בבית ילין שבמוצא התרחשו כמה דברים בפעם הראשונה בתולדות היישוב היהודי בארץ ישראל – מצד אחד, עניינים בעלי חשיבות לאומית כמו התחלת החקלאות הפרטית, התעשייה הפרטית והיזמות הפרטית, ומצד שני אירועים פרטיים ומעניינים לא פחות, כמו הנישואים הבין־עדתיים הראשונים. כיום הבית משמש כמרכז מבקרים וסיורים לתולדות ההתיישבות.
2 צפייה בגלריה
yk13701364
yk13701364
(צילום: באדיבות בית ילין)
הבית ניצב בלב נחלה חקלאית בדרך מירושלים לכיוון תל־אביב, סמוך למקום שבו שכן הכפר הערבי קאלוניה, כיום מבשרת ציון. ב־1860 רכשו את הקרקע שעליו הוא עומד דוד טביא ילין, שמשפחתו עלתה לארץ מפולין באמצע שנות ה־30 של המאה ה־19, ומחותנו שאול יהודה, שמשפחתו הגיעה מבגדד 20 שנה מאוחר יותר. החיבור המשפחתי בין השניים היה חסר תקדים, ונוצר לאחר שבנו של ילין, יהושע, נשא לאישה את בתו של יהודה, שרח. החתן והכלה היו אז כבני 13 בלבד. הם הקימו משפחה לתפארת, שהמפורסם בבניה הוא הבכור, דוד ילין, שהיה ראש הוועד הלאומי בירושלים, מראשוני המורים העבריים, ממייסדי הסתדרות המורים, חוקר ובלשן.
ההחלטה המשותפת לרכוש את האדמה לא הייתה רק עניין עסקי. ילין ויהודה האמינו בכל לבם בצורך לחדש את ההתיישבות היהודית בארץ ישראל, ובכך שעתיד היישוב היהודי יהיה תלוי ביכולתו לפרנס את עצמו. הנחלה שקנו הייתה הקרקע הפרטית הראשונה שנרכשה בארץ ישראל בתקופת השלטון העות'מני, ולמעשה היוותה המשך למהלך היציאה מהחומות שהתרחש בירושלים.
2 צפייה בגלריה
yk13701363
yk13701363
צילום: באדיבות בית ילין
לאחר פטירתו של ילין האב, עברו ניהול המשפחה והבית לידיו של הבן יהושע. בשטח הנחלה גילה יהושע שרידים של מבנה עתיק, ובחושיו החדים הבין את הפוטנציאל להקמת עסק מסחרי במקום, הצמוד לדרך יפו־ירושלים. הוא בנה קומה נוספת, שיפץ את המבנה והפך אותו ל"חאן", מלון דרכים. החאן – שבו יכלו גם העוברים בדרך וגם בהמותיהם למצוא מקום לינה, מזון ושתייה – היה המבנה היהודי הראשון שנבנה בעת החדשה באזור זה. מאוחר יותר בנה יהושע ילין מאחורי החאן את ביתו הפרטי, שבו התגורר עם משפחתו. בסמוך לבית נטעה המשפחה כרם ובוסתן.
יהושע ילין התגורר בבית עד שלהי מלחמת העולם הראשונה. במשך השנים שימש הבית כבית כנסת, וגם למגורים ואפילו כרפת. לאחר מכן ננטש המקום והוזנח לחלוטין. בסוף שנות ה־50 של המאה שעברה, עם התיישבותן של המשפחות הראשונות באזור מוצא תחתית, חזר הבניין לשמש כבית כנסת.
ב־2006, לאחר שמצבו הידרדר עד שכמעט קרס, יצאו המועצה לשימור אתרים וצאצאי משפחת ילין ביוזמה משותפת על מנת להציל את הבית. בסיוע תרומות שגייס ארגון USA־JNF שוקם המבנה, וכיום הוא אחד מאתרי המועצה. היא מפעילה בו מרכז מבקרים המציג את סיפורם של המשפחה והבית, סיפור שהוא כולו מעשה ראשונים.
בית ילין במוצא, 02-5345443, מומלץ לתאם מראש. סיפורי מורשת נוספים – בעמוד הפייסבוק של המועצה לשימור אתרים.