"אמרו לנו שעוברים לעשות חודש במילואים־חודש בבית. המדינה אולי תחסוך כסף, אבל מי ירצה להעסיק עובד חדש בסטטוס כזה?" כך אומרים אנשי מילואים לאור החלטת הצבא לשחרר רבים מהם לתקופה של 3 שבועות עד חודש ימים ואז להחזיר אותם לצו 8.
"יש אוגדות שחיילי המילואים שלהן כבר קיבלו הודעות", מציין גיא, לוחם במילואים באחת האוגדות בצפון, שהוא גם בוגר טרי של לימודי הנדסת אלקטרוניקה. "אמרו לנו שמתחילים מתכונת של חודש במילואים־חודש בבית. אם אני הולך לראיון עבודה ואומר להם שאני כרגע חודש בבית ואחר כך חודש במילואים, מי יקבל אותי לעבודה, ממה אני אתפרנס?"
1 צפייה בגלריה
yk13701557
yk13701557
(צילום: דובר צה"ל)
גיא מוסיף: "בקצב הזה, של הפעלת מילואימניקים במצב מלחמה שאין לה דדליין, אנחנו בעצם רכוש של צה"ל. מעבר לעובדה שמשחררים חיילי מילואים הביתה, שזה טוב ויפה, צריכים גם להתפרנס. אני מצפה שיחשבו על כל המילואימניקים, גם הסטודנט באמצע הלימודים שצריך ללמוד בהמשכים, עם הפסקות כדי לחזור ללחימה".
ואכן, יש מגזרים רבים שעלולים להיפגע כלכלית עקב ההחלטה בהם עצמאים, שצריכים לנהל את העסק בשלט רחוק, חיילים משוחררים, שהיו על תקן "מחפשי עבודה" רגע לפני פרוץ המלחמה וגויסו למילואים, ועד תושבי חוץ, שהגיעו לצו 8 כדי להילחם ויחזרו לביתם בחו"ל עד שיקבלו שוב קריאה. מי ישלם להם על הטיסות הלוך ושוב, ואיך הם יכולים לחזור לעבודתם מעבר לים ולהיעלם שוב בקריאת צו 8? "נראה שמקבלי ההחלטות לא חשבו עד הסוף כשקיבלו את ההחלטה להוציא לחופשות חיילי מילואים לזמן קצוב בלי פתרון מהותי להמשך פרנסתם בימי החופשה, שבאים לגמרי על חשבונם", אמרו חיילי מילואים ל"ממון".

"בלי פרנסה"

"זה מרגיש כאילו המדינה חוסכת על חשבון משרתי המילואים, וזה לא תקין", אומר אוהד, פיזיותרפיסט, בעל קליניקה קטנה באזור המרכז. "איך מצפים ממני לחזור לקליניקה ולקבל מטופלים שזקוקים לטיפולים תומכים ברצף ובלי הפסקות באמצע? הרי הם ייאלצו לפנות למטפלים אחרים. לא רק שאני לא אתפרנס בתקופה שיוציאו אותי לחופשה יזומה מהמילואים, בנוסף אני גם עלול לאבד את המוניטין שבניתי לעסק בשתי ידיים ולאבד מטופלים בלית ברירה".
יואב, קצין קרבי במילואים בחזית הצפון, סטודנט שנה שלישית למדעי המחשב ונשוי טרי, מספר כי כשבועיים לפני המלחמה התקבל לעבודה באמסטרדם לאחר חיפוש ארוך. "המלחמה טרפה את הקלפים ואני נאלץ לחפש משרה בארץ. אני לא רואה איזו חברה תרצה לקבל אותי כשבעוד חודש אני יוצא שוב לחודש מילואים. איך אני אמור לשלם שכר דירה והוצאות שוטפות במהלך החודש שאני בבית? נכון, אנחנו במלחמה ועושים הכל על מנת לנצח, אבל למה על חשבון משרתי המילואים?".

"לספק מענה ראוי"

מובילי פורום הלוחמים המשוחררים מסרו ל"ממון": "מודל שירות המילואים שצה"ל עתיד ליישם יפגע במשרתים. סטודנט שמעביר חודש בלחימה ואז חודש בבית למשך תקופה ארוכה, אינו יכול לקיים שגרת לימודים תקינה ולא יוכל להשלים את הפערים העצומים שיצבור מחוץ לאוניברסיטה. מלבד מזאת, ישנה גם פגיעה כלכלית, שכן בהפוגות משירות מילואים לא תתקבל משכורת אך גם לא ניתן למצוא עבודה מסודרת. לא ייתכן שבזמן שחבריהם יתקדמו, ילמדו ויעבדו, משרתי המילואים יישארו מאחור, זאת בשעה שהם מסכנים את חייהם. לא נסכים שאוכלוסייה זו תנוצל באופן בוטה, תישאר ללא מעטפת תומכת ורשת ביטחון מלאה. מצופה מצה"ל ומשרד הביטחון לתת על כך את הדעת ולספק פתרונות ומענה ראוי למשרתים, זאת כדי לצמצם עד כמה שאפשר את הפגיעה בשגרת חייהם, ששובשה ממילא".

דו"צ: ניהול מושכל

בדובר צה"ל העבירו תגובה מבלי להתייחס לאף אחת מהטענות: "צה"ל פועל כדי לשמר את כשירות הכוחות לאורך זמן, לצד חזרה לפעילות במשק. לאור כך, הוחלט על ניהול מושכל של היקף כוחות המילואים, זאת ללא פגיעה במאמצי הלחימה. התאמות אלו יאפשרו תכנון לשנת 2024 לצד המשך פעילות הלחימה בגזרות השונות וכן את חזרתם המדורגת של חיילי המילואים למשפחותם, לעיסוקיהם ולפרנסתם. בצד זאת, צה״ל ומשהב״ט ממשיכים לפעול על מנת לגבש מענים הולמים למשרתי המילואים שהתייצבו בצו 8. הללו כוללים מתן מענקים, הקמת קרן סיוע, בין היתר, למשרתים שהגיעו מחו״ל, לסטודנטים, לבנות ולבני זוג, לעצמאים ועוד. בנוסף, מתקיימת עבודה על-מנת לאפשר מענה מותאם במוסדות ההשכלה הגבוהה לסטודנטים".