אחרי שמונה שבועות של פגרה כפויה בגלל המלחמה, ליגת העל חזרה בשבת למשחק השלמה אחד. מכבי חיפה ניצחה את הפועל פ"ת 1:2 בסמי עופר הריק, אבל מי זוכר את זה בכלל. מה שייזכר זו סערת השלט למען החזרת החטופים, כשחמשת הזרים של האלופה שפתחו בהרכב – הקפטן צ'ארון שרי, דניאל סונדגרן (שנמצא בתהליך התאזרחות), פייר קורנו, פרנצדי פיירו ועבדולאי סק – נמנעו מלהחזיק אותו בטקס שנערך לפני שריקת הפתיחה.
2 צפייה בגלריה
yk13691554
yk13691554
(צילום: עוז מועלם)
הרוחות געשו, ובמועדון הבהירו עוד במהלך המשחק כי הסיבה לכך שהזרים לא החזיקו את השלט היא פחד ממה שיתרחש במדינות שבהן המשפחות שלהם נותרו, וחשש כי אם יחזיקו אותו, הדבר יתפרש כתמיכה בישראל. לאחר המשחק שוחחו אנשי המועדון עם הזרים, שטענו כי לא ידעו מה תוכן השלט (למרות שנכתב באנגלית Bring Them Home Now), וכי עלו עם דגל ישראל על החזה וסרט שחור על זרועותיהם. "נברר מדוע לא הוסבר להם", אמרו על כך במועדון.
אתמול בבוקר כבר פירסמה מכבי חיפה הודעה רשמית ביחס לאירוע: "השחקנים העידו כי חששו שמדובר במסר שעלול לפגוע בהם, ולכן נמנעו מלהחזיק את השלט. הם אמרו כי לא הבינו את המסר וכוונתו של השלט, ולכן חששו. רק בשלב שהשחקנים היו על כר הדשא, הם הבינו שהם אמורים להניף שלט וחששו מהמסר מבלי להבין מהו. עלינו לזכור שחלק מהשחקנים מגיעים ממדינות פרו־פלסטיניות, והם חוששים מאוד לשלום בני משפחותיהם שנמצאים במדינות האם. המועדון יערוך בירור ויפיק לקחים על הכשל בתהליך ההסברה לשחקנים מבעוד מועד על תוכן השלט".

"לא שוללים אזרחות בגלל שלט"

למרות ההסברים, לא מעט אוהדי מכבי חיפה זעמו בעקבות האירוע ברשתות החברתיות. "שחקנית מכבי חיפה בכדורסל נשים נזרקה עכשיו על אותו דבר, אבל קל להיות גיבורים על שחקנית שולית בקבוצת נשים. יותר קשה להיות גיבורים על שחקנים שאין לך תחליף עבורם", טען אחד האוהדים. אוהד אחר זעם: "הקפטן (שרי) והאזרח (סונדגרן) מביאים אחלה דוגמה, שלא ישכחו איפה הם מתפרנסים".
2 צפייה בגלריה
yk13692171
yk13692171
הציוץ של אשתו של רובי קין
בעקבות הסערה, פיירו היה השחקן הראשון שהגיב. "אני מבין שזה נושא רגיש ולא ידעתי שאם לא אחזיק את השלט זו תהיה בעיה, כי תמיד כיבדתי את כולם פה ואת המועדון שלי", כתב באינסטגרם. "להיות זר בקבוצה הזו זה דבר לא קל בצל המצב. אנשים לא מבינים מה אנחנו עוברים מחוץ לישראל. לכולנו הייתה אפשרות להישאר בחו"ל, אבל החלטנו לחזור לישראל בלי המשפחות שלנו ובלי לדעת מה יקרה. אני רק רוצה להגיד לאנשים שיש להם בני משפחה שעדיין שבויים ולאלו שאיבדו את אהוביהם, שאני מתנצל אם פגעתי בהם. אני הראשון שישמח שכל האנשים יחזרו ויתאחדו עם משפחותיהם ויקיריהם".
הנהלת מותג האופנה מאניה ג'ינס, ששרי הוא אחד הפרזנטורים שלה, הודיעה כי בעקבות התנהגותו שלשום היא החליטה שלא להמשיך בהתקשרות איתו: "מאניה ג'ינס היה וימשיך להיות מותג ישראלי גאה ששם את ערכי מדינת ישראל בראש מעייניו, ומי שלא ינהג כך לא יהיה חלק מן המותג".
הסערה הקפיצה גם את השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, שלא פיספס את ההזדמנות ושיגר מכתב לשר הפנים משה ארבל בבקשה לשלול את אזרחותו הישראלית של סונדגרן, אף שהוא עדיין לא מחזיק בכזו, לבטל את אשרת העבודה של שאר השחקנים הזרים אשר נמנעו מהחזקת השלט ולהחזירם למדינות המוצא שלהם. "אין מנוס משלילת אזרחותו. לא ייתכן שאדם שזכה זה לא מכבר באזרחות ישראלית, יתמוך בעקיפין בארגון טרור רצחני", כתב השר.
בתגובה, ובאופן לא מפתיע, שר הפנים את דחה בקשת בן גביר, בטענה כי מדובר ב"פופוליזם על רקע אהדה לקבוצת כדורגל יריבה. לא שוללים אזרחות מאדם על כך שלא אחז בשלט, חשוב ככל שיהיה".

"מתפללת לחזרתם בשלום"

בעוד מאמן מכבי ת"א רובי קין שומר על שתיקה בנוגע למלחמה, ובעיקר לטבח בעוטף עזה, רעייתו קלודין שיתפה פוסט שמתייחס לחזרתה של אמילי הנד בת התשע, ישראלית שמחזיקה באזרחות אירית ושוחררה שלשום משבי חמאס, וכתבה: "מתפללת לחזרתם בשלום של כל החטופים".
אוהדי מכבי ת"א הציפו את הפוסט בתגובות חמות, אבל היו גם תגובות קשות מגולשים אירים, ואחד מהם כתב: "פעם רובי היה גיבור אירי עד שהפך לרעב לכסף. בושה למשפחה שלכם, הכסף הוא מה שמניע אתכם". זה יכול להסביר את השתיקה של קין עצמו, שחושש מתגובות קשות במולדתו.