בעקבות החרם הצרכני על טורקיה בשל ההתבטאויות האנטי־ישראליות של ארדואן, רשתות המזון והיבואניות מתחילות לייבא יותר ויותר עגבניות מירדן. מבדיקת "ממון" עולה כי בשבוע שעבר נכנסו מירדן 500 טון עגבניות, ולמרות שמטורקיה הגיעו במקביל 700 טון נוספים, ממשרד החקלאות נמסר כי המגמה היא ירידה הדרגתית ביבוא משם לטובת העגבנייה הירדנית שמשתלטת על דוכני הירקות.
בסך הכל יובאו בשבוע שעבר 12,000 טון עגבניות שמהווים 30% מהצריכה המקומית. באוקטובר ממוצע, שלא בזמן מלחמה, היבוא מגיע ל־50% ממכירות העגבניות בשוק המקומי. מדובר בחודש שבאופן מסורתי מאופיין במחסור, מאחר שמדובר בתפר שבין סוף עונת העגבניות בעוטף והתחלה של זו מהערבה, מחבל התענכים ומהמרכז.
1 צפייה בגלריה
yk13709151
yk13709151
(צילום: משרד החקלאות)
בינתיים מחיר העגבניות הסיטונאי ממשיך לזנק, אבל הציבור לא משלם את מלוא העליות משום שמחיר העגבנייה הרגילה (לא שרי) בסופרים מסובסד על ידי רשתות השיווק כמוצר "לוס לידר" שנועד למשוך קונים. לטענת הרשתות, בהתחשב בפחת ובהוצאות נוספות הן מפסידות על מכירת העגבניות. בשבוע האחרון, ברוב הרשתות, עלה מחיר העגבניה לצרכן בשקל לק"ג. ברמי לוי המחיר עומדת כעת על 5.9 שקלים לקילו לעומת 4.9 שקלים בשבוע שלפני כן. עלייה דומה נרשמה בוויקטורי (5.9 שקלים), קרפור (7.9 שקלים) ושופרסל (8.9). זני שרי למיניהם מגיעים למחיר של 25 שקל לקילו.
היבואנים מציינים כי גם מחיר העגבנייה בטורקיה עלה, ועומד על 5.65 שקלים לק"ג לפני הובלה ורווח יבואן. העגבנייה עושה כותרות מאז פרוץ המלחמה משום ששטחי גידולן בעוטף מהווים 50% מהשוק המקומי, והמחסור החמור בידיים עובדות פגע בקטיף ויבול רב נרקב. המגדלים מקווים לשיפור בעונת החורף, בתקווה שיגיעו עובדים זרים כתחליף לתאילנדים שרובם עזבו. לפי משרד החקלאות, החורף יירשם מחסור של 30% בעגבניות וניתן יהיה למלאו ביבוא.