טלי מדינה, מנהלת הרפת בקיבוץ אורים, שנשארה בקיבוץ למרות הלחימה כדי להציל את הרפת ולהמשיך לייצר חלב, תקבל השבוע את אות "אישה פורצת דרך בחקלאות" בוועידת ישראל לחקלאות.
הרפת של קיבוץ אורים מייצרת למעלה מארבעה מיליון ליטר חלב בשנה. מדינה (52), נשואה ואם לארבעה, מנהלת את הרפת כבר למעלה משבע שנים. ביום שבת, 7 באוקטובר, יצא בעלה של טלי לרכוב על אופניים ואז החל מטח הירי. בהמשך הוא אף נפצע מירי מחבלים על כביש 232. בקיבוץ אורים אין ממ"דים מאחר והם לא קרובים מספיק לגבול. "כמעט שעתיים היו אזעקות והייתי עם בן השבע ובת ה־15. הודעתי לחבר'ה שיעצרו את החליבה כי מסוכן ושייכנסו למיגונית. נותרו לנו 40 פרות לחלוב, וכשנרגע הנחיתי את הרפתנים לסיים את החליבה. זו הייתה החליבה הכי מאתגרת שהייתה לנו".
1 צפייה בגלריה
yk13709740
yk13709740
"לא הייתי מפקירה את הרפת ואת הצוות". טלי מדינה | צילום: אוריאל סיני
טלי וילדיה ישנו במקלט, וביום ראשון הייתה היתקלות עם מחבלים על הגדר באורים. בעלה התפנה יחד עם הילדים אבל טלי קיבלה החלטה אמיצה להישאר ולעבוד ברפת. "היה לא נעים בימים הראשונים. היו שלוש היתקלויות עם מחבלים. ביום הייתי ברפת ובלילה ישנתי במקלט. עבדנו בסיוע מתנדבים, וכעת אנחנו נעזרים בסטודנטים שמקבלים מענק מהמדינה. אם הם ילכו נהיה שוב בבעיה. היה לי קשה שהילדים ובעלי, אחרי פציעה, רחוקים ממני. כעת חזרנו לקיים שגרה כמעט מלאה".
על האות שניתן לה אומרת טלי: "זה ניצחון פרטי שלי. מבחינתי לא הייתה ברירה אחרת. לא הייתי מפקירה את הצוות שלי ואת הרפת שלי. ידעתי מההתחלה שאני אשאר כאן כדי לנהל ולהציל את המשק שלנו. זה ענף מזון חיוני וחייבים להמשיך ולעבוד".
כיום פועלות בישראל כ־650 רפתות חולבות. מתוכן 16 רפתות נמצאות בשטח עוטף עזה, בהן נמצאות 6.5 אחוזים מהפרות החולבות בישראל. עבור רפתנים רבים בעוטף עזה, הרפת היא מפעל חייהם. מנהל הרפת של כיסופים נרצח על ידי מחבלים כאשר בא להאכיל את הפרות. אביו של מנהל הרפת בניר יצחק הגיע לרפת לחלוב את הפרות תחת אש. בנוסף, קרובי משפחתם של רפתנים נרצחו, נחטפו או נפצעו.
ענף החלב עומד בפני אתגרים רבים, בין היתר פתיחת הענף לייבוא. "מי שעומד וחוטף רקטות של חמאס זה לא שר האוצר סמוטריץ'. יש ערכים בחקלאות שהם מעבר לפרנסה", אומרת טלי. "בישראל מתקשים קצת להבין את הסוגיה. השנה הייתה לנו שנת שיא מבחינת ייצור חלב ועמידה ביעדים. אנחנו ייצרנו בשיא ובציונות, ואילו המדינה מיהרה לפתוח את היבוא ולהכפיש את הרפתנים. החקלאות הישראלית שומרת על הגבולות. צריך לשמור על החקלאות, בטחונית וכלכלית, אבל לצערי לא עושים זאת".
נשיא ועידת ישראל לחקלאות, יענקל'ה מוסקוביץ: "דווקא בצל הלחימה ובגלל המצב הביטחוני, זה הזמן לפתח ולעודד את החקלאות. מדובר במפעל הציוני החשוב במדינה. צוותי החקלאות עמדו קו ראשון אל מול האויב ללא מיגון וללא נשק, וזו חובתנו לתמוך בהם ולדאוג שיחזרו לעמוד על הרגליים ולספק תוצרת חקלאית כחול־לבן".
הוועידה תתקיים השבוע בבאר־שבע במתחם "זאפה", מתחם תת־קרקעי המהווה מרחב מוגן ומאושר על ידי פיקוד העורף.