השחקנים הזרים של מכבי חיפה והמאמן הזר של מכבי ת"א, רובי קין, הם קודם כל אנשים פרטיים. כולם לא ישראלים. אחר כך הם שכירי חרב במועדון. מותר להם לעשות – או לא לעשות – מה שבא להם. מי שצריך לעשות איתם חשבון ייצוגי כלשהו זה המעביד שלהם. לא הייתי בונה מגדלי ציפיות ממידות מוסר ממי שפעם חתם על הצ'קים של עומר אצילי.
אני לא אומר שצריך לתמוך בצעד שלהם, חלילה. ואפשר גם לבקר אותו: המחווה שאותה התבקשו לגבות היא הומניטרית, לא פוליטית. אבל צריך לקחת דברים בפרופורציות, וצריך לראות גם את הדברים מהצד השני לפני שמותחים ביקורת כלשהי ועולים להתקפה.
לחלקם יש משפחות במקומות פרו־פלסטיניים מובהקים. זה דבר שאתה צריך לקחת בחשבון אחרי 7 באוקטובר והבריונות הפלסטינית ברחבי אירופה. השחקנים האלו באו לפה לפרנס את המשפחות שלהם, לא לסכן אותן. הם באו לנצח במשחקי כדורגל, לא להשתתף במפגן פטריוטיות, מוצדק ככל שיהיה. גם לשחק כרגע עבור קבוצה ישראלית עם דגל ישראלי על החולצה וסרט שחור זו הצהרה. לא חייבים לדרוש מהם יותר מדי.
אבל בעיקר צריך להירגע, בעיקר מהרגש הלאומי הנעלב. מספיק שהשר איתמר בן גביר כבר רץ פה ודורש לבטל את האזרחות של מי שלא קיבל אזרחות עדיין, או לבטל את רישיונות העבודה לאחרים. הדרישה מהזרים להשתתף בתהליך קתרזיס לאומי נראית מוגזמת לאור היחס הישראלי לחטופים הזרים בעזה. אף אחד לא צריך את הטובות שלהם, והם לא חייבים לאף אחד כלום. אני לא חושב שכתוב על זה משהו בחוזה שלהם. הם באו לשחק כדורגל, ונקלעו למלחמה. תרגיעו.
מותר להם לא להיות מעורבים. זו לא המלחמה שלהם. מחר הם יהיו במקום אחר. אולי בסעודיה. הדרישה מהם לגלות פטריוטיזם מעידה על חוסר בגרות. מי שרוצה – שישתתף, ומי שלא רוצה שלא ישתתף. לא צריך להיעלב מכל החלטה של כל שחקן זר. זה לא שהם כתבו פוסט בעד חמאס או השתתפו בצעדה פלסטינית. אז לא שמו את היד שלהם על הכרזה. לפחות עמדו מאחוריה.
מותר להם לא להיות מעורבים. מחר הם יהיו במקום אחר. אולי בסעודיה. הדרישה מהם לגלות פטריוטיזם מעידה על חוסר בגרות. לא צריך להיעלב מכל החלטה של שחקן זר