בעוד שרוב העסקים בארץ עדיין לא קיבלו כל פיצוי על הפגיעה הקשה בעסקיהם בחודשיים הראשונים של המלחמה, תסתיים מחר, 30 בנובמבר, התוכנית שאושרה בממשלה ובכנסת לפיצוי העסקים. עד כה לא הוחלט על המשך תוכנית הפיצוי גם לחודש דצמבר. המצב דומה גם בהקשר לתוכנית ההקלות ליוצאים לחל"ת, שמסתיימת אף היא מחר, ולפי שעה לא נאמר כי יש כוונה להאריך אותה. עד כה יצאו כ־113 אלף עובדים לחל"ת.
עד כה הוגשו כבר כ־70 אלף בקשות של בעלי חברות, בתי עסק וחנויות לתשלום פיצויים מקופת המדינה להפסדים שלהם בחודשיים הראשונים של המלחמה, וההערכות הן ששווי הפיצויים יגיעו לכ־15-12 מיליארד שקל. הארכת התוכנית לחודש דצמבר תעלה לתקציב המדינה, שנכנס כבר לגירעון גדול על פי ההערכות באוצר, עוד כ־3 עד 5 מיליארד שקל.
1 צפייה בגלריה
yk13695117
yk13695117
(צילום: שאול גולן)
אי־הארכת התוכנית פירושה שהפיצוי המורחב שהובטח לעסקים עד 40 ק"מ מגבול רצועת עזה, כולל ההרחבה לערים באר־שבע ואשדוד, יבוטל כליל, ויישאר פיצוי רחב רק בהתאם לחוק הקבוע הקיים ליישובים במרחק של 0 עד 7 ק"מ מרצועת עזה, כולל ההרחבה לעיר אשקלון. שאר העסקים ברחבי הארץ, מ־7 ק"מ ומעלה, יזכו רק לפיצוי המוקטן בהרבה מזה הרחב שיינתן עד מחר גם ליישובים במרחק של עד 40 ק"מ מהרצועה.
גורם בכיר במשרד האוצר אמר אתמול ל"ממון" כי "קיימת התאוששות משמעותית במשק בשבועיים האחרונים, וגם מספר היוצאים לחל"ת הצטמצם. חלק מאלה שנשלחו לחל"ת בשבועות הראשונים למלחמה כבר חזרו לעבודה. לכן עדיין לא הוחלט אם יש מקום להאריך את מתווה הפיצויים ומתווה החל"ת לאוקטובר ונובמבר גם מעבר לחודשיים הללו". זאת, כאשר נותרה רק יממה לסיום המתווה המורחב הקיים לפיצוי והמקל לחל"ת, על פי החוק שאושר בממשלה ובכנסת.
מליאת הכנסת אישרה לפני שבועות אחדים את המתווה המורחב שיזמו במשרד האוצר, שמסתיים מחר בחצות, למענה לעסקים בגין הנזק העקיף שנגרם להם בעקבות מלחמת חרבות ברזל. המתווה כולל מענק המשכיות עסקית לעסקים בכל רחבי הארץ, כאשר עסקים ביישובי הספר זכאים להחזר מלא על נזק כקבוע בחוק, וכן שורת הקלות במתווה החל"ת.
רשות המסים תאפשר הגשת תביעות מקוונות למענק עד לסוף תקופה של 90 יום ממועד פתיחת המערכת, לפני 10 ימים. תנאי מקדים להגשת תביעה הוא הגשת דוחות תקופתיים למע"מ לחודשים ספטמבר – אוקטובר 2023 וניהול פנקסים כדין.
יום לפני סיום חודש נובמבר עוד לא הוארכו גם כל ההקלות ליוצאים לחל"ת, שלמעשה מיום חמישי לא יהיו זכאים להן אם החוק לא יאושר עד אז. אישור כזה ביממה הקרובה הוא בלתי סביר ולא ייעשה, אולם ניתן יהיה לאשר בחקיקה את המשך התנאים המקלים גם רטרואקטיבית.
בביטוח הלאומי ציינו כי מקבלי התשלום עבור החל”ת מהביטוח הלאומי לחודש נובמבר יראו את הכסף בחשבון הבנק רק ב־12 בדצמבר, כך שהארכת חוק החל"ת המתוקן תאשר תשלומים לדצמבר רק ב־12 בינואר ולכן, כביכול, יש עדיין זמן לחקיקה מתקנת של החוק.
יוסי פתאל, מנכ"ל לשכת מארגני התיירות הנכנסת לישראל אמר אתמול: "המתווה שאישר משרד האוצר עומד להיגמר בימים הקרובים, ושוב בעלי העסקים בכלל ובענף התיירות הנכנסת בפרט, שוב ימצאו את עצמם מול שוקת שבורה ועם עתיד לוט בערפל. משרד האוצר חייב לספק מתווה שלא מכסה בדיעבד כמו שהיה עד עכשיו, אלא כזה שמייצר יציבות למשק–ולאנשים שתלויים בו, שבענף שלנו–בכל יום מפסידים הון עתק משום שהענף ב־0 הכנסות. חוכמה בדיעבד תוביל לסכנת קריסה של ענף התיירות, שלא יחזור באופן מיידי אחרי המלחמה, ולפגיעה קשה בעובדים בכלל".
מהביטוח הלאומי נמסר אתמול שמתחילת חודש אוקטובר ועד אתמול 155,055 מבקשי דמי אבטלה הגיעו אל הביטוח הלאומי. 113,121 מהם יצאו לחל"ת שלא מרצון. מתחילת המלחמה 153,442 ביקשו דמי אבטלה מהביטוח הלאומי כאשר 113,068 יצאו לחל"ת שלא מרצון.

הורדת מס?

בתוך כך עולה שוב הרעיון להורדת מס רווחי הון, הצעה שנשקלה כבר תקופה ארוכה בעבר ולא בוצעה בשל התנגדות במשרדי ראש הממשלה והאוצר. מרכז הקואליציה בוועדת הכספים, ח"כ אליהו רביבו (הליכוד), זימן אתמול דיון מיוחד בסוגיה זו בוועדת הכספים של הכנסת. ההצעה שנשקלת עתה היא לקדם את הורדת מס רווחי הון לשיעור של 20% בלבד, לעומת 25% כיום. רביבו קרא בדיון לשר האוצר בצלאל סמוטריץ' להודיע על הורדת המס לטובת תמרוץ חיסכון, הורדת מחירי הדיור וסיוע לעסקים בגיוס אשראי בעת הזאת. לדברי רביבו "הוכח בעבר שהעלאת מס רווחי הון לא היטיבה עם הכנסות המדינה. החוסן הכלכלי של מדינת ישראל נמדד בעת משבר".
אילן פלטו, מנכ"ל איגוד החברות הציבוריות, אמר "חייבים ליצור תמריצים כמו הפחתת מס רווחי הון ויפה שעה אחת קודם. היקף המסחר וההשקעות בשוק ההון בארץ במגמת ירידה מדאיגה. זה החל לפני 7 באוקטובר והתדרדר מפרוץ המלחמה".