בעוד שבימים האחרונים הושגה התקדמות במו"מ על השבת חטופים, ההבנה היא כי הימים קריטיים וכל צד בשלב הנוכחי מנסה לגרוף כמה שיותר הישגים. בימים האחרונים, חמאס עשה סיבוב פרסה וחזר בו מההסכמה העקרונית לשחרור 80 חטופים. במקום, מוכנים בארגון הטרור לשחרר כ־50 ישראלים בלבד כאשר מנגד ישראל עומדת על כך שישוחררו בין 50 ל־80.
במסגרת המגעים, הציגה ישראל שורת קווים אדומים בראשם שחרור של ילדים ואמותיהם ביחד – ללא הפרדת משפחות. קו אדום שני שהוצב הוא קיום הפוגות רק בעת שחרור חטופים. כמו כן, התנגדה ישראל להפוגה של 5 ימים כפי שדרשו בחמאס – אך בארץ מבהירים כי ככל שישוחררו יותר חטופים יוסכם על יותר ימי הפוגה. מעבר לכך, בהתאם להתנגדות הישראלית שהוצגה עד כה לשחרור אסירים מבוגרים מסרבים גם בחמאס לשחרר חטופים מבוגרים. לפי הערכות, ישראל תשחרר במסגרת העסקה כ-130-138 אסירים – כולם קטינים ונשים, כשנכון לכרגע גברים ורוצחים לא יכללו ברשימות המשוחררים.
1 צפייה בגלריה
yk13678610
yk13678610
(צילום: יריב כץ)
בנוסף, קיים וויכוח על היקף הדלק שייכנס לרצועה כמו גם על דרישת ארגון הטרור שבימי ההפוגה ישראל תימנע מלהטיס כטב"מים בשמי עזה כדי שלא יגלו מהיכן הובאו החטופים שישוחררו בפעימות של כמה עשרות ביום בכל אחד מימי ההפוגה. במקביל, דורש חמאס לאפשר גם חופש תנועה בין צפון הרצועה לדרומה במהלך ההפוגה.
בישראל אימצו קו נוקשה במו"מ תוך היזהרות משבירה של הכלים מתוך הבנה שלעסקה הנוכחית יהיו השלכות על העסקאות הבאות, כאשר בארץ הבהירו למתווכים שלאחר כל הפסקת אש תחודש הלחימה. הנחת העבודה בישראל היא שהעמקת התימרון הקרקעי וההגעה לבית החולים שיפא הלחיצה את חמאס והגדילה הסיכוי לעסקה. מנגד, גורמים ישראלים אחרים הביעו פחות אופטימיות וציינו: "לחמאס אין עדיין עניין להגיע להסכם, הם מנסים לסחוט ויתורים ישראלים. ישראל לא מוכנה להיכנע לדרישות חמאס".
עוד לפני כניסת צה”ל לבית החולים שיפא בעזה, מתארים בעזה כי נעלמו עקבותיו של מפקד חמאס ברצועה, יחיא סינוואר. "הוא נהג לשלוח אנשים לבדוק מה קורה במרתפי בית החולים", סיפר אתמול מקור פלסטיני בעזה, "עכשיו התנתק הקשר". מקור בעזה אמר אתמול ל"ידיעות אחרונות" כי הוא לא מוציא מכלל אפשרות שסינוואר ינסה לחצות את הגבול למצרים דרך אחת המנהרות. עם זאת, הוא הוסיף: "ייתכן שסינוואר באמת לא פוחד למות, אבל לא ירצה שישראל תחסל אותו כי זה לא נראה לו 'מוות מכובד'".
באשר למו"מ שמתנהל במקביל, לא נמצאו סימנים שיעידו על התקשרות בין הנהגת חמאס בחו"ל לבין הנהגת חמאס ברצועת עזה והמו"מ בקטאר מתנהל מול נציגים קטרים בכירים, שליחים אמריקנים, איסמעיל הנייה ואדם נוסף (ככל הידוע לא חאלד משעל) מהנהגת חמאס בחו"ל.
אם העסקה תצא לפועל בתחילת השבוע הבא, השחרור בפועל של החטופים יכול להתרחש תוך יממות – לאחר שהעסקה תאושר בקבינט ובמליאת הממשלה. ראש המוסד דדי ברנע צפוי להגיע שוב לקטאר כדי לסגור את הפרטים האחרונים ושליחו של ביידן למזרח התיכון ברט מקגורק אמור גם הוא להמשיך לשם לאחר שנועד עם ההנהגה הישראלית.
במקביל, פרסם אתמול אל-ערבי אל-ג'דיד פרטים נוספים על הפגישה בין ראש השב"כ רונן בר לראש המודיעין המצרי. מקור מצרי הבקיא במגעים מסר לעיתון כי גורמים בקהיר הדגישו בפני ראש השב"כ שלא ניתן לשחרר חטופים בכוח וכי הפתרון היחיד הוא ניהול מו"מ. גורם אחר חשף כי הייתה התקשרות בין בכיר במודיעין המצרי לבין הנהגת הג'האד האיסלאמי בלבנון במטרה להבין את עמדת התנועה בנוגע לעסקת השבויים, אחרי שהודיעו כי לא יהיו מעורבים בכזו בשלב הנוכחי.