לצד הוצאת עובדים שכירים לחל"ת בעקבות המלחמה, מתברר כי ל־17% מהעובדים במשק בוצע בחודש אוקטובר האחרון קיצוץ בשכר שנבע מקיצוץ משרתם. בחודש נובמבר בוצע קיצוץ בשכר ל־7% מהעובדים במשק.
המצוקה אליה נקלעו עסקים רבים בישראל לאחר פרוץ המלחמה, אילצה לא מעטים מהם להוציא עובדים לחל"ת, אולם לצד זאת, רבים עוד יותר מהמועסקים ספגו ירידה בשכר בשל קיצוץ משרתם. על מנת לבחון את היקפה של התופעה, ביצעה לאחרונה חברת עוקץ מערכות בניהול חיים מולכו, שעוסקת באספקת פתרונות ממוחשבים בתחום כוח האדם, סקר מקיף בנושא. לצורך כך, נותחו 9,500 תלושי שכר שהופקו ל־2,500 עובדים ועובדות במשק, שמועסקים ב־541 חברות ובתי עסק, בגין עבודתם בחודש אוקטובר ונובמבר 2023. כלל העובדים שנדגמו, עבדו עד למלחמה במתכונת של משרה מלאה.
על פי הנתונים, הענף שבו נרשם קיצוץ שעות העבודה המאסיבי ביותר הינו ענף המסחר והשירותים. בחודש אוקטובר קוצצה משרתם ומכאן שכרם של 44% מהמועסקים בו. אומנם, חלה ירידה בחודש נובמבר, כך ששיעורם עומד על 19%, אולם עדיין מדובר על השיעור הגבוה ביותר ביחס לשאר הענפים. לצד זאת, בחודש אוקטובר, ל־46% מהמועסקים בענף האופנה והטקסטיל קוצצו שעות העבודה וכפועל יוצא שכרם הופחת, אולם בחודש נובמבר, נרשמה התאוששות ושיעורם עמד על 14%.
גם בענף הפרסום (32%) ומשאבי האנוש (34%) קוצצה משכורתם של רבים בחודש אוקטובר אך התאוששות נרשמה גם בהם: 14% ו־16% בהתאמה בנובמבר. 23% מעורכי הדין השכירים שלא הוצאו לחל"ת, נאלצו להתמודד בחודש אוקטובר עם ירידה בשכרם. בחודש נובמבר עמד שיעורם על 12%. ענף המסעדנות שגם הוא חטף זעזוע בחודש אוקטובר (19% מהעובדים ספגו ירידה בשכרם) עדיין לא חזר לתפקוד תקין לחלוטין אולם גם בו נרשמה התאוששות קלה: ל־9% בממוצע מהעובדים קוצצה המשכורת בחודש נובמבר.
התופעה לא פסחה על חברות השמירה: 16% בחודש אוקטובר, ו־5% בחודש נובמבר.
עו"ד הילה אהרוני המתמחה בדיני עבודה: "שינוי בתנאי ההעסקה של העובדים, הינו מהלך שיש לבצע באופן מסודר על ידי המעסיקים. היה עליהם לערוך שיחה (מעין שימוע) בטרם בוצעה ההפחתה בשכר לעובדים. דרך אחרת היא לקיים שיחה עם כלל העובדים ולבצע שינוי גורף לכולם". לדבריה, קיימת חובה מכוח חוק הודעה על תנאי העסקה, להוציא מסמך כתוב המפרט את אופי השינוי בתוך 30 ימים. "מעסיקים שפעלו באופן חד־צדדי ושלא עמדו במכלול החובות חשופים להתפטרות עובדיהם בדין מפוטר, בשל הרעת תנאי העבודה ואף לסנקציות ללא הוכחת נזק בהתאם לחוק".