כבר רבע מאה שבסינמטק ירושלים נערך מדי חנוכה שבוע הקולנוע היהודי. השנה נערכת המהדורה ה־25 והיא חושפת 30 סרטים מ־15 מדינות. "בימים אלה אנו נרגשים עוד יותר לערוך את שבוע הקולנוע היהודי", מכריזים קברניטיו, רוני מהדב־לוין ודניאלה תורגמן, "ונעשה זאת ברוח התקופה ובמתכונת מעודנת ומותאמת למצב".
1 צפייה בגלריה
yk13694900
yk13694900
(קרדיט: JULIE VRABELOVA, באדיבות בתי קולנוע לב)
בטקס הפתיחה (שבת הקרובה ב־19:30) יוצג בבכורה הסרט "נפש אחת", בכיכובם של אנתוני הופקינס, הלנה בונהם קרטר ולנה אולין. העלילה מסתמכת על סיפורו האמיתי של ניקולס ווינטון, בנקאי בריטי שאירגן קינדר־טרנספורט מפראג והצליח לחלץ מאות ילדים יהודים ולהביא אותם לאנגליה ערב מלחמת העולם השנייה.
ברפרטואר אפשר למצוא סרטים אחדים מפסטיבל קאן האחרון, ובהם "תיק גולדמן" המשחזר את משפטו של פייר גולדמן, אינטלקטואל יהודי־צרפתי שב־1975 הועמד לדין באשמת רצח כפול; הסרט התיעודי "עיר כבושה" של סטיב מקווין על גורל יהודי אמסטרדם בשואה; "בשם הבן" של מרקו בלוקיו על ילד יהודי שנחטף על ידי חיילי האפיפיור במאה ה־19; ו"אזור העניין" שמביא את סיפורם של מפקד אושוויץ ואשתו.
באגף הקלאסיקות כדאי להתענג על "הלו, דולי!" מ־1969 — הקומדיה המוזיקלית בכיכובה של ברברה סטרייסנד על מעלליה של שדכנית ניו־יורקית. במחלקה הישראלית תתקיים תחרות סרטים קצרים, ויוצגו סרטים תיעודיים כמו "ימי הפיק" המנסה לפענח את תעלומת צביקה פיק, "חידת שושני" על מר שושני, נווד נצחי, מטורף וגאון שהפך למיתוס, ו"שושה" על תהליך הפקת מחזמר ביידיש.
חלק מהסרטים ילוו בהרצאות, וכן ייערכו דיונים בסוגיות של אנטישמיות וסאטירה בזמן מלחמה. פרטים נוספים וכרטיסים – באתר הסינמטק.
שבוע הקולנוע היהודי, 9־14 בדצמבר, סינמטק ירושלים, דרך חברון 11, 02-5654333