זו אמנם רק תחילתה של עונת התותים, אבל נראה שגם עבור מחירי ההתחלה מדובר בהגזמה. סלסילת תותים של 250 גרם נמכרת במחיר של 30-25 שקל. המשמעות היא 120-100 שקל לקילו תותים.
המחיר הלא הגיוני גרם לרמי לוי להוריד את הפרי מהמדפים. בפוסט שפירסם בעמוד הפייסבוק של הרשת נכתב כי הרשת לא תמכור תותים עד שהמחיר יירד. "אין שום סיבה שתותים יעלו 120 שקל לק"ג", נכתב.
ואכן, בדיקה שעשינו מגלה שבהרבה מקומות מחיר קילו תותים עובר בקלות את ה־100 שקל. בפרשמרקט רעננה תשלמו עבור סלסילה של 250 גרם 24.90 שקל. גם בטיב טעם, בחנות המקוונת, תעלה סלסילה דומה 24.90 שקל. בירקניות שכונתיות המחיר מגיע גם ל־35 שקל לסלסילה של 250 גרם, וברשת ויקטורי נתניה מצאנו סלסילת תותים של 250 גרם ב־30 שקל - 120 שקל לקילו. מחיר דומה מצאנו גם ברשת נוי השדה. ברשתות שופרסל וקרפור, בדיוק כמו ברמי לוי, לא מצאנו תותים בסניפים שנבדקו.

תותים זולים מעזה

מגדל תותים ותיק באזור השרון אמר אתמול ל"ממון": "בכל השנים שעברו רמי לוי היה מקבל בעיקר סחורה של תותים מעזה, אז אולי זה היה זול יותר. כעת אצלנו בישראל אין עובדים כמו בשגרה. פועלים מחברון לא נכנסים כמובן מאז פרוץ המלחמה, וכל החקלאים סובלים מחוסר ידיים עובדות, וזה כמובן משפיע על המחיר. אבל זו ממש תחילת העונה. לפני שנה מחיר חקלאי לסוחר עמד על 120 שקל לארבעה ק"ג, והיום מדובר כבר ב־200-190 שקל עלות של ארבעה קילוגרם תותים מחקלאי לסוחר. מה שאומר שהמחיר לצרכן יהיה גבוה יותר. לכן מוצאים גם תותים בימים אלו בעלות של 120-100 שקל לק"ג על המדף. זה נמכר בסלסילות קטנות של 250 גרם. בדרך כלל, בשנה רגילה בלי מלחמה, המחיר של התותים חוזר להיות שפוי, אבל השנה, בגלל מחסור בידיים עובדות והעובדה שאין כניסה של סחורה מעזה - אין לדעת אם המחיר בכלל יירד".

פערי תיווך

גורמים בענף החקלאות אומרים כי בכל הקשור לתות, הרי שאנו מדברים על טרום־טרום העונה ולכן המחירים כל כך גבוהים. "מה גם שאנו עדים בכל שנה לפערי התיווך, ולרשתות השיווק והמזון שגוזרות קופון על חשבון החקלאים". לדברי מגדלים מהשרון, "ככל שמתקרבת העונה לשיאה המחירים יורדים והתותים הופכים להיות בעצם הפרי הזול ביותר על המדף. גם השנה מחיר התותים יורד ככל שניכנס יותר לחודשי ינואר־פברואר".
"בדרך כלל בשנה רגילה המחיר של התותים חוזר להיות שפוי, אבל בגלל מחסור בידיים עובדות והעובדה שאין כניסה של סחורה מעזה - אין לדעת אם המחיר בכלל יירד"