בנק ישראל קורא לממשלה לעצור כעת את העברת הכספים הקואליציוניים. זאת אחרי הכרזתו של שר האוצר בצלאל סמוטריץ' לפני כשבוע, כי החליט להשאיר מיליארד שקל מהכספים הקואליציוניים ל־2023 שלא לצורכי המלחמה.
חטיבת המחקר בבנק ישראל פירסמה אתמול את עמדתה בנושא, ובה נכתב כי היקף הקיצוץ התקציבי המוצע כרגע, ארבעה מיליארד שקל, אינו גדול ותרומתו לחיזוק האמינות במחויבות הממשלה להתאמה פיסקלית בגין עלויות המלחמה מוגבלת.
בבנק ישראל מוסיפים כי, "בחינה של סעיפי התקציב מצביעה על הפחתות אפשריות בהיקף של כ־8 עד 10 מיליארד שקל ב־2024. יתר על כן, מכיוון שחלק ניכר מהתשלומים ב־2023 בגין ההסכמים הקואליציוניים יקשה מאוד על קיצוצים באותם סעיפים בשנת 2024, וגם בהמשך, רצוי שהממשלה תכריז על עצירה של הוצאות אלה כבר בתקציב הנוכחי".
בחטיבת המחקר של בנק ישראל מדגישים: "יש חשיבות רבה לכך שהממשלה תבלום כבר עתה הוצאות חדשות שאופיין מתמשך בהקשר ההסתכלות לטווח הבינוני־ארוך. אלו תשלומים שלאחר שיאושרו יהיה קשה מאוד לבטלם בשנים הבאות. בעוד שגודלם של סכומים אלה ביחס לסך הוצאות המלחמה אינו גדול, היקפם ביחס לגידול הפרמננטי הצפוי בהוצאות הממשלה הוא משמעותי הרבה יותר, ולכן הפחתתם תתרום לעמידות הפיסקלית ארוכת הטווח".