היום אחר הצהריים יודיע בנק ישראל אם הריבית במשק תרד או תישאר ברמה של 4.75% (ריבית פריים של 6.25%). דילמה קשה מלווה את הדיונים בוועדה המוניטרית של בנק ישראל לקראת ההחלטה האחרונה לשנת 2023. לפי שעה רוב ההערכות בבנקים ובבתי ההשקעות הן שאף שנראה שבשלו התנאים להפחתה ראשונה של הריבית לראשונה מאז אפריל 2020, זה לא יקרה החודש.
המשתנים מראים שיש אפשרות להוריד את הריבית:
האינפלציה דועכת. ישראל נמצאת במלחמה ויש ירידה בצריכה ולחצים לעליות מחירים. זה מתבטא היטב בהערכות לאינפלציה שמפרסם בנק ישראל, שירדה לרמה של 2.4%–2.5% בשנה הקרובה (הרמה הנמוכה מאז ינואר 2023). גם בארה"ב ואירופה האינפלציה נעצרה, וכך שגם מחיריהם של מוצרי היבוא צפויים להתמתן.
השקל מתחזק. גורם משמעותי נוסף הוא פיחות השקל. אחרי ששער הדולר זינק לרמה של 4.08 שקלים בשבועות הראשונים של המערכה שב השקל להתחזק ביותר מ־8% בתוך פחות מחודש גם כי האיום על ישראל והתדהמה התחלפו בהצלחה של צה"ל בתמרון הקרקעי תוך כדי מיעוט נפגעים יחסי ובזמן קצר. כמו כן נראה כי החשש מהתלקחות של מלחמה קשה בגבול הצפון לא מתממש בינתיים והעימות נשאר מוגבל בשלב זה.
סוף להפיכה המשטרית. המלחמה דחתה את ההפיכה המשטרית שהכבידה על הכלכלה והובילה לתחזיות שחורות למשק הישראלי.
מיתון. תחזית הצמיחה באוצר היא שהמשק יגדל השנה ב־2% בלבד ובשנה הבאה ב־1.6%. המשמעות היא שהמשק הולך אחורה ויציג צמיחה שלילית לנפש. ישראל צפויה להיקלע למיתון.
כשמחברים את כל המשתנים הללו - המלחמה שישראל מצויה בה, הפגיעה בעסקים ובמשקי הבית, שנותרו עם החזרי הלוואות שיקשו עליהם מאוד בשנה הקרובה, התחזקות השקל והצמיחה השלילית, אי־אפשר שלא להגיע למסקה שיש להוריד את הריבית, שנמצאת ברמה גבוהה ביותר ומכבידה הן על משקי הבית והן על העסקים.
2 צפייה בגלריה
yk13691856
yk13691856
צילום: יובל חן
עם זאת, ההערכות בכל הבנקים הגדולים וברוב בתי ההשקעות הן שזה לא יקרה הפעם, ובנק ישראל, האחראי על היציבות במשק, יימנע מהפחתת הריבית הפעם ויסתפק בהכרזה כי מגמה כזאת צפויה לראשונה בחודש ינואר הקרוב, גם משום שהאינפלציה עודנה גבוהה בהרבה מהיעד שקבעה הממשלה לשנה כולה, 3%-1%, ומצויה בשיעור שנתי של 3.7%, מצב שבעת רגילה היה סיבה טובה אף להעלאת ריבית נוספת.
עם זאת, בנק ישראל כבר הפתיע בעבר כאשר העלה את הריבית פעמים אחדות מהר יותר ובשיעורים גבוהים מאלה שחזו האנליסטים, וייתכן שהפעם ינהג כך בכיוון ההפוך. אחד האנליסטים אף ציין כי הפחתת ריבית ברבע אחוז יכולה להיות גם מסר של יציבות בעקבות הארכת כהונת הנגיד על ידי ראש הממשלה ושר האוצר בשבוע האחרון ומעין "אמירת תודה".
אבל במשק לא מחכים וכבר מתרבות הדרישות מבנק ישראל שיודיע על הפחתת הריבית כבר עכשיו. ראשי המשק פנו אתמול לבנק ישראל ואמרו כי "הגיעה העת להוריד את הריבית". עם ראשי המשק הללו נמנים נשיא התאחדות התעשיינים ויו"ר נשיאות המעסיקים והעסקים ד"ר רון תומר, נשיא איגוד לשכות המסחר עו"ד אוריאל לין ונשיא התאחדות בוני הארץ ראול סרוגו. במכתב מיוחד הם קוראים לבנק ישראל להוריד את הריבית כבר עכשיו. לדברי ראשי המשק, "בחודשים שלפני המלחמה כבר הספקנו לראות ירידה בקצב האינפלציה בישראל וכך נוצרו התנאים להורדת הריבית. כמו כן עלינו לזכור כי מלחמת חרבות ברזל האטה את פעילות המשק, הפחיתה את הביקוש המקומי, הוציאה רבים לאבטלה וחל"ת ופגעה בעסקים. לאור מצב זה, הפחתת הריבית חיונית להקלה על משקי הבית עם תשלומי המשכנתה וההלוואות השונות ותהווה הקלה לעסקים".
עו"ד רועי כהן, נשיא לה"ב, לשכת ארגוני העצמאים והעסקים, אמר אתמול כי הצטברו כל התנאים במשק להורדת הריבית לפחות בחצי אחוז. "יש ירידה בצריכה הפרטית והציבורית וירידה באינפלציה בשווקים הבינלאומיים. הורדת הריבית בעת הזו הינה צעד הכרחי לעסקים הקטנים והבינוניים והעצמאיים. יש לקבל את ההחלטה המתבקשת על מנת שיוכלו לשרוד את התקופה ולייצב במעט את התזרים שלהם. צעד מסוג זה יעזור בהפחתת עלויות המימון, יאפשר לקחת אשראי בתנאים נוחים יותר וייצר הכנסה פנויה".