"המלחמה הזאת הולכת לעלות לנו קרוב ל־200 מיליארד שקלים. אנחנו נצטרך שינוי בסדרי עדיפויות, נצטרך לחתוך בהרבה דברים". כך אמר אתמול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' בראיון לאולפן ynet. שר האוצר גילה כי בשבוע הקרוב מתכננים באוצר להעניק מענק מיוחד לכל מפונה של 1,000 שקל לאדם, מבוגר כמו גם ילד, עד לסכום של 5,000 שקל למשק בית. זהו מענק שני שינתן למפונים.
סמוטריץ' הוסיף, כי "בשבוע הראשון של המלחמה עצרנו את התקציבים. עד עכשיו מצאנו מקורות מתוך התקציב לצורכי מלחמה של בערך 6 מיליארד שקל, כי התחייבנו לשימושים של 9 מיליארד - למלונות, לרווחה, לבריאות, לחינוך, לביטחון לאומי, לכיתות כוננות וכמובן לצבא. בנוגע לצרכים האזרחיים, אנחנו נביא חקיקה של 13 וחצי מיליארד שקל לצרכים האזרחיים של המלחמה. חלק מזה, 4.5 מיליארד שקל, באים במסגרת התייעלות מתוך התקציב. זה המון בתקופה הזאת של השנה, כי רוב התקציב כידוע כבר חויב. חלק מזה יבוא מהגדלת הגרעון, זה לא נורא, ניהלנו מדיניות פיסקלית אחראית, בנק ישראל גם אומר את זה. הבאנו תקציב מרוסן ואחראי עם גרעון מתוכנן נמוך. אפשר להגדיל את הגרעון בעוד אחוז, לא קרה שום דבר, זה לא דרמה. בשנה הבאה נצטרך לחתוך בבשר החי, ואני אומר עוד פעם, לכולם - לא רק לחרדים, לא רק לחילונים, לא רק לדתיים, אנחנו נחתוך בדברים שחשובים לכולם ונסיט למאמץ המלחמתי".
שר האוצר התייחס בראיון לתקציב השנה הבאה בעקבות המלחמה. "אנחנו עובדים על תקציב חדש לחלוטין ל־2024 ועל שורה גדולה של רפורמות שיתמכו בצמיחה של המשק, ואני מצפה מכם לתמוך בזה גם כשזה יהיה לא פופולרי, גם כשהקיצוצים לא יהיו רק במקומות שנוח לקצץ, אצל החרדים למשל. רוצה לראות אתכם תומכים גם כשאקצץ בבשר החי של הדברים שחשובים לכם ולמחנה שאתם או אחרים מזוהים איתו. נקצץ לכולם. אין ארוחות חינם וכל שקל שנוציא היום, הילדים והנכדים שלנו יצטרכו לשלם על זה".
לגבי העלאת מסים אמר סמוטריץ' כי הוא מתנגד לכך. "אני חושב שהעלאת מסים, בוודאי בשלב הזה, היא לא נכונה, אני לא יודע מה יהיה בעוד שנתיים־שלוש, כרגע זה לא נכון להעלות מסים. זה לא נכון ברמה הלאומית, זה לא נכון ברמה הכלכלית. עכשיו נשלם את המלחמה ונסיים, ואז מה שחשוב זה להעלות את המשק למסלול צמיחה כמה שיותר, וכדי לעשות את זה לא צריך כרגע מיסוי אלא להפך. האם בעתיד יש לזה מקום? לא יודע".
אתה מדבר על 200 מיליארד שקל שתעלה המלחמה. מאיפה יגיע המימון?
"המלחמה עולה כסף. זאת עובדה. זה לא קשור למי שר האוצר או מי הממשלה. אני גם לא רוצה להגביל, בוודאי לא את המלחמה או את הצבא".
צריך לקחת הלוואות.
"בוא נתחיל מזה שהכלכלה הישראלית נכנסת אל המשבר הזה בסך הכל חזקה, יחס חוב תוצר נמוך, גירעון מתוכנן נמוך, זו תוצאה של מדיניות אחראית שאני נלחמתי עליה ושילמתי עליה מחירים לא קלים כי האמנתי בה וידעתי שצריך לשמור כריות ביטחון. שוק התעסוקה גם מאוד־מאוד מהודק. כל אלה נתונים לנו בהחלט גמישות פיסקלית לנהל את המערכה הזאת, ועדיין יש לה נגזרות והיא תעלה כסף, והכסף הזה בחלקו יבוא מהלוואות והגדלת גירעון שכולנו נשלם, וחלקו יבוא מהתייעלות ושינוי סדרי עדיפויות בתוך התקציב".
האם תסגור משרדי ממשלה לצורך ההתייעלות הזאת? שרים מהמפלגה שלך מאיישים משרדים שנחשבים מיותרים, על פי אגף התקציבים של האוצר שאתה עומד בראשו.
"בוא לא נהיה פופוליסטים. אני לא שולל שום דבר, אבל לסגור משרדים בסוף זה גם גרוש וחצי, אם אתה סוגר רק את המשרד עצמו אז העלות השר והצוות שלו זה 3-2 מיליון שקל. אם רוצים רפורמה אמיתית שתחסוך כסף צריך לצמצם את המגזר הציבורי, ופה כבר צריך לעבור דרך ההסתדרות והעובדים וחקיקה. אז אני מציע לכולנו לא לחפש את המטבע מתחת לפנס".
זה לא מעט כסף למשרדים שאין להם משמעות ואין להם שום מטרה.
"אף אחד מהשרים שלי לא נמצא במשרד חדש. כל המשרדים האלה היו במשך שנים. משרד שת"פ אזורי הוקם לשמעון פרס בזמנו".
נראה לך שכרגע צריך משרד לשת"פ אזורי?
"גם לא היה צריך אותו 30 שנה כשהקימו אותו לשמעון פרס ולא שמעתי אתכם צועקים אז. בואו לא נהפוך את זה לפוליטיקה ולימין־שמאל, כי זה היה תמיד".
הורים עדיין צריכים לקנות לילדים שלהם אפודים קרמיים, קסדות, מדים, איך הגענו למצב הזה?
"זו שאלה טובה. ושוב, צריך להודות על האמת, המלחמה הזאת תפסה אותנו לא מוכנים בהרבה וקטורים. קרסו כאן קונספציות. חשבנו פעם שצריך צבא קטן וחכם. אז הוא קטן, לא צריך המון וסטים, לא צריך המון מעילי גשם, לא צריך המון מיטות. וחשבנו פעם שאפשר להתחבא מאחורי קירות וגדרות ולהאכיל את המפלצת בכסף ושזה ירגיע אותה והיא לא תירה, וחשבנו שהטילים של חיזבאללה יחלידו. והדבר הזה קרס. אני חושב שגם מערכת הביטחון וגם יתר זרועות המדינה התעשתו יחסית מהר. אנחנו מחזירים מלחמה, בחזית ובעורף. נכון, זה לא מושלם, אגב תמיד יש מקום לארגוני חברה אזרחית. זה מצוין. זה קורה בשגרה. הצבא אומר שלא חסר כלום ושהתספוקת מגיעה והלוגיסטיקות עובדות. אני לא יודע לבחון את זה. אני יודע לומר שבסך הכל, בהתחשב בנקודת השבר שממנה התחילה המערכה הזו, גילינו את הכוחות שבאמת כולנו כבר שכחנו שיש לנו".

לא קשור למלחמה

שר האוצר התייחס לביקורת על אי־העברת כל הכספים הקואליציוניים לצורכי מלחמה. "כל שקל חשוב, אבל הדיבור על הכספים הקואליציוניים הוא קמפיין פופוליזם זול, בסוף הכל מתכנס לאיזה 100 עד 300 מיליון שקל לחינוך החרדי. אפשר לאהוב את זה או לא לאהוב, הוויכוח הזה היה איתנו לפני המלחמה, יהיה איתנו אחרי המלחמה, הוא לא קשור למלחמה. אני מסרב להיכנע לפופוליזם ולהפלות מורה חרדי רק בגלל שהוא חרדי".
אם השכר למורים החרדים חשוב, למה הוא לא נמצא בבסיס התקציב?
"זה באמת החטא הקדמון. חודשים אני שואל את אנשי המשרד לפי מה הם מחליטים מה בבסיס הכספים ומה כסף קואליציוני. אני חושב שצריך לתקן את זה. הודעתי שצריך לעשות את זה כדי שלא יהיה תקציב סוג א' ותקציב סוג ב'. צריך להחליט על חלוקת הכספים כמו בדמוקרטיה ולא דרך כספים קואליציוניים.
"אני רוצה להסביר את סוגיית 'אופק חדש' של החרדים. אני משלם עליו פוליטית, אבל זה לא מעניין אותי. חתמתי על שני סוגי הסכמי שכר - אחד עם רן ארז, הסכם שכר של מיליארדים. זה לא הסכם שהדרג המקצועי תמך בו. לא העליתי על דעתי להגיד למורים שעכשיו מלחמה אז אני לוקח את תוספות השכר בחזרה. אותו דבר נחתם הסכם עם הרשתות בחינוך החרדי, שאגב מלמדים שם ליבה".
למרות שלא מלמדים שם לימודי ליבה?
"מלמדים. אפשר להתווכח - כן פיקוח, לא פיקוח, יש לי הרבה מה להגיד על התוצרים של החינוך במדינת ישראל בכל הזרמים. אז נחתם איתם הסכם, המורים כבר קיבלו את התוספת בתלוש. להפלות אותם רק בגלל שהם חרדים? הרי לכאורה גם את המיליארדים מההסכם עם רן ארז אפשר להגדיר קואליציוני, כי זה לא מקצועי, זה סיכום פוליטי בין ארגון פוליטי שהוא ארגון המורים לבין גוף פוליטי שנקרא ממשלת ישראל. זה לא עובד ככה. לא אפלה מורה חרדי רק כי הוא חרדי".

עיקרי הטענות נגד שר האוצר

תוכנית כלכלית למשק במלחמה: הראשונה – מנותקת, השנייה – לא מספיקה
• תגובה איטית למצב הכלכלי החמור
• ניסיון לרוקן מתוכן את אגף התקציבים
• התעקשות על הכספים הקואליציוניים
• המחלוקת סביב הכספים לרשויות הערביות
תקציב מעודכן ל־2024: לא ברור אם ייסגרו משרדים מיותרים
שליפות מהמותן: פרשת הפרויקטור האזרחי, הוספת באר־שבע ואשדוד למתווה הפיצויים