מס הסוכר על משקאות קלים ממותקים הוא דוגמה לנזק שעושה צירוף מטרייה פוליטית וצביעה מגדרית לחוק שאמור להילחם בסוכרת - אחת האויבים הגדולים שלנו. ביממה האחרונה התקבלה ברשות המסים הוראה של שר האוצר סמוטריץ' להאריך את ביטול הפטור על מס סוכר (שתייה מתוקה) לשנה נוספת. מי אשם? החרדים, שפועלים לכאורה נגד האינטרסים של האוכלוסייה שהם מייצגים, שיחד עם האוכלוסייה הערבית סובלת משיעורי הסוכרת הגבוהים בישראל. לכאורה הזוי? בפועל, דוגמה לפוליטיקה שהעכירה מס צודק לכאורה.
1 צפייה בגלריה
yk13706611
yk13706611
(צילום: מיקי נעם אלון)
תזכורת. מס הסוכר הוטל ב־1 באוגוסט 2021 כשהמתנגדת הגדולה ביותר שלו הייתה התאחדות התעשיינים, מייצגת יצרני המשקאות הקלים. מטרתו הייתה להוריד צריכה של אחד מתורמי צריכת סוכר מוגברת. ההתאחדות טענה כי ההפחתה בצריכת משקאות קלים בפועל הייתה נמוכה בהשוואה לנתוני בנק ישראל, שדיברו על ירידה ב־10% ויותר.
הבעיה הגדולה של החוק, מנקודת הראות החרדית, כמו גם הבעיה של המס על כלים חד־פעמיים, הייתה טמונה ביוזמו, שר האוצר הקודם אביגדור ליברמן. זה קנה ביושר את מעמדו כרודף חרדים למהדרין, בהצהרות פוגעניות ובחוקים נוספים שניסו לפגוע במגזר. כך, הטלת מסים על שני מוצרים – משקאות קלים וכלים חד־פעמיים, שצריכתם במגזר גבוהה יחסית בגלל הרגלי החיים, נתפסה כעוד התעללות בתקציב של אוכלוסייה דלת אמצעים. שני החוקים נצבעו בצבעי "רדיפת החרדים", עד להתחייבויות טרום־בחירות של החרדים להסיר את "הגזירות".
אבסורד הזוי. תזכורת: שר חרדי, הרב יעקב ליצמן, היה הראשון שהעז, כשר בריאות, דווקא בעקבות מודעות גבוהה לסוכרת, לצאת למלחמת חורמה נגד "ג'אנק פוד" לסוגיו. הוא קומם יצרנים, יבואנים ורשתות מזון. מאבקו הסתיים בחובת סימון המדבקות האדומות, שאותה בחר דווקא ניר ברקת, שר הכלכלה הנוכחי, למסמס בהדרגה. בשלב ראשון, בתירוץ המלחמה, בוטלה חובת הסימון על מוצרי מזון מיובאים, למרות שהיא חשובה ומשפיעה על בריאותנו יותר ממס המשקאות בהקיפה מזון רב יותר.
ההשמנה היא מחלת המאה. הסוכרת גדלה בשיעורים מדאיגים. במלחמה ואחריה, חובת הרגולטור לנקוט צעדי מאבק משמעותיים נגדן. בראש ובראשונה בחינוך מסיבי של ילדים בכל הציבורים, גם בציבור החרדי, שקשוב למסרים ומודעותו לנזקי ההשמנה והסוכרת נמצאת בקו עלייה. בלי הסברה וחינוך לצריכה נכונה של מזון בריא - לא יעזור כלום.
אם המסים אפקטיביים, למה לא להטיל מס על ממתקים, חטיפים, שוקולד ודגני בוקר? למה בעצם לא להטיל מס על כל מוצר שנושא מדבקה אדומה?
מאידך, איפה הסובסידיות והמעורבות הממשלתית להורדת מחירי המזון הבריא, מירקות, דרך לחם מלא ועד מוצרים נטולי גלוטן לצליאקים? איך רוצים לקדם בריאות, כששוחרי סל בריאותי מוצאים את עצמם משלמים מחירים גבוהים בעשרות אחוזים ויותר בהשוואה לצרכני סל ג'אנק פוד?
אז עזבו כולכם את הפוליטיקה והצביעה המגדרית הפופוליסטית ותתחילו לטפל בהשמנה ובסוכרת טיפול שורש. כי הן פוגעות בכולנו.
ההשמנה היא מחלת המאה. הסוכרת גדלה בשיעורים מדאיגים. במלחמה ואחריה, חובת הרגולטור לנקוט צעדי מאבק משמעותיים נגדן. בראש ובראשונה בחינוך מסיבי של ילדים בכל הציבורים, גם בציבור החרדי