6 צפייה בגלריה
.
.
(צילומים: עוז מועלם, שאול גולן, יריב כץ)


6 צפייה בגלריה
רס"ן (במיל') שגיא גולן ועברי לידר
רס"ן (במיל') שגיא גולן ועברי לידר
רס"ן (במיל') שגיא גולן ועברי לידר

רס"ן (במיל') שגיא גולן, 30, רעננה

נפל ב־8 באוקטובר בקרב על קיבוץ בארי שיר: 'זכיתי לאהוב' / עברי לידר
בשבת 7 באוקטובר, שבוע לפני החתונה שלו, רס"ן (במיל') שגיא גולן יצא דרומה כדי להציל חיים, והצטרף לצוות שלו ביחידת הלוחמה בטרור. למחרת, כשנלחם יחד עם הצוות, נפל בקרב על בארי. שגיא ובן זוגו עומר אוחנה היו אמורים לצעוד לחופה לצלילי השיר 'זכיתי לאהוב' של עברי לידר, אבל למרבה הצער את השיר ביצע לידר בהלוויה של שגיא. בעקבות המאבק של עומר, עבר בכנסת חוק שמכיר בבני זוג להט"בים כאלמני ואלמנות צה"ל.
"שגיא והצוות שלו הגיעו לאחד ממעוזי הקרבות הכי קשים, קיבוץ בארי, שתושביו נטבחו שעות ללא התערבות. והוא מגיע לשם ומתחיל הקרב", מספרת אתי גולן, אמו של שגיא. "בהתחלה הם משחררים משפחות מהממ"דים, ורק אחר כך, בשלוש לפנות בוקר למחרת, הייתה היתקלות עם מחבלים. הוא נהרג שם, אחרי שהם שיחררו עשרות של אנשים מהבתים. הצילו משפחות".
אתי, אמו של שגיא, ועומר, האלמן שלו, ביקשו מעברי לידר לשיר לזכרו את 'זכיתי לאהוב' עוד פעם אחת. "שגיא היה בשבילי הכל. הוא היה המצפן שלי. הוא היה האהבה הכי גדולה והראשונה בחיים שלי", מספר עומר, "התחבטנו עם השיר לחופה הרבה זמן, ואז פשוט התחלנו להאזין לשירים. אני אוהב את עברי מאז שהייתי קטן, וכשפותחים עברי לידר ביוטיוב, השיר הראשון שעולה זה 'זכיתי לאהוב'. ישבתי על הכיסא, שגיא מאחוריי, ומהר מאוד התחילו לרדת לנו דמעות. זה היה נורא ברור, השיר נבחר באותו רגע".
"לא הכרתי את שגיא קודם", מספר עברי לידר. "אבל ישבתי בהלוויה מההתחלה, שמעתי את הדברים שכולם אמרו עליו, הרגשתי שאני לומד להכיר אותו קצת. בכיתי שלוש שעות רצוף לפני שעליתי לשיר. כשאתה עולה לשיר בכזאת סיטואציה אתה רוצה לעשות את הרגע הזה הכי טוב שאתה יכול. לכבד את המעמד, להיות שם בשביל. השיר הזה מדבר על העוצמה של האהבה הראשונה. כתבתי אותו אחרי שנפרדתי מהאהבה הראשונה שלי. השיר מנסה להציע מחשבה, מתוך מקום קשה, להסתכל אחורה על החיים ולהגיד: אוקיי, אבל אהבתי ונאהבתי. זכיתי בזה, הייתי שם. אני יודע איך זה מרגיש".


6 צפייה בגלריה
לירון ברדה ושלומי שבת
לירון ברדה ושלומי שבת
לירון ברדה ושלומי שבת
(צילומים: עוז מועלם, שאול גולן, יריב כץ)

לירון ברדה, 26, שערי תקווה

נרצחה ב־7 באוקטובר במסיבה ליד קיבוץ רעים שיר: 'יש לך' / שלומי שבת
לירון ברדה ניהלה את הבר במסיבת הטבע ברעים. כשהמחבלים פלשו בשבת בבוקר, קראו לה חבריה לברוח איתם. אבל לירון, שתמיד דאגה לכולם, חזרה אחורה וניסתה להציל כמה שיותר אנשים. במשך יום שלם עוד הייתה תקווה שניצלה, אך במהלך הלילה נודע שהנורא מכל קרה ולירון נרצחה.
"בשבת, ברבע לשבע בבוקר, לירון שלחה לי הודעה: 'אבא טילים'", מספר אביה של לירון, אבי ברדה, "בשעתיים שאחרי דיברנו כל הזמן, בטלפונים ובהודעות. לירון ביקשה כל הזמן שלא אגיד לאמא שלה, אסנת. שלא אדאיג אותה". אבל לא הייתה ברירה. "בעשר בבוקר פתחנו חמ"ל של חברים ומשפחה בבית, התחלנו לחפש אותה בכל דרך אפשרית", מספרת אסנת. "במשך שעות ארוכות חיפשנו אותה. אני לרגע לא חשבתי שהיא כבר מזמן איננה. ואז הגיעה ההודעה לבן שלי".
"חיברתי פאזל להבין מה קרה באותו בוקר", מספר אבי, "הם היו בסוג של חפ"ק של משטרה, הדבר הכי מאורגן באזור, כמה שוטרים עם אקדחים. לאט־לאט נגמרו השוטרים האלה. ולקראת הסוף אמרה להם שוטרת שהייתה שם, 'תברחו כי די, הם פה'. והייתה שם בחורה על האלונקה שאמרה להם, 'מה זה תברחו? מה איתי?' ולירון אמרה לבחורה הזאת: 'מה פתאום, אני לוקחת אותך איתי, את באה איתנו, אנחנו לא משאירים אותך'. ויש לי תמונה שרואים אותה דוחפת את האלונקה הזאת וכנראה כמה שניות אחרי זה הם קיבלו כדורים וזהו, פה נגמר הסיפור. זאת התמונה האחרונה והרגעים האחרונים של לירון".
אבי ואסנת ביקשו משלומי שבת לשיר לזכרה של לירון את 'יש לך' עוד פעם אחת. "כל מה שנאמר בשיר, תסתכל ותראה את הבת שלי", אומר אבי, "יש לה עיניים מדהימות, יש לה חיוך, יש לה גומות, זאת הבת שלי. זה שיר אהבה לבת שלי. אני שומע את השיר הזה ונשפך, זה יוצא".
"פה זה כאילו המעגל נסגר", מספר שלומי שבת, "הנה הילדה שעליה נכתב השיר, כאילו החיוך, השפתיים, עצוב נורא. זו התמונה הזאת. זה שיר שכתבנו לפני הרבה הרבה שנים, אבל מה שקורה בתקופה הנוראית הזאת זה ששירים מתחילים להתחבר, מקבלים קונוטציות אחרות, הופכים לשירי הנצחה".



6 צפייה בגלריה
סמ"ר עדן אלון לוי וקרן פלס
סמ"ר עדן אלון לוי וקרן פלס
סמ"ר עדן אלון לוי וקרן פלס

סמ"ר עדן אלון לוי, 19, נירית

נפלה ב־7 באוקטובר בקרב על בסיס זיקים שיר: 'באת לי פתאום' / קרן פלס
סמ"ר עדן אלון לוי עמדה בש"ג של בסיס זיקים בשבת בבוקר כשעשרה מחבלים ניסו לחדור לבסיס. את הטירון שהיה לצידה שלחה להזעיק עזרה, ויחד עם חבריה לסגל נלחמה במחבלים - שהיו מצוידים בכמויות אדירות של תחמושת. בזכותה ובזכות חבריה בסיס זיקים לא נכבש וחיים של חיילים רבים ניצלו.
"קצת אחרי שמונה בבוקר עדן שלחה לנו הודעה בקבוצה המשפחתית. היא כתבה: 'אני אוהבת אתכם', וזאת הייתה ההודעה האחרונה שלה", מספרת נופר אלון לוי, אחותה של עדן.
"הם נלחמו כמו אריות", מספרת ענבר אלון לוי, אמה של עדן, "היו עוד שתי בנות סגל שנהרגו איתה, בסך הכל נהרגו שם שישה אנשי סגל וטירון אחד. הבנות האלו נלחמו מכל הלב והנשמה, הן לא נופלות מאף אחד. עוצמה אדירה של גבורה של כוח שהיה בהן. הן כולן תפסו עמדות, לא זזו מהעמדות שלהן והצילו עשרות חיילים שהיו בבסיס".
"אי־אפשר להגיד שהופתענו מהגבורה של עדן", אומרת ענבר. "זה הבית שהיא גדלה בו. עדן הייתה עם המון עוצמה פנימית, המון נחישות, כשהיא החליטה לעשות משהו היא עשתה אותו עד הסוף".
בגיל שמונה, לאחר שהמשפחה חזרה מתקופה בחו"ל, עדן התחילה לרקוד. היא התאמנה באופן קבוע כחלק מלהקת מחול, באחת ההופעות ביצעה דואט לצלילי השיר 'באת לי פתאום' של קרן פלס.
ענבר ונופר ביקשו מקרן פלס לשיר לזכרה של עדן את 'באת לי פתאום' עוד פעם אחת. "לא ביצעתי אותו שנים", מספרת קרן פלס, "לראות את הסרטון של עדן רוקדת את זה, זו פשוט הסיבה שאני כותבת שירים אני חושבת. היא שותפה ליצירה כי השיר מקבל את כל השכבות.
"יש לי מזל שאני מביאה מוזיקה ונחמה ובכי ואור לתוך אנשים ונשים ומשפחות שעוברים דברים שהם רק חושך. קודם כל זה נותן לי כוח, יש לי סיבה להתקיים, אבל מה אני, מי אני לעומת האישה הזאת שגידלה ילדה כזאת, עם סיפור גבורה כזה שהבת שלי תגדל עליו. לא היה לי סיפור כזה כשהייתי ילדה, רק סיפרו על הגיבורים. הבת שלי - באמת בנסיבות הכי איומות - גדלה לתוך זה שנשים יכולות, נשים הן חזקות מאוד".
"עדן והחברות שלה כאלה נשיות, יפות, עדינות, ויש בהן רוך. וזה משתלב עם לוחמה וגבורה", אומרת ענבר. "היא לא צריכה להתחפש לבן כדי להיות חזקה", מוסיפה קרן. "לא צריך אפשר גם וגם. הכל נכנס. שם הרבדים נמצאים שם", מסכמת ענבר.


6 צפייה בגלריה
רס"ר (במיל') נערן אשחר ויהורם גאון
רס"ר (במיל') נערן אשחר ויהורם גאון
רס"ר (במיל') נערן אשחר ויהורם גאון

רס"ר (במיל') נערן אשחר, 33, שדמות מחולה

מפקד טנק בגדוד 71 בעוצבת ברק, נפל ב־5 בנובמבר בהתהפכות טנק בצפון שיר: 'כמו חצב' / יהורם גאון
ארבעה חודשים לפני מותו בפעילות מבצעית בצפון, רס"ר (במיל') הרב נערן אשחר ז"ל תרם כליה. למרות שקיבל כתוצאה מכך פטור ממילואים, הוא התעקש להתגייס ועלה צפונה. אחרי מותו תרמה משפחתו את איבריו והצילה עוד ארבעה אנשים.
הרב נערן נולד ביישוב מורשת ויחד עם אשתו ושני ילדיו התגורר בשדמות מחולה, יישוב קטן בעמק הירדן, שם שימש מורה נערץ בישיבה המקומית. היה גם מוזיקאי מחונן, ששר, כתב שירה, הלחין ניגונים ועיבד אותם.
צוף אשחר, אלמנתו, ביקשה מיהורם גאון, הזמר האהוב על המשפחה, לשיר לזכרו של נערן את 'כמו חצב' עוד פעם אחת. "זכיתי בבעל מדהים", היא מספרת בחיוך ומתגאה בעגילים שענדה, מעשה ידי בעלה. "הוא אוהב להגשים לי ולילדים חלומות. ידעתי בפעם הראשונה שראיתי אותו שכדאי לי להיות איתו. בפעם השנייה שנפגשנו אמרתי לאמא שלי שאם הוא מסכים - אני איתו".
תוך כדי השיחה, שיתף יהורם גאון שכשנתיים לפני מותו, הרב אשחר ביקש ממנו לשיר שיר שהלחין. "אני מחפש גיבורים, ובמלחמה הזו יש גיבורים רבים, אבל הגבורה של צוף הדהימה אותי", אומר גאון. "אני מתגמד מול העובדה שעוד בטרם נקבר בעלה, ביקשה צוף מהציבור להתפלל להצלחת השתלות איבריו. איזו גבורה. זו אישה מהתנ"ך". צוף מספרת שלאחר מותו גילתה המשפחה שאת המוזיקה של אשחר שמעו גם אנשים רבים שלא הכירו אותו באופן אישי.


6 צפייה בגלריה
רב"ט נעמה בוני והג'ירפות
רב"ט נעמה בוני והג'ירפות
רב"ט נעמה בוני והג'ירפות

רב"ט נעמה בוני, 19, עפולה

מש"קית ת"ש בגדוד 77, נפלה ב־7 באוקטובר בקרב על בסיס זיקים שיר: 'גג' / ג'ירפות
רב"ט נעמה בוני עוד הספיקה לשלוח סרטון של מחבלים שיורים לכיוונה לפני שנותק עימה הקשר באותה שבת. נעמה הייתה מש"קית ת"ש שהוצבה ב־7 באוקטובר בעמדת הש"ג בזיקים. "בסרטון שהיא שלחה לנו רואים ממש את הלחימה שם", מספרת יעל בוני, אמה של נעמה. "בשמונה ועשרה אבא שלה התקשר אליה בפעם האחרונה והיא אומרת לו, 'אני לא יכולה לדבר. אחזור אליך'. ומאז כבר לא ענתה. בערב התחלנו להתקשר לבתי חולים, לחפש אותה. התחלנו לנסוע לבית החולים ברזילי באשקלון, מגיעים לכביש 6 ואז אנחנו מקבלים הודעה מהבן הצעיר שלנו יאיר, שמחכים לנו שלושה קצינים בבית. אנחנו עוצרים בצד, מנסים להבין איזו משמעות יש לזה. למרות שהמשמעות מאוד ברורה".
"האומץ של נעמה לא הפתיע אותי", מוסיפה יעל, "אני חושבת שהיא מלח הארץ לא בגלל שהיא הבת שלי. היא הייתה מאוד ערכית כל החיים שלה, מאוד מחויבת למטרות ולדרך שלה. הייתה בה המון מסירות".
משפחתה וחבריה מספרים שהייתה ילדה של מוזיקה, כזאת ששולחת לכולם פלייליסטים. להקת ג'ירפות שרה לה במעמד גילוי המצבה את השיר 'גג' שאהבה כל כך. גלעד כהנא ויאיר קז הגיעו לאולפן. "הגענו לבית העלמין בעפולה ועברנו את אחת ההופעות הכי משמעותיות שהיו לנו בחיים", מספר כהנא. "התפרקנו יחד בשירה, זה רגע שאתה מבין שמה שאתה עושה זה לא אמנות. זה פשוט לפתוח את הפה ולאפשר לדבר לקרות. זה היה רגע מכונן. התחלנו לבכות לאורך השיר ואחרי זה התחבקנו ואני חיבקתי את יעל. פשוט בכינו יחד לאורך השיר, געינו באותם תווים בערך".