מאמץ בינלאומי להאריך את הפסקת האש ולהוסיף עוד קטגוריות לעסקת החטופים. במקביל, ישראל מתעקשת ומדגישה כי לא תוכל לזנוח ולנטוש ילדים ונשים כדי לדון על הסכם חדש שגם אותו חמאס יפר. בירושלים מעבירים מסר ברור ולפיו אם יאתרו את כל החטופים, יהיה אפשרי לדון על שאר הקבוצות שעדיין בעזה.
מזכיר המדינה אנתוני בלינקן יגיע היום לביקור בזק בישראל, ובמהלכו ייפגש עם רה"מ נתניהו, יו"ר האופוזיציה לפיד וקבינט המלחמה המצומצם. בלינקן מגיע כחלק מהמאמץ האמריקאי להאריך את הפסקת האש כדי להוציא עוד בני ערובה ולהכניס עוד סיוע הומניטרי לעזה.
1 צפייה בגלריה
yk13697867
yk13697867
(צילום: דובר צה"ל)
גורם ביטחוני ישראלי אמר אמש כי "אחרי הפעימה הנוכחית יהיו בידי ישראל 73 חטופים, שמהם 72 הם מתוך רשימת ה־100. זה משאיר עוד כ־25 ילדים ונשים. אנחנו אומרים לחמאס: 'תחזירו את כל ה־25 ואחר כך נדבר על השאר'". הערכה בישראל היא כי חמאס יכול להביא עוד כ־20 נשים וילדים, דהיינו עוד שני ימי הפוגה: חמישי ושישי.
המסר שישראל מעבירה לחמאס באמצעות המתווכים הוא כי אם לא תגיע רשימת משוחררים ‑ האש תתחדש בהקדם. העיקרון המנחה: ביום שבו לא מוחזרים חטופים ‑ יש אש.
בנוגע להצעות בנוסח "כולם תמורת כולם" אומרים בישראל: "שום עסקה לא תעצור את הלחימה. ולכן כולם תמורת כולם זה לא דבר אפשרי. גם החמאס לא מתכוון לכולם תמורת כולם. הם רוצים לקנות זמן כדי להשיג שקט".
ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס אתמול באריכות לאפשרות חידוש הלחימה. "בימים האחרונים אני שומע שאלה - האם לאחר מיצוי השלב הזה של החזרת חטופינו ישראל תחזור ללחימה? אז התשובה שלי היא חד־משמעית כן. אין מצב שאנחנו לא חוזרים ללחימה עד הסוף", אמר נתניהו בהצהרה מיוחדת.
גורם מדיני בכיר אמר כי מתקיימות שיחות בין ישראל, קטאר, מצרים וארה"ב בנוגע לסוגיה אם יש אפשרות להתקדם באותו כיוון של שחרור חטופים. "יש לנו הסכם שנוגע לילדים ונשים. אנו יודעים את השמות של כל הילדים וכל הנשים שנמצאים בעזה. לא נקבל טענות שהחמאס לא יודע איפה הם. צריכים לדבוק בהסכם ולאתר את כל האנשים ששם. אם זה יעבוד נהיה להוטים לדון על שאר הקבוצות שעדיין שם".
במו"מ שהחל בקטאר החלו לדון בעסקאות נוספות לפי מספר קטגוריות כגון מבוגרים, חולים, חיילות וצעירים שהיו במסיבה בנובה. לישראל ברור שמדובר בתרגיל של חמאס למשוך זמן ולמנוע את חידוש הלחימה. ישראל תחתור לסיים את הקטגוריה הזו ולחזור ללחימה מתוך מחשבה שדווקא לחץ צבאי יקרב עסקה חדשה. המתווכים רוצים עסקה מיידית שתחובר להפסקת האש הזאת.
שר הביטחון יואב גלנט התייחס אתמול לנושא לאחר שסיים ביקור במפעל המרכבה. "ראיתי מקרוב כיצד מחזירים את כל הטנקים לכשירות. התוצאות מרשימות מאוד", אמר. "אם יש למישהו ספק, בקרוב מאוד אנחנו נמשיך, נתמרן ונגיע עד להכרעת האויב ולהחזרת החטופים לביתם".
גם הרמטכ"ל הרצי הלוי היה נחרץ כשאמר: "אנחנו יודעים מה צריך לעשות ומוכנים לשלב הבא". הלוי קיים אתמול אישורי תוכניות להמשך הלחימה בפיקוד הדרום עם מפקד פיקוד הדרום וחברי פורום מטכ"ל, ובמסגרתם אישר את תוכניות ההתקפה להמשך התמרון.
בצל הדיווחים על מגעים להארכת הפסקת האש, ציין אתמול השר גנץ: "אנחנו ערוכים ומוכנים לחזרה ללחימה. אנחנו חייבים להמשיך להילחם".