טבח 7 באוקטובר ומלחמת חרבות ברזל חשפו את אנשי כוחות הביטחון לפגיעות פיזיות ולמראות קשים. כך גם לגבי אזרחים שהגיעו לבלות במסיבה ברעים ומצאו את עצמם בסיוט. באמצעות עו"ד ענת גינזבורג, ראש משרד המייצג תובעים בתביעות נזיקין, רשלנות רפואית, נפגעי איבה ונכי צה"ל, גיבשנו מדריך שיסייע לנפגעים לדעת מהן הזכויות המגיעות להם.
האם כל משרתי החובה והקבע זכאים להיות מוכרים כנכי צה"ל במקרה של פציעה או נזק נפשי?
2 צפייה בגלריה
yk13712459
yk13712459
(איור: גיא מורד)
יש אבחנה בחוק הנכים (תגמולים ושיקום) בין חיילי חובה ומילואים לבין משרתי קבע, שוטרים, סוהרים, משרד רה"מ וכו'. חיילי חובה ומילואים שנפצעו או סובלים מפוסט־טראומה עקב תנאי שירותם הצבאי, זכאים להיות מוכרים כנכי צה"ל.
לעומת זאת, מסבירה עו"ד ענת גינזבורג, המשמשת גם כיו"ר ועדת נכים, תגמולים ושיקום בלשכת עורכי הדין, כי משרתי קבע, שוטרים, סוהרים וכו' יכולים להיות מוכרים כנכי צה"ל במידה שהתקיימו שני תנאים מצטברים:
2 צפייה בגלריה
yk13712587
yk13712587
עו"ד ענת גינזבורג | צילום: תומר שלום
1. החבלה ממנה הם סובלים נגרמה בפעילות מבצעית, באימון לפעילות או באירוע אחר שאופיו, מהותו ונסיבותיו יחודיים לשירות הצבאי.
2. החבלה נגרמה עקב נזק אנטומי מגורם פיזי חיצוני באירוע מסוים, לרבות מכת חום, מכת קור, אירוע לבבי והפרעות בתר חבלתיות, PTSD. למשל, לוחם מג"ב נחבל כשיצא מרכב ממוגן במהלך פעולה למעצר מבוקש. אגף השיקום טען שאין מדובר בפעילות מבצעית ודחה את התביעה. ביהמ"ש קיבל את הערעור וקבע כי פעולה מבצעית מעצם טבעה יכולה לכלול מספר שלבי פעולה המגיעים לשיא באירוע המהווה את גרעין הפעולה.
האם חיילי חובה וקבע זכאים להיות מוכרים כנכי צה"ל במידה שחלו במחלה במהלך שירותם?
גם כאן, יש לבצע הפרדה. חיילי חובה שחלו תוך ועקב תנאי שירותם, יוכלו להיות מוכרים כנכי צה"ל בתנאי שהוכח קשר סיבתי בין המחלה לבין תנאי שירותם. למשל, סוכרת נעורים שנגרמה כתוצאה מדחק נפשי משמעותי, פיברומיאלגיה שנגרמת כתוצאה מטראומה נפשית או פיזית ועוד.
אולם כתוצאה מתיקון חוק הנכים תגמולים ושיקום בשנת 2017, לגבי תביעה לאגף השיקום המתייחסת למחלה שאירעה החל מ־27.4.17 או החמרת מחלה אשר אובחנה לפני 1.1.14, על אנשי כוחות הביטחון לפנות בתביעה לביטוח לאומי כנפגעי עבודה, למעט 3 סוגי מחלות: 1. מחלה כתוצאה מחשיפה לחומר מסוכן שקבע שר הביטחון בצו, לקרינה מייננת או לקרינה אינפרא־אדומה; 2. הידבקות במחלה כתוצאה מחשיפה למוצרי דם ונוזלי גוף במסגרת טיפול רפואי בתנאי שדה; 3. פגיעה באיברי השמיעה כתוצאה מאירועי רעש או מחשיפה לרעש, ובלבד שהמקור שלו הוא באמצעי לחימה.
האם בעקבות מלחמת חרבות ברזל חייל או שוטר יכולים לבקש נכות קבועה בשל נכות נפשית מהמראות אליהם נחשפו?
תסמונת בתר חבלתית – PTSD – נגרמת עקב אירוע טראומטי בו אדם נחשף לאירוע קשה או מסכן חיים. על אנשי כוחות הביטחון הסובלים מתסמינים נפשיים עקב הלוחמה יש לפנות לאבחון וטיפול נפשי. ניתן לקבל נכות קבועה בגין PTSD.
במה כדאי להצטייד לצורך התביעה להכרה כנכה צה"ל?
יש לבצע אבחנה בין תביעה להכרה כנכה צה"ל בגין פציעה במלחמת חרבות ברזל, לבין תביעה להכרה שאינה קשורה ללחימה. לגבי חרבות ברזל, אגף השיקום הקים מסלול ירוק המאפשר הכרה אוטומטית לכל אנשי כוחות הביטחון שנפצעו במלחמה. לגבי תביעות שאינן קשורות למלחמה, יש להגיש לאגף השיקום במצורף לתביעה תצהירים ו/או אישורים של חיילים ששירתו איתם ויכולים להעיד על הפציעה, דוח פציעה, רישומים רפואיים עדכניים, תיק רפואי צבאי (במידה שהחייל כבר השתחרר – תיק רפואי אזרחי). לעיתים יש צורך להגיש חוות דעת מומחה.
אם אחוזי הנכות שנקבעו על ידי הוועדה הרפואית אינם מספקים את החייל, האם ניתן לערער?
ניתן להגיש ערעור על החלטת הוועדה הרפואית לוועדה רפואית עליונה תוך 45 יום. ניתן להגיש ערעור על החלטת הוועדה הרפואית העליונה לביהמ"ש המחוזי, בשאלה משפטית, גם כן תוך 45 יום.
אני מילואימניק שנפגע פיזית ונחשף למראות קשים במסגרת אירועי מלחמת חרבות ברזל. האם אני יכול לבקש שיכירו בי כסובל מנכות רפואית ונפשית?
בהחלט כן. פנה לאגף השיקום ובקש הכרה בך כנכה צה"ל. כאמור, קיים מסלול ירוק לנפגעי מלחמת חרבות ברזל.
אם חייל מוכר כבעל נכות רפואית כתוצאה משירותו, מה הוא זכאי לקבל?
קיימות זכויות והטבות רבות, בהתאם לדרגת הנכות. במידה שנקבעה לחייל/ת נכות קבועה בשיעור של 10% עד 19% הוא זכאי למענק חד־פעמי, ללא טיפול רפואי. במידה שנכותו 20% ומעלה הוא יקבל קצבה חודשית וזכאי לשיקום מקצועי, כיסוי מלא של שכר לימוד באוניברסיטה, מלגת קיום חודשית במהלך הלימודים, טיפול רפואי, הנחות בארנונה, חשמל, מס רכישה, חמי מרפא וכו'. 30% נכות בגפיים תחתונות או 50% נכות קבועה מקנים זכאות לרכב רפואי. נכה 20% ומעלה זכאי לטיפול רפואי מלא על חשבון אגף השיקום, ועוד הטבות רבות.
האם ההתיישנות בהגשת תביעות נכי צה"ל היא שבע שנים, כמו בתביעה אזרחית?
לא. התביעה מתיישנת בתום שלוש שנים ממועד שחרור החייל משירותו, אולם אין התיישנות/הגבלת זמן במידה שקיים תיעוד מתקופת השירות הצבאי המתייחס לטיפול רפואי בנכות או שניתן להוכיח חשיפה לאירוע טראומטי בשירות.
האם משתתפים במסיבת נובה יכולים לבקש שיכירו בנכות רפואית או נפשית שלהם?
משתתפי מסיבת נובה שנפצעו או סובלים מ־PTSD זכאים להגיש תביעה כנפגעי איבה לביטוח לאומי. לאחר שיוכרו, זכויותיהם הם כשל נכי צה"ל.
מהו הדין במקרה של חייל/ת השבים מהשבי?
עו"ד ענת קאופמן, יו"ר ועדת ביטוח לאומי בלשכת עורכי הדין וראש צוות מיצוי זכויות במטה החטופים, מסבירה כי, "חייל שחזר מהשבי זכאי להגיש תביעה למשרד הביטחון ולהיות מוכר כנכה צה"ל, לרבות תגמול בתקופת הריפוי, קביעת נכות ותשלומים וזכאויות בהתאם. חייל שחזר יהיה זכאי גם לתשלום חודשי של "פדויי שבי" על סך 1,300 שקל לכל חייו".