ראש הממשלה בנימין נתניהו, שכינס אתמול מסיבת עיתונאים משותפת עם שר הביטחון יואב גלנט והשר בני גנץ, ביקש לדחות את השמועות הקשורות לעסקת החטופים, וציין כי רבים מהפרסומים אינם נכונים. "אני רוצה להבהיר – עד לרגע זה לא הייתה עסקה, אבל אני רוצה להבטיח – כשיהיה לנו מה לומר, נדווח לכם על כך". בפועל, ישראל דחתה את ההצעה הקטארית, שכוללת שחרור 50 חטופים, והודיעה שלא תסכים לעסקה שלא כוללת את שחרור כל הילדים והאמהות, 80-70 חטופים בסך הכל. בישראל הביעו נכונות להתגמש במשך ימי ההפוגות במשא ומתן כדי לאפשר שחרור של חטופים נוספים.
בתום דיון קבינט המלחמה בסוף השבוע, הוחלט לאמץ את הגישה שלפיה הגברת הלחץ הצבאי על חמאס תקדם את הסיכויים לעסקה. ההחלטה היא שמגבירים את הלחץ הצבאי על חמאס ומתכוננים להרחבת התמרון הקרקעי לדרום עזה.
1 צפייה בגלריה
yk13681607
yk13681607
נתניהו, גלנט וגנץ במסיבת העיתונאים אמש
(צילום: דנה קופל)
שליחו של נשיא ארצות־הברית ג'ו ביידן ברט מקגורק צפוי להגיע מחר לקטאר כדי לדון בעסקה.
בישראל מודים בינתיים שהעסקה תקועה, אך מקווים שהאמריקאים ילחצו על הקטארים לשכנע את חמאס להתגמש. אלא שביממה האחרונה הורגש נתק בין המתווכים הקטארים למנהיגי חמאס שירדו למחתרת על רקע פעולת צה"ל בבית החולים שיפא.
בסוף השבוע דווח כי חמאס הציע עסקה נוספת, שכוללת שחרור של 87 חטופים, מהם 53 אימהות וילדים ו־34 חטופים זרים, בתמורה לחמישה ימי הפוגה בלחימה, שחרור של אסירות, ילדים ואסירים ביטחוניים וכמות דלק מוגדלת לרצועה. אלא שבישראל אומרים שלא הגיעה הצעה כזו, שממילא דומה להצעה שכבר נדחתה, מלבד הגדלת מספר החטופים הזרים שישוחררו - ומתעקשים, שוב, על שחרור כל האמהות והילדים מבלי לפרק משפחות.
במסיבת העיתונאים אמש נתניהו נשאל אם הייתה הצעה רצינית לעסקה לשחרור חטופים שהוא עצמו החליט למנוע ואם עמדתו היא שיש להתעקש על שחרור כל החטופים או להתפשר על המספר שחמאס מוכן לשחרר. ראש הממשלה השיב שלא הייתה הצעה או עסקה על הפרק ושהוא אינו יכול להרחיב בעניין: "אנחנו רוצים להשיב את כל החטופים ועושים את המאמץ המרבי להביא כמה שיותר מהם, גם אם זה ייעשה בשלבים. קיבלנו (שרי קבינט המלחמה) החלטה משותפת, פה אחד".
אחרי נתניהו דיבר גלנט, שהדגיש את מחויבותו להחזרת החטופים: "יש לנו מחויבות עליונה לילדים, לנערים ולנערות, לחיילות ולחיילים, להורים, למבוגרים, לכולם. אני מסתכל עליהם כאילו היו בני משפחתי. נעשה כל מאמץ על מנת להשיב אותם".
ראש המל"ל צחי הנגבי הבהיר במסיבת עיתונאים שכינס ביום שישי כי למרות הדיווחים הרבים בנושא, אין כעת שום הסכם על הפרק: "אני רואה הרבה פרסומים. בשלב זה אין הסכמה בשום סוגייה מהסוגיות שהן חלק מתהליך של דיון. אם תהיה עסקה היא תביא לכך שהרבה מאוד משפחות יוכלו להתאחד עם יקיריהן". הנגבי, שיושב גם בדיוני הקבינט השונים, הדגיש: "הממשלה קיבלה החלטה חד־משמעית פה אחד - לא תהיה הפסקת אש ללא שחרור מסיבי של חטופים. על כך עומדים ולא מתפשרים".