חג החנוכה הוא אחד משיאי השנה עבור רשתות הקונדיטוריה והמאפיות בישראל. לפי ההערכות קרוב ל־20 מיליון סופגניות נמכרות בתקופת החג בעלות כוללת של עשרות מיליוני שקלים. הישראלי הממוצע אוכל בין 3־4 סופגניות במהלך חנוכה. אבל השנה החג עומד בצל המלחמה בעזה וטראומת 7 באוקטובר. "למעשה", אומרים קונדיטורים רבים, "ב־7 באוקטובר הכל נעצר ושקלנו אם בכלל להיכנס לפסטיבל הסופגניות. החשש הגדול היה שלישראלים לא יהיה חשק לקנות סופגניות חגיגיות בשלל מילויים וטעמים — גם בגלל מצב הרוח הירוד וגם בשל ההאטה הכלכלית". צריך להבין שההכנות לחנוכה תלויות בקניית חומרי גלם רבים ויקרים מראש. למרות זאת החליטו מרבית הרשתות הגדולות וגם הקונדיטוריות הפרטיות לקחת סיכון ולהמר על הסופגניות, בלי לדעת מראש איך ייראו המכירות.
מימי נאמן שייך, מבעלי רשת מאפה נאמן, מסבירה: אנחנו מייצרים ומוכרים כל שנה מאות אלפי סופגניות. הפעם, לראשונה, אנחנו עדיין לא יודעים למה לצפות. חנוכה יתקיים באווירה שונה לגמרי מהרגיל. שאלנו את עצמנו שוב ושוב איך יהיו המכירות ובעיקר איך נתכונן לחג ב־60 הסניפים שלנו ברחבי הארץ. מכירות הסופגניות השנה התחילו יחסית מאוחר לאור המלחמה וכל יום עומד בפני עצמו. אי־אפשר לדעת מה יהיה מחר, אבל החלטנו לקחת את הסיכון הכלכלי ולהזמין את הפרודוקטים בדיוק כמו בשנה שעברה. למרות התייקרות חומרי הגלם החלטנו לא להעלות מחירים". בנקודה הזו, אגב, מאפה נאמן אינם היחידים. מהבדיקה שערכנו עולה כי מרבית הרשתות לא העלו את מחירי הסופגניות בהשוואה לחנוכה 2022.
1 צפייה בגלריה
yk13702905
yk13702905
(צילום: גילי אבירם)
משיחות עם גורמים רבים בענף עולה כי בניגוד לשנים קודמות אמנם לא נרשמת עלייה בהיקף המכירות, אך גם הנבואות הקודרות על קריסה לא מתממשות. עוד מוקדם לסכם את המכירות, שבוע השיא עדיין לפנינו, אבל לפחות עד עכשיו הירידה במכירות קטנה בהרבה מהחששות המוקדמים. בחלק גדול מהרשתות התאימו עצמן למצב והלכו על סופגניות פטריוטיות בצבעי כחול־לבן ועם דגלי ישראל. "באוגוסט הכנו מערך שיווקי ותכנים פרסומיים לקמפיין חנוכה", אומרת מימי נאמן שייך, "אבל שינינו הכל לשפה שמבוססת על כחול ולבן". כך, הלהיט הגדול של מאפה נאמן במכירות הוא סופגנייה שזוכה לשם "ישראלה" ומצוידת בדגל המדינה. "בימים האחרונים יש התעוררות בקרב הצרכנים", אומרים במאפה נאמן, "וסופגניית 'ישראלה' עם הדגל היא הנמכרת ביותר".
ביחד ננצח
גם לעומרי לוין הקונדיטור של "האופט" באבן יהודה, היו התלבטויות לפני חנוכה: "כמו שאחרי 7 באוקטובר לא ידענו אם לפתוח את המקום שלנו ובאיזה אופן, ככה גם לקראת חנוכה שאלנו את עצמנו איך אנשים יחגגו ואיך אנחנו נערכים. המסקנה היא שאנשים דווקא רוצים חג של ביחד, רגעים מתוקים של שגרה להיאחז בהם. בגלל זה החלטנו ללכת על סופגניות חגיגיות כמו בכל שנה".
בסיור בין הקונדיטוריות השונות עולה מסר מאוד חזק. אם לרגע חשבנו כי השנה, בצל המלחמה, נמצא על המדפים בעיקר את הסופגניות המסורתיות והזולות במילוי ריבת התות — הופתענו. במרבית המקומות בהם ביקרנו מצאנו קולקציות מרהיבות לא פחות משנים קודמות — סופגניות מושקעות וצבעוניות. "המטרה", אומר לנו גורם בענף, "היא להעלות חיוך ואופטימיות אצל הקונים. גילינו שהצרכנים מחפשים נחמה והסופגנייה המתוקה והמקושטת עושה להם את זה. המלחמה גם עוררה סנטימנט משפחתי ואנשים רוצים לקנות סופגניות מושקעות ולארח משפחה וחברים. וכמובן מה שהולך הכי חזק זאת הפטריוטיות. כמו שברשתות הגלידה הוסיפו טעמים וצבעים כחול־לבן ככה גם בסופגניות. הלהיטים הגדולים הם סופגניות עם דגלים וסוכריות כחול־לבן".
כך, למשל, בייקרי תל יצחק השיקו סופגנייה שקיבלה את השם — "ביחד ננצח" — על טהרת הקצפת, ציפוי שוקולד לבן ועיטורים של סוכריות כחול־לבן. הרווחים מהמכירות ייתרמו ליושבי העוטף. גם רשת קפה ביגה השיקה השנה את הסופגניות ללא גלוטן (מסורת יפה בפני עצמה של הרשת) על טהרת קישוטי כחול־לבן ודגלי ישראל. למגמה הצטרפו גם במותג המאפים בונז'ור שיצא בשיתוף פעולה עם רשת "חצי חינם" — סופגנייה ישראלית כחול לבן בציפוי שוקולד לבן, קוקוס ומרשמלו.