במשרד האוצר יתקיים היום דיון חירום בנוגע למצב החמור שאליו נקלעו ענפי הבנייה והתשתית מאז פרוץ המלחמה. במשרדי ראש הממשלה, האוצר, הבינוי והשיכון ובבנק ישראל מודאגים מהמשבר שמוגדר על ידי בכירים בממשלה כקשה ביותר שידע הענף זה עשרות שנים.
עשרות חברות מצויות בסכנת פשיטת רגל על רקע היעדרות העובדים הפלסטינים, עזיבת העובדים הזרים, הקיפאון בענף הנדל"ן, התייקרות חומרי הגלם וההובלה והריבית הגבוהה שבנק ישראל נמנע גם בשבוע האחרון מהורדתה. "הענף בפני קריסה", הזהירו בהתאחדות הקבלנים ובכירי ענף התשתיות.
1 צפייה בגלריה
yk13699880
yk13699880
(צילום: שאול גולן)
היום צפויים בכירי האוצר, בהם המנכ"ל שלומי הייזלר, בכירי אגף התקציבים בראשות יוגב גרדוס, ובכירים נוספים מאגפי הכלכלן הראשי ורשות המסים, לקיים ישיבה, שבה ישתתף בין היתר נשיא התאחדות הקבלנים ראול סרוגו. "המצב חמור וזה ברור לכולנו", אומר ל"ממון" בכיר במשרד האוצר, שהבהיר שלא תהיה ברירה אלא לסייע לענף בתחומים שונים, ולפתור את מצוקת הפועלים ולהוזיל את מחירי חומרי הגלם. גורם ממשלתי בכיר הביע תקווה שבינואר יפחית בנק ישראל את הריבית במשק בחצי אחוז.
ענף הבנייה והתשתיות נכנס למלחמה במצב של האטה גדולה, בעיקר בשל העלאות הריבית, צניחה במכירות וקיטון משמעותי בהתחלות הבנייה, לצד קשיים פיננסיים וגידול בסיכון של חברות הביצוע והתשתית שהחמירו עוד יותר. על רקע העובדה שהאשראי של הענף הוא כחצי טריליון שקל, כלכלני חברות דירוג האשראי חוששים מיציבות הגופים נותני האשראי והבנקים. כבר היום מתקשה החשב הכללי, רו"ח יהלי רוטנברג, שהצטיין עד לאחרונה בנטילת הלוואות לישראל בריבית נמוכה במיוחד, לגייס חוב למדינה בריבית שאינה גבוהה בהרבה, כמו בעבר, והיום היא כבר עומדת על 6.5%, לעומת 5.4% עד לאחרונה. חברת מודי'ס אף התריעה במפורש בעניין זה, וקיים חשש שדירוג האשראי של ישראל יופחת כבר בראשית 2024.
הקיטון בביקושים לדירות הביא לתפוקה מינימלית של 30% בענף וכמעט קיפאון בפעילות היזמית של שוק הדיור. גורמים ממשלתיים וראשי הענף יזהירו היום בדיון כי הנטל הכבד של אשראי כספי ענפי, שמשמעותו הוצאות מימון של 150 מיליון שקל ביום, יעמיד בספק את יכולתם של העוסקים בענף, כולל בתעשיות ובשירותים הנלווים, לשרוד לאורך התקופה הארוכה של המלחמה.
התחום כבר הוחרג ממתווה הפיצויים אלמלא התערבות של ועדת הכספים ברגע האחרון. ענף הבנייה והתשתית נמצא על סף קריסה גדולה, מה שעלול להביא לפגיעה ממשית בכלכלת ישראל וביכולת הממשלה לאזן את תקציבה, במיוחד לאור הוצאות המלחמה. יזמים רבים כבר עצרו את פעילותם, חלקם מרצון בשל האווירה השלילית וחלקם מחוסר ברירה בגלל המינוף הגבוה שלהם. הבנקים וחברות המימון מקשיחות את תנאי הליווי, מה שבולם את היכולת להאיץ את התחלות הבנייה. ישנם יזמי נדל"ן גדולים ומוכרים, פרטיים וציבוריים שמצויים כבר בקשיי נזילות, חלקם נדרש למכור נכסים ופרויקטים ואחרים נמצאים בסכנת חדלות פרעון.
במצב הגרוע ביותר נמצאות חברות הביצוע והתשתית, שנעצרה פעילותן בשל המחסור בעובדים. הן לא מייצרות הכנסות לתזרים השוטף ופשוט קורסות. בשבועות האחרונים כבר החלו הליכים משפטיים נגד חברות קטנות ובינוניות. גורמים ממשלתיים חוששים שסגירתן של חברות הביצוע יקשה מאוד להתאושש ביום שאחרי המלחמה ויעמיד בספק את היכולת של המדינה להחיות את הענף. לקראת הדיון היום כבר ברור שעל הממשלה יהיה לנקוט מספר פעולות לעצירת הסחף, ושאין מנוס מבנק ישראל להורדת ריבית בינואר כדי לתת אוויר לחברות הבנייה.
סרוגו צפוי להעלות שורה של תביעות, ובראשן לפעול מידיית להבאת עשרות אלפי עובדים זרים עוד החודש, ולהכין תוכנית כיצד מחזירים לעבודה את העובדים הפלסטינים מיו"ש בצורה הדרגתית ובטוחה. עוד יתבעו הקבלנים להקל על תזרים המזומנים של היזמים על ידי דחייה ופריסת תשלומים על הקרקע והפיתוח במכרזים שנסגרו וטרם שולמו ובמכרזי הקרקע הפתוחים של רמ"י.
כמו כן, תועלה תביעה להוציא את שוק הדיור מהקיפאון ולעודד ביקושים אשר יובילו להאצת הענף וגידול בהתחלות הבנייה, ולהפחית בחזרה את מס הרכישה (8%־10%) לדירות עבור משקיעים ל־5%. באוצר צפויים להסכים שהממשלה תגבש צעדים כמזמינת העבודה, כדי לתמוך בקבלני הביצוע והתשתית על ידי תשלום מקדמות, הקדמת תשלומים, הפחתת ערבויות וערבונות ופיצוי הקבלנים בגין העיכובים בביצוע העבודות.
במשרדי האוצר והשיכון ברור גם שיש להקטין את התלות המוחלטת בעובדים הפלסטינים באמצעות שמירה על היקף של לפחות 60% עובדים זרים, וגידול בישראלים על ידי תקצוב הכשרה של עשרות אלפי עובדים מקומיים.
באוצר ובשיכון צפויים להסכים לתביעת הקבלנים שהממשלה תאיץ את גידול ההשקעה בתשתיות ותיזום גידול משמעותי בשיווק קרקעות, תוך התחייבות רכישה של הדירות שלא יימכרו באזורי הפריפריה ובכך לוודא שהתחלות הבנייה אכן יתממשו. באוצר תומכים גם בשיפור הכדאיות הכלכלית בבניית דירות להשכרה ארוכת טווח על ידי תמריצי המס ומכירת קרקע במחירים מוזלים.
הפתרונות המסתמנים למשבר
בנק ישראל יפחית את הריבית בינואר
האוצר ייתן תמריצים לבניית דירות להשכרה
הממשלה תשלם מקדמות, תדחה חובות ותפרוס תשלומים על קרקעות
הממשלה תגדיל מאוד בתקציב 2024 את ההשקעה בתשתיות
תישקל הפחתת מס רכישה למשקיעי חוץ
הבאת עשרות אלפי עובדים זרים במקום פלסטינים