51% מבעלי העסקים מתחום המסחר והשירותים בישראל סבורים כי מתווה הפיצויים המוצע על ידי הממשלה בעקבות המלחמה, איננו מספק. עוד 24% סבורים כי המתווה מספק ברמה בינונית. 40% מהעסקים בישראל מכירים ומבינים את מתווה הפיצויים.
כך עולה מסקר שנערך על ידי חברת הייעוץ והמחקר SQ עבור לשכת המסחר בקרב 205 מנהלים של עסקים מתחום המסחר והשירותים במדגם ארצי מייצג.
1 צפייה בגלריה
yk13690348
yk13690348
(אוריאל לין | צילום: עינת לברון)
ממצאי הסקר מלמדים כי: 18% מבעלי העסקים לא שמעו על המתווה, 42% ציינו כי מתווה הפיצויים אינו ברור והם לא מבינים את אותו ו־40% מכירים ומבינים את מתווה הפיצויים (בכוחות עצמם או באמצעות רואה חשבון/ מידע מהתקשורת). עוד מלמדים ממצאי הסקר כי: 30% מהעסקים בתחום המסחר והשירותים בישראל סבורים שמתווה הפיצויים כלל לא יסייע לעסק שלהם לצלוח את משבר המלחמה.
מתווה הפיצויים מבוסס על שלושה פרמטרים: מענק בגין השתתפות בתשומות (הוצאות קבועות), מענק השתתפות בהוצאות השכר לעובדים, הוצאת עובדים לחל"ת כדי להתאים את מצבת העובדים לרמת הפעילות העסקית תוך הקלות ניכרות. תנאי בסיסי לכניסה למתווה הפיצויים הוא ירידה במחזור של 25% לפחות. בהתאם לפגיעה בהיקף המחזור, השתתפות בהוצאות הקבועות פלוס מענק השתתפות בהוצאות השכר עד לתקרה בין 600 אלף שקל לבין 1.2 מיליון שקל לחודש.
לדברי שי חיון, מנכ"ל SQ: "לפי הסקר עולה כי בקרב עסקים מתחום השירותים תחושה חזקה יותר של חוסר סיפוק מהמתווה" אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, אמר ל"ממון": "מתווה הפיצויים, על אף שיש בו מספר ליקויים, הוא בהחלט סביר. החולשה המרכזית הייתה שמיום תחילת המלחמה ועד לזמן שהכסף זורם עובר זמן רב מדי. החזר הוצאות קבועות מול ירידה במחזור הוא נמוך מדי, עסקים מעל 400 מיליון, שלא זוכים לפיצוי, קופחו ללא סיבה סבירה שכן עסק גדול שחלילה ייפול, יגרוף אחריו הרבה עסקים קטנים ובינוניים".