כצפוי, שנת 2023 תסתיים בגירעון גבוה ביותר בתקציב המדינה בעקבות הוצאות המלחמה, והוא צפוי להגיע ל־4% מהתוצר. כך אמר אתמול החשב הכללי רו"ח יהלי רוטנברג בצמוד לפרסום נתוני תקציב המדינה לחודש נובמבר.
הגירעון המצטבר עד נובמבר השנה מגיע כבר ל־3.4% מהתוצר, שהם 62.3 מיליארד שקל - עלייה של 0.8% בהשוואה לאוקטובר. לשם ההשוואה, הגירעון בנובמבר בלבד הסתכם בסכום של 16.6 מיליארד שקל, לעומת רק 1.7 מיליארד שקל בנובמבר אשתקד. הגידול בגירעון מאז תחילת המלחמה מסתכם לדברי החשב הכללי כבר ב־34 מיליארד שקלים.
כמו כן, באוצר אמרו כי הגירעון ב־2024 צפוי גם כן להיות גדול במיוחד, גם אם המלחמה תסתיים בקרוב, משום שעדיין לא חושבו מיליארדי שקלים שעוד ישולמו למפונים, לבתי המלון, לפיצויים לעסקים, למימון הצבא ועוד. "לכן יש אי־ודאות בעניין גודל הגירעון בשנה הבאה", אמרו באוצר.
עוד דווח היום כי חל גידול של 10.7 מיליארד שקל בהוצאות הממשלה בנובמבר לעומת אשתקד. עד כה הצטברו כבר מעבר להוצאות הצבא הגבוהות כשני מיליארד שקל הוצאות אזרחיות, כאשר הוצאות רבות טרם קיבלו ביטוי בתקציב המדינה, כמו מימון חודשי של ימי המילואים (כשלושה מיליארד ש' לחודש), שהייה בבתי המלון וסיוע למפונים.
משבר התקציב
אחרי ששר האוצר קרא לקדם במהירות את אישור תקציב 2023, שוב בוטל אתמול הדיון בוועדת הכספים לקראת ההצבעות. במקביל, סמוטריץ' ממשיך לפעול לדחיית אישור תקציב 2024, מה שיעכב הקצבת מיליארדי שקלים עבור הוצאות המלחמה. הסיבה הרשמית לדחייה לא נמסרה, אולם חברי הוועדה ציינו כי מדובר באי הסכמה של שר האוצר לוותר על עוד כספים קואליציוניים ולהעבירם לטובת הוצאות המלחמה. בין הדורשים להעביר את הכספים לטובת המלחמה מצויים גם חברי כנסת מהקואליציה, בהם מהליכוד שטענו אתמול: "סמוטריץ' סוחט כספים כמו ראש ארגון פשע". במקביל, שר הכלכלה ברקת סיכם עם האוצר על תוספת של 240 מיליון שקלים.