במרכזים הוותיקים של הערים עוד אפשר למצוא סנדלרים, שמבצעים בעיקר תיקונים. פעם, ייצור נעליים נחשב למקצוע מכובד, אומנות של ממש, כמו למשל בסנדלרייה של קיבוץ איילת השחר.
בשנות ה־30 של המאה הקודמת, כ־20 שנה לאחר עליית הקיבוץ על הקרקע, הוחלט באיילת השחר כי יש צורך בייצור מקומי של נעליים וסנדלים עבור החברים והילדים. מי שנרתם למשימה היה חבר הקיבוץ שלמה זגר, מקים הסנדלרייה והסנדלר הראשון במשק. בהמשך, הגיעה לקיבוץ בלומה גלשטיין שהייתה מהנשים הבודדות בארץ אז שעסקו במקצוע. במשך למעלה מעשור פעלה הסנדלרייה בצריף פשוט עד שבאמצע שנות ה־40, הגיע לקיבוץ יצחק שטיינמן, שלמד רצענות בגרמניה. שטיינמן, הנחשב לסנדלר המיתולוגי של הקיבוץ, רצה "סנדלרייה כמו שצריך" - במבנה מסודר ועם כל הציוד הדרוש. ב־1951 הסנדלרייה עברה לבית של ממש. ליתר דיוק - ל"בית א'", הבית הראשון שנבנה בקיבוץ (ב־1923).
2 צפייה בגלריה
yk13714358
yk13714358
(צילום: ארכיון איילת השחר)
הסנדלרייה זכתה להערכה רבה מצד אנשי איילת השחר. בכל שנה, הוכנו בה זוג נעלי עבודה וזוג סנדלים לכל אחת ואחד מהם, ואחת לכמה שנים - גם זוג "נעלי שבת" - שננעלו בימי שישי ובאירועים מיוחדים. עם העלייה בביקוש והגידול באוכלוסייה הצטרפו לשטיינמן - ניסן תירוש (פטרושקה), חנוך אוסובסקי ושאול שבתאי שעבדו בסנדלריה בשנות ה־60 וה־70.
עם השנים, הלכו לעולמם רוב הסנדלרים הוותיקים, והביקוש לסנדלים ולנעליים חדשות ירד. שבתאי סיפק במשך תקופה שירותי תיקונים, עד שסיים את תפקידו. גם מצב הבניין הידרדר, ונדמה היה שהסנדלרייה תיעלם.
2 צפייה בגלריה
yk13714355
yk13714355
צילום: ארכיון איילת השחר
מי שהתניע מהלך להחייאת המקום, היה מוש הראל, דור שני לסנדלרי המשק. כפרויקט גמר בלימודי הכלכלה שלו, הוא כתב תוכנית עסקית להפעלתה מחדש של הסנדלרייה, וב־2009 פנה הקיבוץ למועצה לשימור אתרים כדי שתסייע בשימור ובשיקום המבנה.
תהליך השימור כלל את סידור המקום ותיעוד שלו, כפי שנשמר במשך כ־70 שנה. בסנדלרייה נמצאו אלפי פריטים, כולל מכונות תפירה וציוד מקצועי, כמות גדולה של עורות וטביעות כפות רגליהם של חברי וילדי המשק, שנלקחו לאורך השנים לצורך הכנת נעליים וסנדלים. בתום התיעוד, פונו הממצאים לצורך ביצוע עבודות השחזור והשימור, בסיומן חידשה הסנדלרייה את ימיה כקדם והיא אחד מ־200 אתרי המורשת, המשתייכים לארגון הגג של המועצה לשימור אתרים.
הסנדלרייה ממשיכה לקיים את מורשת הייצור העצמי של מוצרי הנעלה, לצד תיקים, חגורות ומוצרי עור, באותם כלים ושיטות מסורתיות. במקום פועל גם מרכז מבקרים, המציע סיורים מודרכים באורך של כשעה וחצי, לצד סדנאות ופעילויות יצירה בעור. ניתן גם לרכוש סנדלים, נעליים, תיקים, חגורות ועוד.
הסנדלרייה, קיבוץ איילת השחר,
04-6932387. מומלץ לתאם מראש.
סיפורי מורשת נוספים בעמוד הפייסבוק של המועצה לשימור אתרים