במהלך דרמטי שהפתיע את תעשיית ההייטק העולמית - דירקטוריון חברת הבינה המלאכותית OpenAI, מפתחת הצ'אטבוט ChatGPT, פיטר ביום שישי במפתיע את המנכ"ל והמייסד המשותף סם אלטמן. גם נשיא OpenAI גרג ברוקמן, ממייסדי החברה, פוטר מתפקידו כיו"ר הדירקטוריון. ברוקמן היה אמור לכהן כנשיא, אך החליט להתפטר.
לפי ההודעה, לדירקטוריון "אין עוד אמון" ביכולתו של אלטמן להמשיך להוביל את החברה. ההסבר למהלך נוסח בצורה מעומעמת: "עזיבתו באה בעקבות תהליך בדיקה של הדירקטוריון, שהגיע למסקנה שאלטמן לא היה גלוי באופן עקבי בתקשורת שלו עם הדירקטוריון, מה שמפריע ליכולתו לממש את אחריותו".
1 צפייה בגלריה
yk13681067
yk13681067
סם אלטמן
(צילום: אביגיל עוזי)
אלטמן, 38, יהודי, מהדמויות הבולטות בעולם בתחום הבינה המלאכותית, הוביל בשנים האחרונות את יישומי הבינה המלאכותית היוצרת OpenAI ו־DALL-E, ששינו בבת אחת את שוק הטכנולוגיה העולמי והולידו גל של חיקויים ומתחרים.
OpenAI, השווה כיום כ־90 מיליארד דולר, היא במקור מעבדת מחקר שהוקמה כארגון ללא מטרות רווח, שמטרתו היא לפתח בינה מלאכותית כדי להועיל לאנושות. עם זאת, ב־2019 הפכה ל"חברה בעלת רווח מוגבל" - מודל ייחודי, שבפועל הפך אותה לחברה מסחרית לכל דבר. בסוף יולי 2019 השקיעה בה מיקרוסופט מיליארד דולר, ואימצה מיידית את הטכנולוגיה שלה להטמעה מהירה במוצריה. השנה אף הרחיבה את השקעתה ב־10 מיליארד דולר.
היו"ר ברוקמן טען אתמול בציוץ ברשת X כי הוא ואלטמן קיבלו את הודעות הפיטורים בזה אחר זה, דקות לפני ההודעה הרשמית - שניהם מהמייסד־שותף השלישי של OpenAI, המדען הראשי - והישראלי לשעבר - איליה סוצקבר, שהוא גם חבר דירקטוריון.
כמנכ"לית זמנית מונתה מנהלת הטכנולוגיה הראשית של החברה מירה מוראטי, שכבר ביום שישי כינסה פגישת הרגעה עם העובדים. זמן קצר אחר כך הודיעו שלושה בכירים על עזיבה מיידית. המניע האמיתי לפיטורים החריגים נותר בינתיים עלום, וגרר בסוף השבוע ספקולציות רבות. לפי דיווחים חלקיים, מאחורי ההדחה עומד מי שהיה חברו של אלטמן, איליה סוצקבר. השניים, אגב, ביקרו יחד בישראל ביוני האחרון.