מגדלי העגבניות בעוטף אומרים כי לא יהיה מחסור כפי שטוענות רשתות השיווק: "אנחנו נשתול לעונה הבאה, גם אם לא את כל הכמות, אבל לא יהיה מחסור משמעותי". לטענת המגדלים, ישנם גם אינטרסים מסחריים הנוגעים למחירה הזול יותר של העגבנייה הטורקית שרווחית יותר לרשתות. כיום הרשתות מסבסדות את מחיר העגבנייה. ברמי לוי נמכר ק"ג עגבנייה ב־4.9 שקל, בקרפור 6.9 שקל.
1 צפייה בגלריה
yk13706477
yk13706477
(צילום: ערן גרנות)
אילן עמר ממושב מבטחים מגדל 500 דונם עגבניות. "אנחנו שותלים עכשיו לעונה הבאה, כי הצלחנו לייצב את מערכת כוח אדם. חלק מהתאילנדים חוזרים מהמרכז ויש ארבעה עובדים שרוצים לחזור מתאילנד. היו לי 70 והיום יש לי 14 אבל יש לי גיבוי של צוותים בדואים. גם אצל מגדלים מסביבי יש שתילה. תהיה מספיק סחורה מקומית".
יגאל עמר ממושב עמי עוז: "האמת תדבר כשיתחילו להגיע עובדים זרים ממלאווי ומהודו. אם בתוך שבועיים נקבל עובדים, נשתול לעונה שתניב במאי ויוני. עד אז כמו כל שנה מגיעות לשוק העגבניות של הערבה והתענכים. אני לא חושב שהרשתות צודקות שיהיה חוסר דרמטי, הן רוצות לעשות פאניקה, כי גוזרות קופון מהיבוא".
מאיר יפרח, מזכיר ארגון מגדלי הירקות, ובעצמו מגדל עגבניות במושב אוהד בעוטף: "רשתות פשוט רוצות עגבניות זולות מטורקיה. שלא יאיימו עלינו, בקרוב ייכנס חוק הסימון והציבור יראה איזה עגבנייה ישראלית ואיזה לא".
חגי ניר, מנהל שירות ההדרכה והמקצוע במשרד החקלאות: "המחסור שילווה אותנו בחורף יעמוד על כ־20% עד 30% ויושלם על ידי יבוא. אנחנו מאמינים כי עובדים זרים יתחילו לחזור עד ינואר. יש לנו תוכניות לתמרץ כספית שתילות בעוטף ובנוסף אנחנו כבר מתמרצים הגדלת השתילות באזור הערבה וים המלח".