ועדת הכספים של הכנסת, בראשות ח"כ משה גפני, אישרה אתמול אחרי יומיים וחצי של דיונים את התקנות המעגנות מנגנוני פיצויים מוגדלים בגין נזק עקיף ליישובים שנקבעו בתקנות כיישובי ספר, המוגדרים כ"מסלול האדום".
מדובר ברשימת יישובים המצויים בסמיכות לרצועת עזה או לגבול הצפוני של ישראל, שמתעדכנת בהתאם לשיקולים ביטחוניים. יישובי הספר זכאים לפיצוי מלא בגין נזק עקיף, ואלה ככלל ממוקמים בגבולות של 7-0 בדרום ו־9-0 בצפון. לרשימה זו נוספו לאחרונה אשקלון ומבקיעים.
לצד המסלול האדום, כוללות התקנות שלושה מתווי פיצויים ב"מסלול הירוק": מסלול מחזורים, מסלול שכר עבודה ומסלול חקלאים. יישובים אלה הוגדרו כ"יישובי אזור מיוחד". פיצויים לפי מסלולים אלה נדיבים יותר מהמסלול אשר נקבע למתן פיצויים בשאר הארץ. במהלך הדיונים עלו דרישות מצד יישובי אשכול, שער הנגב, שדות נגב, וחוף אשקלון כי במועצות האזוריות בהן חלק מהיישובים נמנים על יישובי הספר, ייחשבו כלל היישובים כיישובי ספר, הזכאים לפיצוי המלא. באוצר לא אישרו את הכללתם. לבסוף סוכם כי תיעשה בחינה לזכאות רטרואקטיבית לעניין יישובים אלה לאוקטובר. יו"ר הוועדה הוסיף כי במידה ואלה לא ייכללו, התקציב יועבר אליהם בצורת מענק. לגבי העיר אילת שקולטת מפונים, האוצר העביר 8 מיליון שקל ויעביר עוד 4 מיליון שקל. הוועדה ציינה כי בכוונתה לקדם מתווה ייחודי לאילת.
20 אלף אזרחים שפונו מהצפון והדרום דיווחו שהם לא נמצאים בבתי מלון והגישו בקשה למענק אכלוס, אולם התברר שהם כן נמצאים במלונות. כך גילה אתמול שר התיירות חיים כץ בישיבת ועדת הכלכלה. בעקבות כך הם לא יהיו זכאים למענק של 200 שקל למבוגר ו־100 שקל לילד שקבעה הממשלה.
ישובי ״איזור מיוחד״
• בצפון: באר־שבע, אשדוד, נתיבות אופקים
• בצפון: נהריה, כסרא סמיע, ינואח, ג'ת, בית ג'אן, יסוד המעלה, שדה אליעזר