רק לפני פחות משבוע, ביום חמישי בערב, הופיע מנכ"ל OpenAI לשעבר סם אלטמן, 38, מול אמנים בהאנגר גדול באוקלנד שבעמק הסיליקון בשיחה על — איך לא — בינה מלאכותית גנרטיבית. זה היה יום עמוס; שעות ספורות לפני כן השתתף בפסגת שיתוף הפעולה הכלכלי אסיה־פסיפיק במרכז סן־פרנסיסקו והחליף דעות עם מנהיגי העולם על עתיד ה־AI.
1 צפייה בגלריה
yk13683815
yk13683815
(שפע יוזמות באחרונה. אלטמן בת"א | תצלום: אביגיל עוזי)
אלטמן, כך העידו כמה מהנוכחים במפגש, היה נינוח למדי והתגאה במוצרי הבייבי שלו, חברת OpenAI. בסביבות השעה 19:40 התנצל שהוא מאחר לפגישה ועזב את המקום. זמן קצר אחר כך קיבל מייל מפתיע מחברו, אחד משני שותפיו להקמת החברה והמדען הראשי שלה, ד"ר איליה סוצקבר. הדירקטוריון, כך כתב לו סוצקבר — המכהן בעצמו כחבר דירקטוריון — החליט לפטר אותך.
פחות מחצי שעה אחר כך, בשיחת וידיאו, בישר סוצקבר גם לחבר אחר בשלישיית המייסדים, יו"ר החברה גרג ברוקמן, כי הוחלט להדיח גם אותו מתפקידו. ברוקמן הודיע על התפטרותו.

לפטר את המפטרים

המהלך המפתיע, שהכה בהלם את תעשיית ההייטק העולמית, נראה בתחילה כפוטש מושלם, אך ככל שנקפו השעות התברר כיריית פתיחה בלבד לדרמה מטורפת, שמעורבים בה יצרים, סכומי עתק, תאוות כוח, טכנולוגיה עילית, ואולי גם דאגה אמיתית לעתיד האנושות.
המנכ"לית הזמנית שמונתה במקום אלטמן, מנהלת הטכנולוגיה הראשית מירה מוראטי, כינסה כבר ביום שישי "פגישת הרגעה" עם העובדים, שככל הנראה רק הוסיפה שמן למדורה. שלושה מבכירי החברה התפטרו מתפקידם. עובדים אחרים הציבו להנהלה אולטימטום לחזור בה, ואיימו לעזוב ולהצטרף לאלטמן בהקמת מיזם בינה מלאכותית חדש יחד עם ברוקמן.
גם מאחורי הקלעים סערו הרוחות. המשקיעה הגדולה ביותר ב־OpenAI, ענקית התוכנה מיקרוסופט, שהשקיעה עד כה בחברה כ־13 מיליארד דולר והטמיעה את הטכנולוגיה שלה במוצריה, הופתעה מההדחה, אך הודיעה כי היא "נשארת מחוייבת" לשותפות ולמנכ"לית הזמנית. משקיעות גדולות אחרות הפעילו לחץ כבד על הדירקטוריון להחזיר את אלטמן לתפקידו. הלחץ עזר: בשבת, יום לאחר הפיטורים, כבר פתח דירקטוריון OpenAI במגעים עם סם אלטמן על חזרתו לתפקידו. אבל עכשיו, אלטמן הפגוע היה "אמביוולנטי" בנושא, והוא הציב תנאים: למשל, פיטוריהם של מפטריו במועצת המנהלים.

גילה עצמאות יתר

אז מה בעצם רצו חברי הדירקטוריון מהסלב הטכנולוגי, מהדמויות הבולטות בעולם בתחום הבינה המלאכותית? במסגרת OpenAI אלטמן הוביל בשנים האחרונות את פיתוח יישומי הבינה המלאכותית היוצרת ChatGPT ו־Dall E, על גרסאותיהם השונות, ששינו בבת אחת את שוק הטכנולוגיה העולמי והולידו גל של מתחרים. לפי ההודעה הרשמית, למועצת המנהלים "אין עוד אמון" ביכולתו להמשיך להוביל את החברה, כיוון "שהגיעה למסקנה שאלטמן לא היה גלוי באופן עקבי בתקשורת שלו עם הדירקטוריון, מה שמפריע ליכולתו לממש את אחריותו".
הניסוח המעומעם הוליד גל של ספקולציות. לפי חלק מהדיווחים, חברי ההנהלה זעמו על כך שהמנכ"ל מגלה עצמאות יתר, ונמנע מלדווח ולקבל אישור על מהלכים אסטרטגיים. אלטמן שפע יוזמות באחרונה: הוא ניהל דיונים עם חברות שבבים על תכנון שבבי בינה מלאכותית חדשים; ניהל שיחות עם המעצב האגדי של אפל לשעבר, ג'וני אייב, על פרויקט מסתורי שכונה "אייפון של הבינה המלאכותית", ועוד. רק בתחילת השבוע שעבר, בכנס המפתחים הראשון שלה, הציגה OpenAI מגוון תכונות חדשות, כמו פלטפורמה לבניית גרסאות מותאמות אישית של ChatGPT, וכן "טורבו GPT-4" — מודל גנרטיבי חדש המעודכן עד אפריל 2023.
בגלל אופייה המיוחד של OpenAI — שקמה כמעבדת מחקר ללא כוונת רווח שמטרתה "להועיל לאנושות" — הדירקטוריון שלה, המונה חמישה חברים שאינם מושקעים בחברה, מחויב רק לדאוג למטרותיה, כלומר להבטיח יצירת בינה מלאכותית "המועילה לציבור באופן רחב". לפי מקורבים, התנהגותו של אלטמן מנעה מהם את היכולת לפקח ולוודא שהמוצרים החדשים שהוביל בטוחים מספיק ולא יוכלו לשמש פלטפורמה ליישומים זדוניים.
לפי הפרסומים, חברם ושותפם של אלטמן וברוקמן לייסוד החברה, איליה סוצקבר, לא היה רק שליח תמים שבישר לשניים על פיטוריהם — הוא מילא תפקיד מרכזי בתכנון המהלך. סוצקבר, 37, ד"ר למדעי המחשב המכהן כמדען הראשי של החברה, הוא ישראלי לשעבר, יליד רוסיה, שגדל בירושלים ודובר עברית שוטפת. ביוני האחרון ביקרו סוצקבר ואלטמן במשותף בישראל, והיו אורחיה של אוניברסיטת ת"א במפגש פתוח עם סטודנטים. על הבמה, דווקא סוצקבר התגלה כבעל חוש ההומור המחודד מבין השניים.
OpenAI שווה כיום בין 80 ל־90 מיליארד דולר. והנזק שנגרם לחברה עצום: רק בשבוע שעבר בישר אלטמן, כי לשירות יש כבר יותר מ־100 מיליון משתמשים על בסיס שבועי. אתמול, בעוד המשקיעים פועלים להשבת אלטמן לתפקידו, התברר כי הפור כבר נפל: הדירקטוריון מינה מנכ"ל קבוע במקומו — אמט שיר, מנכ"ל חברת הגיימינג טוויץ' לשעבר.
אבל אז הגיח מנכ"ל מיקרוסופט סאטיה נאדלה בציוץ ב־X וסיפק את הטוויסט הכי דרמטי בעלילה: הוא אמנם "מצפה בכיליון עיניים להכיר את אמט שיר", כתב, אבל שמח להצטרפותם של אלטמן וברוקמן לשורות מיקרוסופט, "ביחד עם עמיתים, כדי להוביל צוות מחקר בינה מלאכותית מתקדמת חדש". יותר מ־500 עובדים (מתוך 700) ב־OpenAI הודיעו במכתב למועצת המנהלים כי הם מתכוונים להצטרף אליהם. בין החותמים: סוצקבר ומוראטי.
המשך יבוא. ¿
לפי ההודעה הרשמית, מועצת המנהלים הגיעה למסקנה ש"אלטמן לא היה גלוי באופן עקבי" בתקשורת איתה. בהנהלה זעמו על כך שהמנכ"ל מגלה עצמאות יתר, ונמנע מלדווח ולקבל אישור על מהלכים אסטרטגיים