זוכי מחיר למשתכן בר"ג ישכירו דירות למפוני קיבוץ סופה למשך שנה - כך נודע ל"ממון". מדובר ב־60 משפחות מהקיבוץ שפונה לאחר טבח 7 באוקטובר, אשר שוהות מאז בבתי מלון באילת - וכעת ישתכנו בדירות של זוכי תוכנית הדיור המוזל בפרויקט של היזם רמי שבירו בשכונת קריית קרניצי החדשה במזרח העיר. במסגרת מיזם "דלתות פתוחות" הן יקבלו דירות מרוהטות, כאשר מינהלת תקומה, באמצעות חברת עמידר, תשלם את שכר הדירה ואת הארנונה לרשות המקומית.
מיזם "דלתות פתוחות" הוא מינהלת אזרחית שהוקמה כיומיים לאחר המתקפה, המטפלת במשפחות שפונו מביתן ומאכלסת אותן בדירות חדשות ומאובזרות לתקופה של שלושה חודשים לפחות. המיזם פועל בהתנדבות ובשותפות עם ההסתדרות הציונית העולמית. לדברי אסף כהנר, מנכ"ל חברת Ewave Nadlan וממקימי המיזם, עד כה הגיעו פניות של יותר מ־4,000 משפחות שפונו, ואותרו קרוב ל־850 דירות חדשות מיזמי נדל"ן, שהוקצו ויוקצו לטובת המפונים.
1 צפייה בגלריה
yk13709153
yk13709153
(פרויקט מחיר למשתכן בקריית קריניצי החדשה)
כך למשל, בעזרת המיזם צפויים להיכנס החודש מפוני קיבוץ רעים ל־140 דירות חדשות בשני מגדלים בפרויקט להשכרה של חברת יובלים סיטי בוי ברחוב הרצל בת"א. בשבוע הראשון להקמתו של המיזם אוכלסו 57 משפחות בפרויקט בצור־יצחק, כשבוע לאחר מכן 50 משפחות נכנסו לדירות חדשות בפרויקט של חברת תדהר בקריית־אונו, ובחודש וחצי האחרונים הוקצו דירות למפונים בפרויקט TLV של גינדי השקעות בת"א ובפרויקטים של חברות נוספות כגון קרסו, אמפא, רבוע כחול, מעוז דניאל ועוד בבאר־יעקב, הוד־השרון, ראשל"צ, לוד ורעננה.
"איכלסנו כבר 550 משפחות", מסביר כהנר. "הכוונה היא למצוא פתרון לא לשבוע־שבועיים, אלא לאפשר להן להתחיל את החיים מחדש - בדירה מרוהטת קומפלט עם מוצרים חדשים. כעת, אחרי חודשיים וחצי, קיבוץ סופה מוצא בית לשנה לפחות. בימים הקרובים תחל החתימה על חוזי השכירות בפרויקט בר"ג ולאחר מכן יחל שלב הריהוט". כהנר מציין כי 30 משפחות נוספות מקיבוץ סופה שוכנו בפרויקט של חברת האחים אוזן בשכונת חורשת נח באופקים.
גלי דביר, מנהלת "דלתות פתוחות", מוסיפה: "כשהתחלנו עם הפרויקט נתנו מענה למשפחות מהעוטף ומהדרום שפנו לחמ"ל וביקשו עזרה, לאחר מכן הצטרפו משפחות מהצפון. הבנו שיש קהילות שלמות שצריכות עזרה ולכן לא הסתפקנו רק בדירה מרוהטת. יצרנו קשר עם העיריות ועם הקהילות כדי לעטוף את המשפחות, כך שכשאנשים נכנסו לדירות, מערכת החינוך, למשל, איפשרה לילדים להיכנס למסגרות. במקום לחוש פליטים, הם הרגישו פשוט שהם עברו דירה".
על מפוני סופה היא מספרת: "קהילה שלמה יושבת במלון ויוצאת מדעתה, אין למשפחות תחושה של בית. לכן עשינו מיפוי של פרויקטים להשכרה. תחילה הגענו ליזם ברחובות, שהסביר שלפי חוק עידוד השקעות הון, הוא יכול להשכיר את הדירות לחמש שנים בלבד. ניסינו לקדם שינוי חקיקה, אבל זה לוקח זמן. כך הגענו בסופו של דבר לפרויקט בר"ג, שבו אנשים פרטיים משכירים את הדירות שלהם, והם מתנהלים מול עמידר, שהיא זרוע הביצוע של מינהלת תקומה".
נדב גרינשפן, פרויקטור קיבוץ סופה, איבד את בן אחותו במתקפה הנוראית. "אחותי היא ממקימי הקיבוץ, ובשבת השחורה שכלה את בנה עדו חוברה בן ה־36, נשוי עם שלושה ילדים", הוא מספר. "הצלחנו להביא אותו לקבורה, עשינו שבעה, ובני המשפחה רצו לחזור לקהילה, אז הם הצטרפו למשפחות שפונו לאילת. אבל מה שקרה זה שיושבת אלמנה עם שלושה ילדים קטנים בחדר במלון, שישנים במיטה והיא על מזרן ברצפה, ושם מנהלת את החיים. אחותי התקשרה אליי וביקשה ממני - 'תוציא אותנו מפה'. כך הגעתי למיזם. צריך להבין כמה זה מהותי לתת לאנשים האלה משהו שיוכלו לקרוא לו בית. מגיעים לרזולוציות מטורפות - אינטרנט לילדים, סכו"ם לסבא וסבתא, טלוויזיה, מצעים - הכל".

להיכן יעברו מפוני העוטף

בארי >> חצרים 1,000 תושבים
כפר עזה >> שפיים 800 תושבים
אור הנר >> ירושלים 800 תושבים
ניר יצחק >> אילות 650 תושבים
נחל עוז >> משמר העמק 500 תושבים
רעים >> ת"א 450 תושבים
ניר עוז >> קריית־גת 400 תושבים
נירים >> באר־שבע כ־400 תושבים
עין השלושה >> שדה בוקר 400 תושבים
חולית >> רביבים ונצר סירני 200 תושבים
כרם שלום >> אשלים 200 תושבים
* ישנם יישובים שעדיין לא נמצא להם פתרון