לצד הגעתם המבורכת של חטופים בחזרה הביתה - המשפחות קיבלו כבר ויקבלו סיוע כספי בהיקף נרחב באמצעות המוסד לביטוח לאומי.
הביטוח הלאומי נותן מענק בסכום של 90 אלף שקל כדי לסייע לקידום המאמצים לשחרור בני המשפחה. בן משפחה שזכאי לקבל מענק עבור יותר מחטוף או נעדר אחד יקבל מענק מרבי בסכום של 200 אלף שקל ברבעון.
1 צפייה בגלריה
yk13688178
yk13688178
(צילום: מוטי קמחי)
כפי שנקבע בשל חטיפת 240 אזרחים לרצועת עזה, המענק יחולק בהתאם להרכב המשפחתי והאישי של החטוף או הנעדר. בין השאר יבדקו בביטוח הלאומי האם לחטוף יש הורים או בן או בת זוג.
אם לחטוף יש הורים ויש בן זוג – ההורים יקבלו 45 אלף שקל וסכום זהה יינתן לבן/בת הזוג. הורים נשואים או פרודים או גרושים יקבלו 22,500 שקל כל אחד. אם יש רק הורה אחד הוא יקבל 45 אלף שקל.
אם אין בן או בת זוג יקבלו ההורים 45 אלף שקל. אם יש לחטוף או לנעדר ילדים שגילם 21 שנה ומעלה יינתנו עוד 45 אלף שקל להורה. אם אין ילדים בני 21 ומעלה המענק יחולק בחלוקה שווה להוריו.
אם אין אף אחד מאלה, לא הורים ולא בני זוג, המענק ישולם לקרוב משפחה אחר, למשל דוד, על פי החלטה סוציאלית של הביטוח הלאומי ובהתאם לנסיבות המשפחתיות הקיימות.
אם החטוף או הנעדר ללא הורים או שהם עצמם חטופים או נעדרים, אם יש לחטוף בן זוג הוא יקבל 45 אלף שקל. אם לחטוף ילדים שגילם 21 ומעלה תהיה חלוקה שווה ביניהם. אם אין לו ילדים בגיל 21 ומעלה – המענק ישולם בחלוקה שווה לאחיו או לאחיותיו של החטוף שגילם 21 ומעלה, לרבות אחים חורגים.
אם אין אף אחד מאלה המענק ישולם לקרוב משפחה אחר על פי החלטת הביטוח הלאומי.
אם אין לחטוף הורים ואין לו בני זוג או שהם חטופים או נעדרים, יינתנו 45 אלף שקל לילדים מעל גיל 21 בחלוקה שווה ביניהם. אם אין ילדים מעל גיל 21, המענק ישולם לקרוב משפחה אחר.
כמו כן ישולם מענק רבעוני לאחים וילדים של החטוף או הנעדר. ילדים בני 21 ומעלה ואחים בני 22 ומעלה יקבלו מענק רבעוני בסך 21 אלף שקל כל אחד.
המענקים ישולמו באופן אוטומטי אחת לשלושה חודשים כל עוד החטוף לא שוחרר או הנעדר לא אותר. המענקים לתקופה מ־7 באוקטובר 2023 ועד ל־7 בינואר 2024 ישולמו עד סוף נובמבר על ידי הביטוח הלאומי.
בני משפחה יהיו זכאים למענק הראשון גם במקרה שהחטוף שוחרר או הוכרז כנספה. למענקים יהיו זכאים בני משפחה של נעדרים שב־7 בנובמבר עדיין היו בחזקת נעדרים או ששונה מעמדם לחטופים. בני משפחה שקיבלו כבר מענק לא יידרשו להחזירו אם בתקופת התשלום החטוף שוחרר או הנעדר אותר.