אחת הקבוצות שנפגעו קשה מהמלחמה היא חקלאי ישראל. סקר מיוחד שנעשה בקרב החקלאים חושף ירידה ממוצעת של 35% בייצור ובהכנסה לחקלאי ישראל בעבקות המלחמה וירידה של כ־70% בייצור והכנסות למשקים בעוטף עזה. את הסקר ערך מכון המחקר מיגל בקריית־שמונה, שבבעלות "החברה לפיתוח הגליל", ומטרתו לבדוק את השפעת מלחמת חרבות ברזל על חקלאי ישראל. מהתוצאות עולה עוד כי 89% מהחקלאים חוו נזק מסוג כלשהו במשקים שלהם. בפני החקלאים בעוטף ובאזור הצפון עומדים האתגרים הגדולים ביותר, בעיקר עקב בעיית הגישה לשטחים החקלאיים.
אחד המשקים שנפגעו הוא משק פיין. בעלי העסק, אבי (70) ובנו מתן (35), מתפעלים את 15 העובדים. למשק 40 דונם של חממות, ובלי העובדים התאילנדים עלויות הכיסוי לחורף עלו ב־2,500 שקל לדונם.
לדברי אבי פיין, "לאחר אירועי 7 באוקטובר העסק ספג ירידה חדה בכמות הלקוחות ובפדיון החודשי. אנחנו מגדלים פירות נשירים, ולאור מחאה על פערי התיווך ורגולציה קלוקלת וחסרה בתחום, החלטנו לפנות לצרכן הסופי ולקיים גם מכירה ישירה בחנות בשפיים. אנחנו עובדים עם חקלאים מכל הארץ ונשענים רבות על ירקות שמגיעים מהעוטף, כך שבשבועות הראשונים של הלחימה היו חוסרים גדולים. לדברי פיין, המשק לא צפוי לקבל פיצוי מהמדינה אף שכל ההוצאות הקבועות נותרו אותו הדבר. "אף אחד לא באמת רואה אותנו בין מקבלי ההחלטות. אנחנו קורסים והם מאשרים את הכספים הקואליציוניים, באטימות מוחלטת למצב בשטח של משק שמנסה לשרוד מלחמה".
תקציר מנהלים
ותק: 8 שנים
עובדים: 15
ירידה בהכנסה: 24.7%
פיצוי: לא זכאים