המשבר הכלכלי בקרב חברות נדל"ן גובה מחיר מהרוכשים: רוכשי הדירות בפרויקט ביפו של חברת הנדל"ן צברים ייאלצו להוסיף כ־36 מיליון שקל להשלמתו. הנאמן של חברת הנדל"ן צברים – של איש העסקים המנוח רוני צברי שנפטר במפתיע באוקטובר האחרון – וכונס הנכסים של פרויקט החברה ביפו מבקשים מבית המשפט המחוזי בתל־אביב לאשר מתווה להשלמת פרויקט החברה. חברת צברים נקלעה לאחרונה לחוב של כ־144מיליון שקל.
המתווה העיקרי אשר אישורו מבוקש במסגרת בקשת כונס הנכסים עו"ד חגי אולמן והנאמן של החברה עו"ד ארז חבר הינו פרויקט תמ"א 38, פרויקט רחב היקף הכולל שיפוץ ועיבוי של 6 בנייני מגורים קיימים הכוללים 96 יחידות דיור ביפו – על פי הסכם התמ"א וזכויות הבנייה בפרויקט, זכאית החברה לבנות 18 יחידות דיור חדשות בכל בנין ובסה"כ 108 יחידות חדשות שיתווספו ל 96 יחידות הדיור הקיימות. עד כה, נמכרו 102 דירות על ידי החברה.
בעלי התפקידים מציינים בבקשתם כי "לאור הגרעון התקציבי העמוק בו מצוי הפרויקט וסכומי העתק הנדרשים להשלמתו, המתווה מחייב השתתפות של כלל הגורמים המעורבים בפרויקט - גורמים מממנים, רוכשי דירות ודיירים ותיקים... רוכשי דירות אשר לא ייתנו הסכמתם למתווה, לא ניתן יהיה להשלים את דירתם".
המינוי של כונס הנכסים התקבל בעקבות בקשה שהגישו החברות יסודות וחברת הביטוח איילון שליוו את הפרויקט פיננסית והינן נושות מובטחות. בין השאר טענו החברות כי צברים לא עמדה בלוחות הזמנים להשלמת הפרויקט ואין באפשרותה לפרוע את האשראי שהועמד לה. בהמשך מונה גם נאמן לחברת צברים.
רוני צברי היה בן זוגה של ד"ר נאוה מיכאל צברי, נכדתם של מייסדי קבוצת שטראוס ובתה של רעיה שטראוס. בתוך כך נודע כי הנאמן והכונס הגישו לבית המשפט בקשה לאשר להם בשם הנושות המובטחות להגיש בקשה ללשכת ההוצאה לפועל למימוש משכנתה על בית בסביון אשר נרשמה לטובת הנושות המובטחות. זאת לשם הבטחת פירעון חובות החברה בקשר לפרויקט. במסגרת הבקשה נטען כי הבית בסביון הינו בבעלות נאוה צברי. נטען כי מימוש הנכס נדרש כדי לגייס את המקורות הנדרשים לצורך השלמת הפרויקט. יש להדגיש כי מדובר על משכנתה לטובת הנושות המובטחות, על נכס שאינו בבעלות חברת צברים אלא בבעלות נאוה צברי שאיננה בהליכי חדלות פירעון.