המהלך לקידום ההתחדשות העירונית בפריפריה בסבסוד ממשלתי יוצא לדרך. 37 אלף דירות חדשות יבנו במקום 14,300 יחידות דיור ישנות ב־110 מתחמי פינוי בינוי בשמונה ערים בדרום הארץ ובצפונה. הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית איתרה לאחרונה עשרות מתחמים, הכוללים למעלה מ־1,000 מבנים המתאימים לקידום מיזמי פינוי בינוי, ול"ממון" נודע כי השבוע הוחל בתכנונם.
מדובר במתחמי פינוי בינוי באילת, בית־שאן, חצור־הגלילית, טבריה, מגדל־העמק, עפולה, צפת וקריית־שמונה, שכיום אין בהן תוכנית בניין עיר (תב"ע) מפורטת עבור מיזמי התחדשות עירונית. קידום התוכניות המפורטות למתחמים ייעשה בהליך מואץ, כלומר תוך כשנה וחצי עד שנתיים במקום ההליך כיום, שנמשך כ־4-3 שנים.
3 צפייה בגלריה
yk13703338
yk13703338
(צילום: אביהו שפירא)
כשנה לאחר שהוועדה הבין־משרדית לעידוד התחדשות עירונית בפריפריה הגישה לממשלה את המלצותיה, המלצות שהתעכבו בעקבות פירוק הממשלה הקודמת, המהלך יוצא לדרך. סבסוד כלל המתחמים שאותרו יהיה כרוך בתקציב של כ־10 מיליארד שקל לתקופה של כ־10 שנים במסגרת תוכנית רב־שנתית, שתובא לדיון בממשלה.

התכנון החל

נזכיר כי במסגרת ההמלצות מלפני כשנה, מדובר היה בכ־570 מתחמים ובתקציב של כ־6.5 מיליארד שקל. כעת, כאמור, מדובר במעל 1,000 מתחמים שאותרו, כך שהתקציב הדרוש טיפס בהתאם.
תאריך לדיון בממשלה על התקציב המעודכן טרם נקבע, גם כי מלחמת חרבות ברזל טרפה מעט את הקלפים. אולם, כאמור, תכנון המתחמים כבר החל באמצעות מימון ייעודי בהיקף של כ־120 מיליון שקל שכבר הוקצב במסגרת תקציב המדינה.
לדברי מנכ"ל הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, אלעזר במברגר, "כולנו עסוקים בשיקום עוטף עזה, אבל ברור שהאיום של רעידות אדמה לא הפסיק להיות חשוב, וגם הנכונות הממשלתית לטפל בו. הדיון ייערך ביום שאחרי המלחמה, אבל צריך להבין שהמשקל התקציבי הגדול ביותר מיועד לבנייה עצמה. כרגע אנחנו בלב התכנון, כך שהיזמים לא יצטרכו את התקציב הזה מחר בבוקר".
מסקנות הוועדה הממשלתית, שהתקבלו לאחר שישה חודשי עבודה משותפת עם משרדי ראש הממשלה, הפנים, הביטחון, התחבורה, האוצר, רשות מקרקעי ישראל (רמ"י), מינהל התכנון ורשות המסים בספטמבר אשתקד, אומצו על ידי קבינט הדיור הקודם במטרה לחדש מאות מבנים ישנים ולהחליפם בבנייה חדשה לפי תקן רעידות אדמה ומיגון דירתי.

דגש לרעידות אדמה

הליך האיתור בוצע בערים המוגדרות כבעלות סיכון סייסמי גבוה, בשל מיקומן לאורך קו השבר הסורי אפריקאי. במסגרת הליך האיתור, שנערך על ידי צוותי תכנון של הרשות בשיתוף עם המרכז למיפוי ישראל (מפ"י) ופיקוד העורף, ובתיאום עם מחוז צפון במינהל התכנון ומהנדסי הרשויות המקומיות, אותרו תחילה כל המבנים שנבנו שלא לפי תקן רעידות אדמה. לאחר ניתוח המאפיינים של כל מתחם, סומנו מתוכם המתחמים המתאימים לפינוי בינוי, במטרה להביא לחידוש מתחמים רחבים ככל הניתן בערים אלה.
ברשות הממשלתית מסבירים כי התכנון והביצוע של המתחמים המתאימים לפינוי בינוי יחל באופן מיידי, ויתבצע באופן מדורג, שיאפשר לרשויות המקומיות להתמודד עם ההשפעות של מיזמים בהיקף זה.
השבוע החלה הרשות להתחדשות עירונית בתכנונם של 25 מתחמים מתוך 110 המתחמים שהוגדרו, הכוללים בסך הכול 4,241 יחידות דיור, אשר יוחלפו ב־14,946 דירות חדשות. עם תחילת שנת 2024, תחל הרשות בתכנונם של 30 מתחמים נוספים, זאת לצד 12 מהמתחמים אשר תכנונם מקודם כבר היום באמצעות יזמים פרטיים הפועלים בערים טבריה, אילת, קריית־שמונה, חצור, מגדל־העמק ועפולה.
בנוסף, בהתאם לסיכום בין הרשות למינהל התכנון, יקים המינהל צוות ייחודי לקידומם של מתחמים אלה במחוז צפון, ויקדם את אישור התוכניות בהליך תכנון מקוצר.

"לא במרכז הארץ"

כך, מתוך 25 המתחמים שהחל תכנונם, באילת מדובר כרגע בחמישה מתחמים המיועדים לפינוי בינוי ובהם שישה מבני מגורים עם 605 דירות ישנות שאינן ממוגנות, שייהרסו ויוקמו מחדש, תוספת 1,240 יחידות דיור חדשות. גם בצפת אותרו חמישה מתחמים הכוללים 79 מבנים עם 728 דירות ישנות, שייהרסו ויוקמו מחדש בתוספת 2,044 דירות נוספות. בקריית־שמונה אותרו חמישה מתחמים עם 45 מבנים ו־893 דירות ישנות, שייהרסו וייבנו מחדש יחד עם עוד 2,124 דירות חדשות – המספר הגבוה ביותר של דירות בקרב ערי הפריפריה שאותרו במסגרת המהלך הממשלתי.
3 צפייה בגלריה
yk13703560
yk13703560
אלעזר במברגר | צילום: רז רוגובסקי
"התחדשות עירונית לא תוגבל עוד למרכז הארץ בלבד", מוסיף במברגר. "אנו עושים היום צעד ענק קדימה במשימה הלאומית של הוצאת ההתחדשות העירונית אל מחוץ לאזורי הביקוש, וכניסתה לערי הפריפריה, שאין זקוקות מהן לחידוש, חיזוק בפני רעידות אדמה ותוספת ממ"דים. בניגוד אולי למקובל לחשוב, אני מאמין כי חידוש ערי הפריפריה הוא תהליך בר־ביצוע, בהיקפי זמן ותקציב סבירים. נפעל לקידום כלל מתחמי הפינוי בינוי שאותרו כמתאימים לכך, עד לחידושם. אני מודה לשותפינו ברשויות המקומיות, אשר נותנים את מלוא התמיכה למיזמים אלה, ולצד זאת מזמין את תושבי השכונות המתחדשות לפנות אל המינהלות שהקמנו למטרה זו ולהסתייע בהן במסגרת ההליך".
שר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף: "התחדשות עירונית, כפי שאנו נוכחים שוב ושוב, היא הרבה מעבר להגדלה של כמות יחידות הדיור לאוכלוסייה הצומחת. אני רואה מחויבות גדולה להניע יוזמות להתחדשות עירונית שיעצבו את עתיד הערים בישראל וערי הפריפריה בפרט. זו רק הסנונית הראשונה, בתקווה שבשיתוף פעולה עם הרשויות המקומיות, נוכל להביא בשורות נוספות בקרוב".