2 צפייה בגלריה
yk13703566
yk13703566
(צילום: Beverly Hills, גטי)
הדבר הראשון שקופץ לעין כבר בדקות הראשונות בפרק הפתיחה של 'פרייז'ר' מודל 2023, הוא עד כמה קלסי גראמר כמעט לא השתנה מאז שנות ה־90, ובאיזו קלות הוא החליק בחזרה לדמות שהגדירה את הקריירה שלו. שחקנים בדרך כלל מעדיפים לברוח מהדמות האיקונית שגילמו. גראמר, שגילם את הפסיכיאטר הסנוב פרייז'ר קריין, בשתי סדרות מיתולוגיות, לא רק שמעולם לא ברח ממנו, הוא שמח לחזור אליו. יותר מזה, הוא שמח לחזור לעשות סדרה קומית בפורמט הקלאסי, עם קהל צוחק ובלי שום דבר מהמרירות ומהציניות שמאפיינות את הקומדיה הטלוויזיונית במאה ה־21.
"החלטות בהוליווד מתקבלות מסיבות שאני אף פעם לא יודע או מבין", אומר גראמר, שזוף ונינוח כמו אדם עשיר בן 68 שנשוי בפעם הרביעית. "אבל מתברר שמספיק אנשים חשבו שהגיע הזמן לנסות שוב לצחוק בדרך שבה לא צחקנו הרבה זמן. חוש הומור זה משהו שאנחנו צריכים עכשיו, גם אצלכם בישראל, אבל גם באמריקה. אינטרקציה טובת לב בין אנשים שיכולים להיות כל אחד מהצופים, היא משהו שקל לחבק כשזה מצחיק".
זו עדיין החלטה קצת מסוכנת לגעת בסדרה כל כך איקונית.
"תמיד יש הרגשה שעדיף לא לגעת ביהלום הזה, אבל החלטנו שכן שווה לגעת בדמות שוב, מבלי לגעת ביהלום. זו לא אותה סדרה, זו רק אותה דמות. זו המערכה השלישית בחייו של פרייז'ר קריין".
הוא רך הרבה יותר בגלגול הזה. כמה מזה זה קלסי גראמר?
"פרייז'ר באמת יותר רגוע, פחות אובססיבי לגבי סטטוס חברתי וכלכלי, הקריירה כבר לא כזו חשובה עכשיו, וזה בהחלט שיקוף שלי. פרייז'ר הגיע לרגע שהוא די נכסף עבור כולנו: החופש להתרכז באהבה ובשמחה ובקשר עם אנשים קרובים".
× × ×
בשנות ה־90 הייתה 'פרייז'ר' צלע במשולש הסיטקום הפופולרי בהיסטוריה, שכלל גם את 'סיינפלד' ו'חברים'. היא הייתה גם להיט רייטינג וגם חביבת המבקרים. הישג מרשים במיוחד אם לוקחים בחשבון שהיא עצמה הייתה ספין־אוף של 'חופשי על הבר' האהובה. בזכות ליהוק נהדר וכותבים חכמים, פרייז'ר שילבה בין קומדיית מקום עבודה וחיי משפחה כאוטיים, הייתה באוויר 11 עונות, זכתה ב־37 פרסי אמי, כולל ארבעה לגראמר עצמו, ואת פרק הסיום שלה ראו, בערוץ טלוויזיה אחד, 34 מיליון איש בארה"ב.
2 צפייה בגלריה
yk13701952
yk13701952
זו לא אותה סדרה, מתוך 'פרייז'ר' 2023
אולי כי חדר הכותבים שלה היה עמוס בלהט"בים בתקופה שבה זה היה מאוד נדיר, נחשבה פרייז'ר לאליטיסטית וגם לפרוגרסיבית מבין חברות המשולש הגדול. במבט לאחור, היא גם היחידה שקשה למצוא סיבות לבטל אותה בגלל אמירות גזעניות, שוביניסטיות או שיימינג גופני. "לקחנו את עצמנו מאוד ברצינות אז", אומר גראמר, "הכי חשוב היה להבהיר לצופים שאנחנו חושבים שהם יותר חכמים מאיך שרוב הסדרות התייחסו אליהם. ניסינו לשמור את האצבע על הדופק ואולי גם להקדים את זמננו קצת".
סדרת ההמשך של פרייז'ר, שעולה היום (8.12) ב־yes VOD וב־STINGTV, לא שואפת להגיע למקומות האלה, היא רק מנסה להצחיק ולרגש בלי שזה יהיה כרוך במאמץ אינטקלטואלי גדול מדי. בנקודת המוצא שלה פרייז'ר קריין חוזר לבוסטון, שבה הכל החל, כדי לנסות לפתוח פרק חדש ביחסים עם בנו. גראמר הוא היחיד מהקאסט המקורי שחוזר, אם כי צפויות פה ושם הופעות אורח מהעבר.
נראה שאתם מנסים כאן גם לומר משהו על הקומדיות של היום, שכל כך רחוקות מאלה של הניינטיז. מה השתנה?
"הפכנו הרבה יותר אנוכיים ונרקיסיסטים. אפשר לומר שגם פרייז'ר נרקיסיסט, אבל לא טוב במיוחד, כי יש לו לב גדול ובאמת אכפת לו מאנשים, וזה חסר היום. אנשים נוסעים לפריז, מצלמים את עצמם 300 פעם במגדל אייפל, ומעבירים את כל היום בעריכת התמונות האלה לפני שמעלים לאינסטגרם. אתם בפריז, למה אתם עסוקים בעצמכם כל כך? אני חושב שהסדרות הגדולות של הניינטיז היו קצת פחות על אנשים כאלה, וגם אם הם היו כאלה, היה להם תמיד לב".
הקומדיות היום גם הרבה יותר עצובות.
"הרבה קומדיות טובות באות מכאב, אבל אני לא מעוניין לראות קומדיות שמגיעות מאובססיה מוחלטת של ייצוג עצמי, בחייכם. במיטבה, קומדיה מייצרת מבט חביב וסלחני על הכישלונות שלנו, אפשר לחגוג את המצב האנושי ביחד מבלי לאכול את עצמנו. זה מה שחסר היום, ולכן רציתי לעשות את פרייז'ר הזה".
כשגראמר מדבר על קומדיה שבאה מעצב, הוא לא סתם זורק סיסמאות. אביו נרצח כשהוא היה בן 13; אחותו, קארן, נחטפה, נאנסה ונרצחה ב־1975, בהיותה בת 18, וב־1980 מתו שני אחיו למחצה בתאונת צלילה. מתוך זה, אפשר להניח, באו גם השמרנות והאמונה הדתית שלו, שמייצרות דעות שלא שומעים הרבה בהוליווד. "המסורת הנוצרית שלנו זוכה ללעג", אמר ל'גרדיאן', "איתגרנו את התפקידים המסורתיים, העמדנו בספק את החובות השונות שלנו כגברים או כנשים, וכל עוד אנשים מבולבלים לגבי זה, אתה כנראה יכול לשלוט בהם. אני מאמין באלוהים, אני יודע באיזו קבוצה אני".
יש משהו שעוד לא עשית בקריירה או שהסדרה הזאת היא דרך לומר, "עשיתי הכל, עכשיו אני רק רוצה ליהנות"?
"תמיד יש משהו שעוד לא עשיתי, אבל יש לי שבעה ילדים, וגאווה גדולה בכך שעבדתי קשה ועברתי הרבה עד שהגעתי לכאן. מהבחינה הזאת אני כנראה באמת פרייז'ר".