כהונת נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון תוארך בישיבת הממשלה הבאה בקדנציה שלמה של חמש שנים. את ההחלטה קיבל אתמול ראש הממשלה בנימין נתניהו לאחר ששוחח עם שר האוצר בצלאל סמוטריץ'.
1 צפייה בגלריה
yk13684079
yk13684079
(צילום: אלכס קולומויסקי)
במשך חודשים רבים נמנע ראש הממשלה מלהאריך את כהונת הנגיד, שנכנס לתפקידו ב־23 בדצמבר 2018, לאחר שלא היה מרוצה מדבריו התקיפים של הנגיד בדבר השפעתה הקשה של חקיקת הרפורמה המשפטית על כלכלת ישראל.
נתניהו אף בחן הצעות למינוי לכהונת הנגיד כמה פרופסורים ישראלים ידועים, אך לאחר פרוץ המלחמה ומחשש שהחלפת הנגיד ירון תתפרש כהדחתו ותזיק למעמד המשק הישראלי בעולם, ולאחר שאישים רבים, כולל סמוטריץ', פנו אל נתניהו בתמיכה בהארכת כהונתו, התרצה כעת ראש הממשלה, הודיע כי החליט להאריך את כהונת הנגיד ירון והודיע לו על כך.
ירון בן ה־59 יהיה הנגיד הרביעי מבין עשרה נגידי בנק ישראל שכהונתו תוארך מעבר לקדנציה של חמש שנים. קדמו לו הנגיד הראשון, דוד הורוביץ, שכיהן 17 שנים, והנגידים פרופ' יעקב פרנקל ופרופ' סטנלי פישר שכיהנו כל אחד קרוב לתשע שנים.
בחמש שנות כהונתו בלט הנגיד ירון כאשר נטל את המושכות כאחראי המבוגר על המשק בעת חמש מערכות בחירות וממשלות מעבר, בעת משבר הקורונה ומאז פרוץ המלחמה.
רבים במשק שיבחו את הנגיד לאורך שנות כהונתו על שמיהר להגיב על אירועים חריגים. כך הפחית את הריבית מיד לאחר פרוץ משבר הקורונה לשפל של 0.1% והקדים בשבועות רבים את תגובת הממשלה למשבר. כמו כן מיהר להגיב בתחילת המלחמה ודאג לכך שהבנקים ינהגו בהתחשבות יתרה בנפגעים העיקריים מהמלחמה וידחו החזרי הלוואות.
בתחום הריבית זכה הנגיד לשבחים גם מהמוסדות הכלכליים הבינלאומיים, כאשר העלה את הריבית במהירות עם הזינוק באינפלציה ומנע שיעור גבוה של כ־10% שנרשם במדינות מפותחות רבות בעולם. בחודשים האחרונים כבר עצר הנגיד לחלוטין את תהליך העלאות הריבית, כדי להקל על המשק.