1.

אחיין שלי גדל בגוש קטיף. יש לו תמונות ילדות שמחות מהים, בכל שישי הם היו הולכים לחוף. לפני כמה ימים שלח לי שוב תמונה מהחוף, הפעם כלוחם בעזה. שאלתי אותו איך בעזה. הנה משהו שבחור צעיר עשה חצי יום: חיפש פיר בבית קברות. וגם מצא. הוא וחבריו היו צריכים להפוך עשרות מצבות, אבל בסוף נמצא הפיר למנהרה.
אלה הם אויבינו: גם בבית קברות לא מאפשרים למתים מנוחה אחרונה. גם שם יש להם תשתית טרור. זה משהו שאני שומע מהרבה לוחמים ששבים בעזה: ההלם מעד כמה בכל פינה בעזה יש טרור. כל הבתים והחנויות, הכל לבוש בלבד למהות האמיתית של עזה: עיר דמים.
1 צפייה בגלריה
yk13697403
yk13697403
(האחיין שלי כילד בחוף גוש קטיף ובעזה, כלוחם. כל המהות של עזה היא עיר דמים)
אחיין אחר שלי, גם הוא לוחם בעזה, סיפר לי שהוא וחבריו החזירו סוס מהרצועה. סוס שנגנב מאחד מיישובי העוטף. לוחם אחר שפגשתי בהפוגה סיפר לי על ג'ימבו, כלב חמוד עם רצועה עליה התנוסס שמו, שהסתובב בעזה, שייך כנראה למישהו מאחד מיישובי הגדר. בעזרת ה', הכלב ישוב לבעליו.

2.

הדור שלי גדל על מבצע אנטבה. קראנו על זה ספרים, ראינו את הסרט, ידענו כל פרט על המבצע. זה עיצב משהו בישראליות שלנו. היום הילדים גדלים על עסקת שליט ועל ארגון שמחזיר לנו מדי ערב 13 נשים וילדים אחרי שמתעלל בנו שעות. על רשימות וקטגוריות, על איזה סינוואר שמחזיק את בנותנו חסרות אונים, ועל פיו יישק דבר.
גדלנו על תחושה של מסוגלות. של הרואיות. על מה גדלים הילדים שלנו? ולא התנגדתי לעסקה. אבל אני כן חושב שצריך להכיר בכך שמתעללים בנו. הרעים שבאויבינו.
סחטו את נפשנו. כל הסרטונים הבלתי נסבלים שמפיק חמאס מרגעי השחרור, כשהוא מנסה להראות כמה הוא "אנושי", כאילו לא ראינו את הסרטונים מהשבת השחורה, כאילו מי שחוטף ילד ומחזיק אותו במערה במשך 50 יום הוא אדם נאצל, כי בסוף החזיר אותו בחזרה.

3.

הניחו לאהרון חליוה. הניחו לראש אמ"ן. הוא אדם חכם ואיש טוב. יש לו חסרונות, ומאז השבת השחורה אין צורך לעבוד קשה כדי לשכנע מישהו בזה. אבל לזכותו יאמר שהוא מבין את האחריות שלו. הוא אמר בפומבי יותר מפעם אחת שהוא מבין זאת. הוא לא יישאר בתפקידו דקה אחרי הלחימה. המחדל הזה ירדוף אותו עד אחרית ימיו. יכול להיות שהוא יהיר, אבל הוא אדם ערכי, והאסון הזה ירבוץ עליו. הוא יחשוב עליו בקומו ובשוכבו.
אפשר לומר על חליוה הרבה דברים, חלק גדול מהדברים כנראה יהיה נכון, אבל הוא לא ינסה לזרוק אחריות על אחרים. לדעתי הוא גם יהיה חלק מהניסיון להבין איך זה קרה לו, איך זה קרה לנו. אינני חבר שלו. פגשתי אותו פעם אחת בחיי, יחד עם פורום מטכ"ל. ועדת החקירה תתחיל כנראה ממנו. אבל אין צורך להתגולל עליו כבר עתה. אין טעם. הוא עדיין נמצא במערכת, עסוק בניסיון להפוך את הקערה.
אדרבה: יש משהו חיוני בכך שהצבא שנלחם כעת בעזה הוא צבוע שמרגיש שהושפל בשבת השחורה, צבא שמרגיש שיש לו מה להוכיח, צבא שרוצה לנקום.

4.

שר האוצר עושה מאמץ להסביר שהתקציב שלו אינו מגזרי. אינו סקטוריאלי. אני לא מבין מספיק בכלכלה, אבל אנשים שאני מאמין להם אומרים לי שהוא רחוק מלדייק.
אבל עזבו את זה. שמתי לב שמאוד מפריע לו הקמפיין שעושים לו. הוא מצר על כך שלא משנה מה הוא יגיד, בכל מקרה יחשדו בו. ורציתי לומר לו על זה משהו, ברשותכם: תראה בצלאל, אתה האיש שאמר שצריך לגרש את מתן כהנא מבית הכנסת. זה היה נראה לך הגיוני כחלק מהמאבק הפוליטי, לדרוש ממתפללים לסלק אחד מן החבורה. אתה אמרת אחרי פיגוע שבו נהרגו שני ישראלים, שלאיילת שקד יש דם על הידיים. כתבת טקסט שרמז כי היא תומכת טרור, וחיברת את זה לאיזה שקר כלשהו עם מנסור עבאס. אתה היית מכונת רעל אנושית מטורפת שנלחמה בלי עכבות בממשלה הקודמת, ממשלה שבתקופתה, עד כמה שזכור לי, לא נשחטו מעל אלף ישראלים ביום אחד, לא נאנסו בנות במיטתן, לא נלקחו ילדים בשבי. אז יכול להיות שהמסר שלך לא זוכה לקשב ואולי תוקפים אותך יתר על המידה, אבל אני חייב לומר שבאופן אישי קשה לי לשכוח את השטנה והרעל שהפצת פה בזמן הממשלה הקודמת, ומעניין אותי אם ברגע זה, כשאתה מרגיש מותקף באופן לא ענייני ומוגזם, יש בך מחשבות על מה שעשית אתה.
כי זה באמת יכול להיות אחרת.

5.

יגיע הזמן לדבר גם על זה: אחרי שנסיים לשמוח ולהתרגש מהילדים והנשים והמבוגרים שחוזרים מעזה, יביטו בנו הורי חיילים וחיילות וישאלו: ומה הם, לא הילדים שלנו? בגלל שהבת שלי בת ה־18.5 לבשה מדים, אז לא מגיע לה לצאת מאיזו מנהרה אפלה בעזה ולחיות חיים מלאים ושמחים כמו בני גילה? החיילים שלנו, אנחנו באמת נשלים עם זה שהם יירקבו עכשיו שנים ברצועה?
בתחילת המלחמה כתבתי מדי פעם שביחד ננצח. הפסקתי. עברתי לכתוב "רק ביחד". הבנתי שאי־אפשר לנצח כשאתה מתחיל מלחמה אחרי שלוקחים לך כל כך הרבה אזרחים לעזה וטובחים בכל כך הרבה ישראלים טובים.
אולי נצליח לנקום, אולי חמאס ימוטט, אבל ניצחון לא יהיה פה. שבת שלום. ×
תראה, בצלאל, אתה היית מכונת רעל אנושית שנלחמה בלי עכבות בממשלה הקודמת, ממשלה שבתקופתה לא נשחטו מעל אלף ישראלים ביום אחד. האם עתה, כשאתה מרגיש מותקף, יש בך מחשבות על מה שעשית?