רון ושריתה פלד הם בעלי אקו דיזיין, סטודיו לאדריכלות ועיצוב פנים, ממושב שדה אברהם בעוטף. לרון תואר שני בעיצוב אורבני בבצלאל. כעת הם נמצאים במכמורת, בבית, יחד עם שתי משפחות מהמושב.
רון: "הלקוחות שלנו היו קיבוץ בארי, כרם שלום וגם אנשים פרטיים מהאזור. אני לא פיטרתי את העובדים והמשכורות שלהם משולמות. ידידיה רזיאל ז"ל, בעלה של שירה, האדריכלית הראשית שלנו, נהרג בקרב מול מחבלים כשהגן עם כיתת הכוננות בכרם שלום על היישוב. כרגע 80% מהפרויקטים שלנו מוקפאים ואין לנו הכנסות. במכללת רופין יש מתחם שנקרא 'ירוק', של יזמות, והבעלים של המקום נתן לנו חלל בחינם לחודש. העברתי לכאן את המחשבים והציוד ואני מנסה להניע מפה משרד. אני מכוון לסביבה המיידית באזור השרון, אזור שאני מכיר ברמת חוקי הנחלות, כי הקהל שלי היה מקרב המושבים. מעבר לזה אני מנסה כרגע בהתנדבות להיות מעורב בכל הנושא של החזרה של יישובי העוטף - ברמה של שיקום ותכנון".
הבן הקטן של משפחת פלד, בן 13, נכנס למערכת החינוך בעמק חפר. הבת האמצעית מתגייסת בקרוב. הבן הגדול משרת כלוחם. "יש לי טראומה מאותה שבת. הייתי בביקור בערבה עם הבת האמצעית ואשתי. הבן הקטן היה עם סבא וסבתא במבטחים, 30 שעות בממ"ד. למזלנו, המחבלים הגיעו עד 200 מטר מהיישוב. להיות רחוק מהבן שלך כשהכל קורה, אני לא מאחל לאף אחד. אני לא מתרחק יותר מהבן שלי".
רון מעדיף להישאר כרגע במרכז. "אין לי מה לחזור לדרום, כמות הפרויקטים שם היא אפס. אף אחד לא בונה בית חדש כי כל האזור בסימן שאלה. בעתיד האזור ייבנה, אבל זה ייקח זמן. אני מנסה כעת לבנות את העסק מחדש, אבל זה קשה לחדור לשוק חדש. בגלל שאין הכנסות עצרתי את כל השיווק הדיגיטלי. נצטרך לגייס לקוחות חדשים ולהתחיל מהתחלה".
מה הלאה? "פעם בשבוע אני נוסע לבקר את הבית במושב. אנחנו מקבלים כרגע עבור הפינוי 15,000 שקל לחודש, עד סוף דצמבר. מבחינת העסק אני נכנס ל'מסלול האדום' של פיצוי לעסקים - נזק עקיף, זו לא רק ירידה במחזור כי יש פרויקטים שבוטלו. אני לא חנות מכולת שיכולה לחזור לפעילות בתוך יום".
תקציר מנהלים
ותק: 21 שנים
מספר המועסקים: 4
ירידה בהכנסה: 80%
פיצוי: "נכנסתי ל'מסלול האדום' – נזק עקיף"