ביום חמישי בשעות הבוקר נרצחה איה עסיוי, תושבת לוד בת 24, לעיני בנה בן החמש. היא נדקרה ברחוב יותר מ־15 פעמים בכל חלקי גופה בעודה בהיריון מתקדם. העובר ברחמה לא שרד גם הוא. שני קרובי משפחתה נעצרו בחשד לרצח. איה היא אחת מ־25 נשים שנרצחו בשנת 2023 על רקע פלילי, רובן על ידי בן זוג או קרוב משפחה. שלוש מהן נרצחו מאז שהתחילה המלחמה, לפני כמעט חודשיים.
על פי ההערכות, אלימות במשפחה תופסת מקום במאות אלפי בתים בישראל, אך רק חלק מהמקרים מדווחים ומטופלים. על פי מדד האלימות של ויצו, שפורסם לרגל יום המאבק באלימות נגד נשים, בשנת 2022 נפתחו 48,587 תיקים במשטרת ישראל בגין עבירות אלימות במשפחה - יותר מכפול בהשוואה לשנת 2021 (אז נפתחו 24,182 תיקים). הכוונה למספר התיקים שהועברו על ידי התביעה המשטרתית לפרקליטות.
3 צפייה בגלריה
yk13700784
yk13700784
(רבקה נוימן | צילום: NCJW)
בארגון מדגישים שהעלייה הדרמטית בנתונים היא חלק מההשפעות החברתיות של משבר הקורונה, שיצר סיר לחץ בבתים, וגרם לעלייה משמעותית במקרים של אלימות במשפחה, שהתגלו לאחר תקופת הסגרים והבידודים. קיים חשש שנראה עלייה דומה ביום שאחרי המלחמה. העבירות הנפוצות ביותר בשנת 2022 בגין אלימות בין בני זוג הן הפרת הוראה חוקית (63%), איומים (15%), תקיפה (13%), גרימת נזק לרכוש (5%) וחבלה גופנית חמורה (4%).
"אמנם איסוף נתוני המדד החל טרם תחילת מלחמת חרבות ברזל, אך ויצו רואה לנכון להתייחס בעת הנוכחית גם למלחמה, שצפויה לכלול השלכות רבות בהמשך, בתחום האלימות כלפי נשים בפרט", אומרת רבקה נוימן, מנהלת האגף לקידום מעמד האישה בויצו, שכתבה את המדד. "הדחק, הלחץ ואי־הוודאות השוררים בימים אלו עשויים להוביל להתפרצות של התנהגות אלימה בין בני זוג.
3 צפייה בגלריה
yk13700786
yk13700786
ח"כ פנינה תמנו־שטה | צילום: דוברות הכנסת
"כמו כן, אירועי טראומה ותסמינים פוסט־טראומטיים הם גורם סיכון להופעת או החרפת אלימות. בנוסף, גיוס למלחמה והעלייה במספר הבקשות לרישיונות כלי נשק בקרב אזרחים באלפי אחוזים, לצד הצהרת הממשלה כי תהיינה הקלות באישורי בקשות אלו — הינם נתון מרכזי בהערכת הסכנה לחיי נשים. על המדינה לפעול על מנת למנוע אלימות ורצח נגד נשים באמצעות כלי נשק אלו".
אלימות במלונות המפונים
נתוני משרד הרווחה מאששים את החששות שאותם מציגה נוימן. מפרוץ המלחמה ועד 15 בנובמבר התקבלו 342 פניות בגין אלימות כלפי נשים, לעומת 485 בתקופה המקבילה בשנה שעברה, ירידה של כ־30%. לעומת זאת, הבקשות לעובד סוציאלי הממונה על הערכת מסוכנות לגברים שביקשו רישוי לנשק עלה מ־6 ל־18, ובמקביל 13 אירועי אלימות במשפחה טופלו במלונות המפונים על ידי עובדים סוציאליים של השירותים החברתיים.
הנתונים מציגים תמונת מצב מטרידה ביותר של חזרתיות המצביעה על כשלים מערכתיים, שלא מאפשרים למשפחות לצאת ממעגל האלימות. מסך כל התלונות בגין אלימות במשפחה בשנת 2022, 80% מהנאשמים הם בעלי רקע פלילי של עבירה אחת של אלימות במשפחה, לכ־20% משאר הנאשמים יותר משתי עבירות, ואילו ל־4% יותר מארבע עבירות בסך הכל.
מסך כל התלונות (48,587) בגין אלימות במשפחה, נסגרו 17,118 תיקים, שהם 35% מהתיקים. רובם - 68% - היו בגין חוסר ראיות. "במקרים אלו התקבלה תלונה במשטרת ישראל, אך לא נמצא נאשם, וייתכן כי הקורבן עדיין חשוף לסכנה משמעותית לחייו", מסבירים בוצו. "נתון זה מהווה עלייה דרמטית לעומת שנת 2021, אז 30% מהתיקים נסגרו בגין חוסר ראיות, ומוכיח כי המשטרה לא השכילה להתאים את טקטיקת החקירה הנדרשת למאפייני העבירה הדורשים יציאה לשטח, איסוף עדויות ממוסדות בריאות, חינוך, שכנים, מקומות עבודה ועוד. ניתן גם לראות כי באותה שנה הוגשו רק 4,764 כתבי אישום – ירידה של 7.5%".
מהצד החיובי ניתן לראות כי בשנת 2022 טופלו 2,772 אסירים בגין אלימות במשפחה. מדובר בעלייה של מעל ל־200% משנת 2021.
בויצו מסבירים שלפי הערכות אחת מתוך שלוש נשים תחווה סוג של אלימות במהלך חייה. "לפי ארגון הבריאות העולמי, אלימות במשפחה היא בעיה חברתית שיש לה השלכות משמעותיות כלפי נשים וגברים, לרבות אנושיות, חברתיות וכלכליות. תופעת האלימות במערכות יחסים אינטימיות מופיעה בכל העולם ואינה פוסחת על שום מעמד, מיקום גיאוגרפי, לאום וגזע".

מפרים צווי הרחקה

מרכז המחקר והמידע של הכנסת הוציא גם הוא דוח חדש שבוחן אלימות כלפי נשים בישראל. מנתוני הדוח עולה כי בשנת 2022 נפתחו במשטרה כ־16,500 תיקים שבהם העבירה החמורה בתיק הייתה אלימות או איומים בין בני זוג. ב־89% מהתיקים שנפתחו בגין עבירות של אלימות ואיומים בין בני זוג — הקורבנות היו נשים. וכך גם ב־98% מתיקי עבירות המין.
גם פה ניתן לראות כי ב־23% – 3,730 תיקים – הוגש כתב אישום, על פי רוב על ידי התביעה המשטרתית. 12,779 (77%) תיקים נסגרו בעילות שונות, כאשר עילת הסגירה השכיחה ביותר הייתה חוסר ראיות – 79%. עוד נטען כי ל־46% מתוך 18,950 מהחשודים בגין אלימות גופנית כלפי בני זוג נפתחו כבר תיקים בעבר בגין עבירות מסוג זה. בנוסף, ל־929 יש היסטוריה של הפרת צו הגנה. לשליש מהם יש יותר מתיק אחד שנפתח בגין הפרת צו הגנה.
לפי נתוני הדוח מתחילת 2022 ועד ל־13 בנובמבר 2023 נרצחו 50 נשים, מתוכן 28 נשים ערביות. בקרב הנרצחות הערביות נרשמה זיקת בני זוג ברבע מהמקרים (7) בעוד בקרב הנרצחות היהודיות נרשמה זיקה זו ביותר מחצי מהמקרים (12). בקרב הנרצחות הערביות, ביותר ממחצית מהמקרים (15) החשוד לא היה בזיקת בן זוג או קרוב משפחה אחר, או שהרצח טרם פוענח.
“לצערנו גם בתקופת המלחמה ובעקבות השהייה הממושכת בבתים ישנה התגברות של תופעת האלימות במשפחה", הגיבה לנתונים ח”כ פנינה תמנו־שטה, יו”ר הוועדה לקידום מעמד האישה ויוזמת הדוח. "על אף ההתגייסות הלאומית והמיקוד בניצחון המלחמה, המשטרה יחד עם רשויות הרווחה חייבים לשים בראש סדר העדיפויות את המאבק במגפת האלימות כלפי נשים ולא להרפות. אסור שנפקיר את הנשים שנמצאות במלחמה יומיומית על חייהן”.