13 שנה אחרי הפעם האחרונה שבה זה קרה בפרמייר־ליג, אברטון ספגה ביום שישי עונש כבד של הפחתת 10 נקודות בגלל עבירות על הפייר־פליי הפיננסי – מספר הנקודות הגבוה ביותר שהופחת למועדון כלשהו בתולדות הליגה.
בעוד הקבוצה מתכוננת להיאבק בהחלטה ולערער על ההחלטה שהורידה אותה למקום הלפני אחרון, היא מסובכת בהיבט נוסף שעלול לפגוע בה יותר – התביעות של קבוצות שאברטון שרדה על חשבונן בליגה בשנתיים האחרונות ודורשות פיצוי על כך שהמועדון נהנה, לכאורה, מהפרות התקנון בזמן שהן סבלו מקצועית וכלכלית מהירידה.
1 צפייה בגלריה
yk13681390
yk13681390
(מאמן אברטון שון דייץ' | צילום: Jan Kruger, גטי)
אברטון נכנסה לסחרור מאז נרכשה על ידי איש העסקים הבריטי־איראני פרהאד מושירי ב־2016. הניהול המקצועי הכושל הוביל להוצאה אסטרונומית של כ־600 מיליון יורו על שחקני רכש שרובם הפכו לפלופים רציניים, וההפסדים שנרשמו לאורך תקופה של שלוש שנים היו 371.8 מיליון ליש"ט, קרוב לפי ארבעה מהחריגה המותרת. הבעיה העיקרית הייתה מיסוי סביב ההלוואות שהמועדון לקח למימון פרויקט בניית האצטדיון החדש שטרם הושלמה, ועל פי מומחים פיננסיים בבריטניה הובילו למשבר. אחרי השלמת החקירה, שנפתחה במארס וכללה גם מסקנה כי אברטון "נהגה בפזיזות בשוק ההעברות", בליגה דרשו הפחתת 12 נקודות, והוועדה העצמאית שטיפלה בנושא החליטה על 10.
בעוד באברטון טוענים כי נפגעו קשות מהסנקציות על השקעה רוסית – המיליארדר אלישר אוסמנוב היה אמור להזרים 200 מיליון ליש"ט לבניית האצטדיון תמורת זכויות על שמו – ומתעקשים כי מדובר בפרשנויות שונות לסעיפים כלכליים, לידס, לסטר, ברנלי וייתכן שגם סאות'המפטון עומדות לפעול נגדה.
כל הארבע ירדו בשתי העונות האחרונות, שבהן אברטון ניצלה במחזור האחרון והלפני אחרון, והתלונות של חלקן הובילו לפתיחת החקירה. כל אחת מהן צפויה לדרוש פיצוי בסך 100 מיליון ליש"ט – ההפסד המוערך בעקבות הירידה – ואם התלונה תתקבל, אברטון לא תוכל לעמוד בתשלום, תאולץ להיכנס לפירוק ותספוג הפחתה של תשע נקודות נוספות.
מושירי היה בעיצומו של הליך מכירת המועדון לקבוצת רכישה אמריקאית, שהודיעה כי תנסה לסייע בניהול השוטף בימים אלה, אך כמובן שהעסקה לא תושלם עד שהעניין יתבהר. אחד מהמועדונים האנגלים המפוארים והוותיקים הצליח לעבור איכשהו את השנים הקשות האחרונות עם מבצעי הישרדות מדהימים. יכול להיות שמזה הוא כבר לא ייצא.
יורו 2024. דנמרק ואלבניה הבטיחו בשישי בערב את מקומן בטורניר. לצד שתיהן והמארחת גרמניה, עוד עשר נבחרות כבר השיגו כרטיס: צרפת, אנגליה, ספרד, בלגיה, פורטוגל, סקוטלנד, טורקיה, אוסטריה, הונגריה וסלובקיה.