זוהי אינה שעתן היפה של הרשתות החברתיות באמריקה. מה שהחל לפני כ־20 שנה כמיזם טכנולוגי שרדף מיזם אחר, כל אחד מהם מעניין יותר עבור הציבור ומחבר אנשים טוב יותר מהקודם לו, נראה עתה ככר פורה להפצת דברי שנאה.
2 צפייה בגלריה
yk13681434
yk13681434
(מאסק | צילום: אי־אף־פי, Mandel NGAN)
כל פלטפורמות המדיה החברתיות מוצפות מאז שבעה באוקטובר בתכנים שקריים עם עלייה גדולה מאוד ברמת האנטישמיות. טיקטוק, שהפכה למקום שבו אחוז גדול מהצעירים האמריקאים מקבלים את החדשות שלהם, היא הבעיה העיקרית. מנהלים בכירים בטיקטוק נפגשו עם סלבריטאים יהודים כמו סשה ברון־כהן ואיימי שומר, ועם בכירים יהודים בשוקי ההון והטכנולוגיה, וניסו לשכנע אותם, ללא הצלחה, שהחברה מתייחסת ברצינות לבעיה.
הביקורת סביב טיקטוק עלתה מדרגה בעקבות הצפתו של מכתב אוסמה בן לאדן מ־2002, שבו הצדיק את פיגועי 11 בספטמבר בשורה ארוכה של טענות אנטישמיות, וטענות נגד ישראל והמערב.
עכשיו נוצר מחדש מומנטום להביא להגבלה משמעותית, ואולי אף לאיסור מוחלט, על השימוש באפליקציית הסרטונים בארה"ב. ניקי היילי, המתמודדת לנשיאות, אמרה ביום שישי כי טרנד המכתב של בן לאדן הינו הצדקה לאיסור האפליקציה. גם חברי קונגרס משתי המפלגות אומרים שהמכתב הזה יחד עם הסרטונים האנטישמיים, צריכים לעודד מאמצי חקיקה חדשים.
2 צפייה בגלריה
yk13680673
yk13680673
צילום: אי־פי, Kiichiro Sato
אבל טיקטוק לא היחידה. פלטפורמה נוספת שנמצאת בצרות בגלל אנטישמיות משתוללת היא טוויטר. כאן הבעיה העיקרית היא הבעלים, אילון מאסק. בסוף השבוע הודיעו כמה מהחברות הגדולות בעולם, כולל אפל, דיסני, האחים וורנר, IBM ו־NBC כי הן משעות את הפרסום בפלטפורמה. זאת אחרי שמאסק הגיב לציוץ אנטישמי מחריד במילים: "זאת האמת לאמיתה". בציוץ שעליו הגיב הובעה תמיכה ב"תיאוריית ההחלפה", שעל פיה, היהודים באמריקה רוצים להחליף את האוכלוסייה הנוצרית הלבנה באוכלוסיות אחרות, מהגרים וכו', כדי לחזק את ה"שליטה היהודית" בעמדות הכוח (ולכן, לפי התיאוריה, היהודים תומכים בזכויות מהגרים).
זה לא המקרה הראשון או אפילו העשירי שבו מאסק מהדהד אנטישמיות בטוויטר, אבל זה כנראה החמור מכולם והוא זה ששבר את תאגידי הענק. חלק מהחברות הללו גם גילו כי המודעות שלהן מתפרסמות ליד ציוצים ניאו־נאציים. IBM, שהייתה הראשונה להשעות את הפרסום שלשום, אמרה בהודעה כי "יש לנו אפס סובלנות לדברי שטנה ואפליה ואנחנו משעים מיידית את הפרסום בזמן שנחקור את מצב הבלתי מתקבל על הדעת הזה". בניסיון לעצור את הסחף הודיע מאסק ביום שישי בלילה כי "מונחים כמו 'דה־קולוניזציה׳ ו־'מהנהר לים' מרמזים בהכרח על רצח עם. קריאות ברורות לאלימות קיצונית נוגדות את תנאי השירות שלנו ויגרמו להשעיה מהפלטפורמה".
סוף השבוע הלא מוצלח של מאסק נמשך אתמול כאשר הניסוי השני של רקטת החלל של Space X, שאמורה לעזור לנאס"א לחזור לירח ולאפשר בהמשך טיסה למאדים, לא השיג את מטרתו. למרות שעשה התקדמות לעומת הניסוי הראשון, התרסק הטיל בגובה של 150 קילומטר מעל כדור הארץ.