במשרד האוצר מכינים תוכנית שתפחית את הפיצוי לעסקים המרוחקים עד 40 ק"מ מגבול רצועת עזה. המשמעות היא שכל העסקים בערים באר־שבע ואשדוד לא יקבלו עוד פיצוי של 100% על הפסדיהם, אלא יקבלו פיצוי מוקטן כמו בכל שאר חלקי הארץ. הכוונה היא לבטל את המתווה לחודש דצמבר, כאשר עד כה גם המתווה לחודש נובמבר לא אושר בכנסת.
גורם בכיר במשרד האוצר אמר ל"ממון" כי עדיין לא התקבלה החלטה סופית בנושא, אך המגמה היא לא להמשיך בפיצוי עד 40 ק"מ, כיוון שהירי על באר־שבע, אשדוד ויישובים נוספים הרחוקים יותר מהרצועה פחת בדצמבר וממילא קיימת התאוששות משמעותית במשק בשבועות האחרונים.
הכוונה היא להמשיך את המתווה של מתן 100% פיצוי על הפגיעה בעסקים רק עד 22 ק"מ, כך שרק הערים נתיבות ואופקים יישארו בתוך המתווה וגם העיר אשקלון שהוכנסה למתווה.
יצוין כי עד היום אלפי עסקים ברחבי הארץ עדיין לא קיבלו כל פיצוי על הפגיעה הקשה בעסקיהם בחודשיים הראשונים של המלחמה, אף שאנו כבר שבועיים בתוך חודש דצמבר. מרשות המסים נמסר אתמול ל"ממון" כי עד כה הוגשו כבר כ־165 אלף בקשות של בעלי חברות, בתי עסק וחנויות לתשלום פיצויים מקופת המדינה להפסדים שלהם בחודש אוקטובר. ההערכות הן ששווי הפיצויים יגיע לכ־8 מיליארד שקל. הארכת התוכנית לדצמבר אמורה הייתה לעלות לתקציב המדינה לעוד כ־5 מיליארד שקל.

מחר: מדד נובמבר

מחר בצהריים תפרסם הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה את מדד המחירים לצרכן בישראל בחודש נובמבר, השני של המלחמה. באוקטובר, החודש הראשון למלחמה, נרשמה אינפלציה שהפתיעה מעט בגובהה – 0.5%. רוב התחזיות למדד נובמבר נעות בין מדד 0% ללא שינוי, לעלייה בשיעור של 0.2%.
בשל המלחמה נזהרים מאוד החזאים ממתן תחזיות מדויקות למדד המחירים, כאשר השפעת המלחמה לא ברורה ולא אחידה על מחירי מוצרים שונים ואף מקשה על הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לבצע את הסקרים הקבועים שלה.
מחד צפוי מדד חודש נובמבר בישראל להיות מושפע מהירידה בצריכה והורדות מחירים בשל המלחמה, אך מאידך עלו גם מחירים דווקא בשל המלחמה. בין השאר התייקרה ההובלה לישראל של חומרי גלם ומוצרים המיובאים מחו"ל. לעומת זאת קוזזו ההתייקרויות האלה בשל הייסוף החד בשער השקל בחודש האחרון, כאשר שערי הדולר והיורו ירדו בכ־10% לעומת חודש אוקטובר. עקב כך הוזלו מחירי חלק מהמוצרים וכמובן הנסיעות וההוצאות לחו"ל. גם מחירי שכר הדירה ירדו כנראה בחודש נובמבר בחלק מאזורי הארץ.
תחזיות האינפלציה לשנה הבאה הופחתו לאחרונה, בשל המלחמה שתהיה כנראה ממושכת. בבנק הפועלים, למשל, חוזים כעת מדד שיעלה רק ב־2.4% בשנת 2024 – שיעור שנמצא בתוך היעד השנתי של הממשלה, שעומד על 1% עד 3%.
הכוונה היא להמשיך את המתווה של 100% פיצויים (מ־7 עד 22 ק"מ) כך שרק הערים נתיבות ואופקים יישארו וגם העיר אשקלון שהוכנסה למתווה