שורה של העלאות מסים שהציעו בכירי משרד האוצר בימים האחרונים לבצע, במסגרת התקציב החדש לשנת 2024 - נדחו על הסף על ידי שר האוצר בצלאל סמוטריץ', בשל התנגדות תקיפה של סמוטריץ', ההסתדרות ומשרד ראש הממשלה.
עם זאת נראה שסבסוד המס על הדלק, שנמשך כבר שנה וחצי ועלה מיליארדים, יסתיים בסוף חודש דצמבר, והחל מחודש ינואר ישלמו בעלי כלי הרכב את המחיר המלא לליטר דלק, שיהיה כנראה גבוה משבעה שקלים. כעת הסבסוד מגיע ל־40 אגורות בלבד והוא בתוקף רק עד ל־21 בדצמבר בחצות. נראה כי הסבסוד יוארך אז רק בעשרה ימים - ובינואר יופסק לחלוטין. מחירי הנפט בעולם ירדו לאחרונה והדולר בישראל ירד בכ־10% משיאו לאחר פרוץ המלחמה, מה שיאפשר לממשלה לנצל את ההזדמנות ולבטל את הסבסוד כליל בחודש הבא.
1 צפייה בגלריה
yk13703574
yk13703574
(צילום: אוראל כהן)
כפי שנודע התקיימו בשבוע האחרון, ובכללו ביממה האחרונה, דיונים בצמרת האוצר כיצד להקטין את הגירעון העצום הצפוי בתקציב המדינה בשנת 2024. בין השאר, על פי גורמים בכירים במשרד האוצר, נבחנו ארבעה תחומים עיקריים: קיצוץ "פלאט" של תקציבי כל משרדי הממשלה (למעט הביטחון) בשיעור גבוה במיוחד שעלול להגיע ל־5%-7%; העלאות של מספר סוגי מסים; סגירת לפחות 2 משרדי ממשלה מתוך 6 המוגדרים כ"מיותרים"; וקיצוץ משמעותי בכספים הקואליציוניים.
באגף התקציבים הסבירו כי ניתן יהיה להקטין את הקיצוץ העצום בתקציבי המשרדים, שיגרום להפחתה משמעותית מאוד בשירותים שמעניקה הממשלה לאזרחים, אם יהיו העלאות מסים נחוצות וחיוניות ואם ייעשה קיצוץ חד בכספים הקואליציוניים. כפי שנודע מתנגדים ראש הממשלה בנימין נתניהו והשר סמוטריץ' לסגירת רוב משרדי הממשלה שהציע אגף התקציבים, למעט אולי משרד או שניים.
נתניהו וסמוטריץ' מתנגדים גם לקיצוץ משמעותי בכספים הקואליציוניים, בעיקר אלה המיועדים להתיישבות ולמוסדות חרדיים ואברכים. ככל הידוע מתוך כ־7 מיליארד שקלים יהיה כנראה קיצוץ של כ־1.5 מיליארד שקלים בלבד, רובם מכספים שלא מיועדים למגזר החרדי. השניים מתנגדים בתוקף גם להעלאות מסים, ובעמדה זו, תומכים כלכלנים רבים ובכירים במשק. הצעה להטיל מס על קרנות ההשתלמות נדונה אף היא באוצר ונדחתה.