הידעתם שבזעלוק יש גם אגוז מוסקט? מילא זה, אבל איזה אשכנזי יודע מה זה בדיוק זעלוק? טוב, אז למי ששמו מהבית רוזנקרנץ, זעלוק הוא סלט חצילים קלויים. את החריפות הוא מקבל מפלפלים ירוקים חריפים. כשהפלפל קלוי, הוא נקלף ומפיץ ארומה שמגיעה עד עיבורי בינת ג'בייל. את הטאץ' משלים המון שום טרי קצוץ.
4 צפייה בגלריה
yk13688725
yk13688725
(צילום וסטיילינג: רותי רוסו)
הידעתם שבספינג' - סופגניות מרוקאיות זרויות סוכר - שפרחיה מטגנת במהירות של מאיץ חלקיקים, אין על הקרום המתפצח ולו טיפת שמן אחת?
הידעתם ששיטות המולטיטסקינג של פרחיה בתוך מטבח קטן ראויות להילמד בבית הספר לפיקוד ומטה?
כמו כל דבר בכל נושא, גם המפגש עם פרחיה סבג מתחיל לגמרי במקרה, ואלמלא פוגרום העוטף ואלמלא פרחיה בדיוק פונתה מביתה שבקריית־שמונה למלון רנסנס בתל־אביב, כל זה לא היה מתרחש.
4 צפייה בגלריה
yk13684073
yk13684073
צילום וסטיילינג: רותי רוסו
אקיצער, פרחיה סבג, שהיא כדור אנרגיה מרוכז, השתעממה במלון ויצאה לכמה סידורים. רותי צעדה בדרך לפגישה, פרחיה שאלה את רותי איפה פה דיזנגוף. רותי ליוותה אותה בדרכה. התפתח שיח צפוף.
פרחיה התפעלה מן המלון היפה, הנוח, הנשקף לים.
רותי שאלה אם היא זקוקה למשהו. מה חסר לה כפליטה זמנית.
פרחיה אמרה שחסר לה עד מאוד לעמוד ולבשל למשפחתה. הידיים מבקשות פעילות, הראש מתמלא מחשבות שחורות, חסר לה ניחוח טרום־שבת של התבשילים המרוקאיים מהבית (רק אותם המשפחה מוכנה לאכול). היא זקוקה לצהלה המשפחתית כשריח הבישולים עולה, להמולה סביב שיבוץ השולחן בצלחות, ובתרגום לשפת הנפש והשכינה: לבית ולמשפחה. השכינה כבר יודעת את הכתובת.
רותי הציעה לה לבשל בביתה שבתל־אביב: "יש לי מטבח לא גדול, אבל את תראי שיש שם הכל. המטבחים של אמא ושלי מצוידים אפילו במסרקות המתכת לצבוט מעמולים. בואי למטבח שלי. תני לי רשימה. אני אביא מצרכים, נבשל יחד, ונצרף אפילו את אמא שלי".
לפרחיה מצטיירת האם כקשישה בחלוק ובכפכפים שתעשה כלים. אין לה מושג עדיין שהכל פלוס תצלומים ישתרע על כפולה ב"7 ימים". אנחנו לא מאופרות. פרחיה היא הנוצצת בינינו. את היופי הטבעי היא הביאה איתה מהבית.
בתוך שעתיים הסלון והמטבח עמוסים תבניות ופלטות נוצצות של ערימות ספינג'. הסוכר שזרוי על קימורי הספינג', מרצד כפתיתי שלג. לידן שר בקול רם תבשיל המושטים האדום שרותי זוללת בידיים ומתלקקת. על הכיריים יושב סיר מרק של עשבים וירקות, והוא עוטף ערימת קובות שמנמנות, מתפקעות ממילוי בשר. את זה הכנו כולנו ואילצנו את פרחיה להספיג אותנו במחמאות.
על פי תורת הקוואנטים של פרחיה סבג, עלינו לחלוף במטבח כעלעול טורנדו, להימנע מלחגור סינר - שמסרבל הכל - להימנע מהבלגן שמייצר מעבד מזון, ולגרר קילו תפודים רק בפומפייה. נינג'ה? מג'ימיקס? מה זה נינג'ה? עד שמסבירים, כל התפודים כבר מגוררים ומתנוססים כהר בלונדיני קטן.

מרק קובה

קובה קלאסית בתוך מרק ירקות עשיר. אל תיבהלו מכמות המרכיבים. בסוף את הרוב יש לכולם בבית. פרחיה מכינה את הקובה בתנועה מיומנת. אין ספק שנדרש קצת ניסיון בשביל לקבל מעטפת דקיקה ולא יציקה, אבל אחרי 21 כדורים גם לכם ייצא מושלם. באחריות.
אל תעמיסו את הסיר. הקובות סופחות הרבה נוזלים ומעבות את המרק. קובה שנשארת בחוץ אפשר להקפיא בקופסה בשכבה אחת לעת הצורך.
החומרים:
לקובה:
1/2 קילו סולת
250־300 מ"ל מים
1/2 כפית מלח
2 כפות שמן
למילוי:
1/2 ק"ג בשר טחון דק
1/2 בצל מגורר על פומפייה בחורים הגדולים
1 תפוח אדמה קלוף ומגורר על פומפייה בחורים הקטנים
1/2 כפית פלפל שחור
1/2 כפית מלח
1/4 כפית אגוז מוסקט
2 כפות שמן
1/4 צרור כוסברה קצוצה
1/4 צרור פטרוזיליה קצוצה
למרק:
5 גזרים קלופים וחתוכים
1/2 בצל חתוך לקוביות
2 תפוחי אדמה קלופים וחתוכים לקוביות
1 קישוא פרוס
1/2 כוס דלעת חתוכה לקוביות
3 גבעולי סלרי פרוסים עם העלים
1 כפית כורכום
2 כפות אבקת מרק
מלח
200 גרם רכז עגבניות
הכנה:
1. מערבבים את כל החומרים של הקובה. הבצק צריך להרגיש קצת רטוב מדי. זה בסדר. מכסים ומניחים לעמוד עד שהמרק מוכן.
2. מערבבים את החומרים של המילוי וממש לשים אותם יחד. מניחים גם להם לעמוד.
3. שמים בסיר גדול את כל הירקות החתוכים והתבלינים של המרק. מכסים במים ומביאים לרתיחה. מבשלים בבעבוע עדין 40 דקות. מוסיפים את הרכז, ומבשלים עוד 15 דקות.
4. מכינים את הקובות: מכינים מראש קערה עם מים ותבנית גדולה. בידיים רטובות קורצים חתיכה קטנה מהבצק - כדור בקוטר חצי שקל בערך. משטחים אותו על כף יד אחת עד שהוא דקיק ממש, בעובי 1 מ"מ. מניחים כדור בשר קטן במרכז ועוטפים בזהירות בבצק הסולת. מכדררים ושמים על התבנית.
5. אם נשאר בשר בסוף, קורצים ממנו קציצות קטנות.
6. שמים את הקובה במרק וגם את הקציצות. זכרו שהן גדלות במרק ומתנפחות. מבשלים 20 דקות.
רוצים עידון טעים וקטיפתי לכדור בשר או לקציצת בשר? הוסיפו לתערובת, במקום פרוסת לחם סחוטה, תפוחי אדמה קלופים ומגוררים דק.

4 צפייה בגלריה
yk13684078
yk13684078
דגים חריפים

דגים חריפים

סיר הדגים של פרחיה נראה כמו ציור אקספרסיוניסטי. היא מכינה אותו כל שישי, אבל בעצם מעמידה אותו כבר בחמישי - כי יום אחרי זה יותר טעים.
החומרים:
4 נתחי פילה מושט, אפשר גם קפוא שהופשר
1 גמבה אדומה ללא גרעינים, פרוסה לפרוסות
2 פלפל חריף ירוק או אדום, ללא גרעינים, חצוי
15 שיני שום שלמות
1/4 צרור כוסברה טרייה, עלים בלבד, חתוכים גס
1/4 צרור פטרוזיליה טרייה, עלים בלבד, חתוכים גס
5 כפות מלאות פפריקה אדומה
1/3 כוס שמן
2 כפות גדושות אבקת מרק עוף
מלח בנדיבות
1 כוס מים
הכנה:
1. שמים במחבת טובה עם שוליים גבוהים את הגמבה, הפלפל החריף, השום, הכוסברה והפטרוזיליה.
2. מערבבים בכוס את הפפריקה, את השמן ואת אבקת המרק. יוצקים למחבת.
מבשלים על אש בינונית כ־10 דקות. מוסיפים את הדגים בשכבה אחת, כשצד העור פונה כלפי מטה. מוסיפים את המים ואת המלח ומכסים. מבשלים 35 דקות, ומדי פעם מכסים את הדגים ברוטב שמסביב.

סלט זעלוק

סלט החצילים הקלויים הקלאסי החריף והמתובל מחזיק במקרר והולך עם הכל. הקפידו לקלות את החציל היטב ומומלץ גם לסנן אותו במסננת חצי שעה אחרי הקילוף.
החומרים:
2 חצילים
1 פלפל חריף
2 שיני שום קלופות
1/4 צרור פטרוזיליה קצוצה
מיץ מלימון אחד
2 כפות שמן זית
מלח לפי הטעם
קמצוץ אגוז מוסקט טחון
הכנה:
1. שורפים היטב את החצילים ואת הפלפל החריף על אש גלויה, גריל או טאבון. מסובבים אותם כדי שייחרכו באופן אחיד מכל הצדדים. הפלפל נקלה מהר (3־5 דקות) והחציל לאט יותר (15־20 דקות).
2. מניחים להם להתקרר ומקלפים אותם.
3. קוצצים גס את בשר הפלפלים ואת בשר החצילים, ומועכים יחד במזלג.
4. מתבלים בפטרוזיליה, שום קצוץ, לימון, שמן זית, מלח וקמצוץ אגוז מוסקט טחון.
טריוויה של זעלוק
שמו העברי המדעי של הפלפל הירוק הנדיר שממנו מכינים זעלוק, הוא "פלפל חריף". פירוש המילה "זעלוק" הוא גם הקללה שיוצאת ליוצא קרקוב פינת לובלין מהפה, כשלשונו פוגשת בהפתעה את הפלפל הירוק והתמים שבסלט.