חודש נובמבר ידוע כחודש שבו הישראלים מתנפלים על אתרי הקניות בחו"ל ובארץ כדי לנצל את שלל המבצעים. אבל לפחות בכל הנוגע לטורקיה, שהייתה יעד מבוקש לקניות–יש ירידה חדה. הטרנד של קניות אונליין מטורקיה בעזרת שלל חברות מתווכות, שסחף ישראלים רבים, נמצא בדעיכה הן באשמת ארדואן והן בעקבות הירידה במספר מטוסי הנוסעים שמגיעים לארץ.
התוצאה, לפי מנכ"ל חברת השילוח הטורקית יולנדו סרדר ג'ובינקויה, היא ירידה של 90% בהזמנות מישראל. "אני תוהה איך זה יהיה השנה בבלאק פריידיי. לגבי שילוח לישראל–יש בעיה לוגיסטית וזה הביא לירידה בדרישה כי הפתרון הזול שהיה נפוץ ופופולרי בשילוח לארץ–לא קיים. אין טיסות, אז יש שילוח יקר של חברות שילוח פרטיות, ואני לא בטוח שאנשים ירצו לשלם יותר על שילוח".
1 צפייה בגלריה
yk13682676
yk13682676
(צילום: שאטרסטוק)
לפי מנכ"ל וואלה שופס ומנכ"ל יושופס לשעבר ירון בן אלי, "השילוח מטורקיה גוסס". יושופס עדיין מפעילה באתר שלה חלק שמוקדש לשילוח לכתובת בטורקיה, אבל לא ברור כמה משלוחים מגיעים משם באמת. "המצב עם טורקיה מאוד מושפע בקטע הפוליטי. המהלך האנטי־ישראלי של ארדואן חורץ את הגורל של הדבר הזה. זה קיצוני, מה שקורה מול טורקיה כרגע".
בקבוצת הפייסבוק זארה טורקיה, למשל, שמתמחה בהזמנות אונליין מהרשת הספרדית שמחיריה בטורקיה זולים יותר מבישראל, שינו את שם הקבוצה לזארה אירופה. עם זאת, הקבוצה כן פתחה קבוצת ווטסאפ לעדכוני מבצעים מטורקיה, ולפי ג'ובינקויה: "למרות ירידה של 90%, יש הרבה ביקוש. אני מקבל הרבה פניות מישראל. יש עדיין אנשים שרוצים לקנות מטורקיה, אבל כרגע ייתכן שזה לא משתלם. אולי בעונת הסיילים זה יהיה משתלם, אני לא יודע–אראה בקרוב".
לדבריו, "ישראל היא מדינה קטנה, אבל אתם קניינים מטורפים. 8 מיליון תושבים שקונים כמו 80 מיליון. היו לנו מאות ואלפי משלוחים בשבוע, תלוי במועד בשנה. היו 500 משלוחים לפני המלחמה וכרגע כאמור ירידה של 90%. אני מקווה שהכל יחזור לנורמה בקרוב".

אמזון חוזרת

אבל לעומת טורקיה–שם המצב עגום, השילוח הבינלאומי, שנעצר בגלל חוסר טיסות וחוסר מצב רוח לקניות, מתחיל להתאושש, אבל עדיין לא חזר לרמות של לפני המלחמה. "רואים התעוררות קלה באמזון, שיין, אייהרב, וייתכן שנראה התעוררות גדולה יותר לקראת יום שישי", אמר גורם העוסק בשילוח בינלאומי.
לפחות בכל מה שקשור במשלוחים מארה"ב העניינים מתחילים לחזור לשגרה. בשבוע שעבר חזר לפחות בחלק מהמוצרים המשלוח החינמי שמציעים באמזון לישראל, בקנייה מעל 49 דולר. המבצע הקבוע החל ב־2018 ונותר באתר מאז. הוא ניתן על אלפי מוצרים, אבל מאז שהחלה המלחמה–נעלם המשלוח הזה מרוב המוצרים שהוא התאפשר לגביהם בעבר.
במקביל, זרם המשלוחים מהאתר הואט מאוד ואף נעצר. ישראלים שהזמינו פריטים באוקטובר עדיין לא קיבלו אותם. עבור חלקם המשלוח בוטל. עד לאחרונה אמזון שלחה לארץ בתוך שבועיים, בשילוח חינם.
כרגע מדובר בטפטוף איטי שמתגבר בהדרגה, ובכל יום נפתחים עוד מוצרים למשלוח חינם לישראל. המצב עוד לא חזר למה שהיה מבחינת היקפים, והשינוי נובע מכך שככל הנראה מתפנה מקום בטיסות אחרי שבתחילת המלחמה ניתנה עדיפות ברורה לציוד צבאי, ציוד עבור המדינה ותרומות.
גורם בענף השילוח אמר ל"ממון" שכבר כ־10 ימים שהמשלוחים חזרו לזרום בקצב מהיר יותר לארץ. ולא רק מאמזון. "עלי אקספרס בקצב של כמעט שגרה. היו להם מכירות לא רעות בכלל ביום הרווקים הסיני, והמבצעים לסינגלס דיי ממשיכים. נקסט מגיעים כרגיל. הם קטנים יותר בכמויות גם בשגרה, אבל מצליחים לשמור על קצב טוב.
גם אתר אייהרב שולח לארץ בקצב איטי מהרגיל, אבל נראה שהוא חוזר לשגרה כי יצא במבצע לכבוד יום הרווקים הסיני.

קושי לוגיסטי באסוס?

מנגד, אתר האופנה אסוס לא יצא במבצע לישראלים לכבוד נובמבר בניגוד לשנים קודמות, ובמדינות אחרות הוא כן בעיצומו של מבצע. ככל הנראה לא מדובר בצעד אנטי־ישראלי אלא באי־מתן הנחות מעודדות התנפלות בשל קשיים לוגיסטיים אובייקטיביים בגלל הלחימה. כעת, כשיש התאוששות בטיסות (בתקווה שתימשך), נצפה לראות באסוס מבצע לקראת סוף נובמבר, אז יחול בלאק פריידיי. בינתיים, קוד ההנחה לישראלים בלבד–il17–עובד כרגיל.
עוד אתר אהוב על ישראלים הוא שיין, שהחזיר את משלוח החינם בימי ראשון (בשאר ימות השבוע בקנייה מעל 160 שקל), אך בכל זאת ספג מהלומה בפופולריותו, אחרי שנטען שהציג דגל פלסטיני או סרטים בצבעיו ובכך הביע עמדה אנטי־ישראלית–מה שהתברר לכאורה כלא נכון. כל האתרים האלה ספגו ירידה בקניות בעקבות בעיות שילוח שנגרמו עקב המלחמה וגם בשל חוסר מצב רוח לקניות.