מדד המחירים לצרכן ירד בחודש נובמבר 2023 ב־0.3% בהשוואה לאוקטובר, כך עולה מנתוני הלמ"ס שהתפרסמו שלשום. בחישוב של שנה (נובמבר 2023 לעומת נובמבר 2022) עלה המדד ב־3.3%, לאחר שבחודש שעבר עמד על 3.7%. מתחילת השנה עלה מדד המחירים לצרכן ב־3.1%.
המדד השלילי הפתיע את החזאים שציפו שהמדד החודשי ינוע בין 0־0.2%, מה שמשקף באופן הברור ביותר את אווירת המלחמה בחודש השני שלה, אחרי מדד אוקטובר שעלה דווקא בשיעור גבוה של 0.5%. המדד מעיד על המיתון בצריכה במשק, עסקים המצויים בקשיי נזילות ונאלצים להוריד מחירים, וגיוס מאות אלפי אנשי מילואים שפעילותם המעטה פגעה בפעילות המשק. עם זאת, אפשר להניח שאלמלא הצניחה בשערי הדולר והיורו בחודש האחרון המדד היה גבוה בשיעור של לפחות 0.2%.
1 צפייה בגלריה
yk13719687
yk13719687
(צילום: אוראל כהן)
ירידות מחירים בולטות נרשמו בסעיפי פירות טריים (4.8%), תחבורה (1.2%), הנעלה (1.0%), תרבות ובידור (0.6%), דיור (0.4%) וריהוט וציוד לבית (0.3%). עליות מחירים בולטות נרשמו בירקות הטריים (0.7%) ובמזון (0.5%).

שינוי כיוון בריבית

מדד נובמבר השלילי יחד עם תחזית למדד לא גבוה בחודש הבא יגבירו את הלחץ על בנק ישראל להפחית ב־1 בינואר את הריבית ברבע אחוז, לראשונה מאז אפריל 2020, עם תחילת משבר הקורונה. עם זאת, יש גם אנליסטים שלא משוכנעים שישראל תהיה המדינה המתקדמת הראשונה שתפחית את הריבית אחרי שנתיים של העלאות ניכרות בכל העולם. השבוע אותת יו"ר הפדרל ריזרב בארה"ב כי יתחיל בהורדות ריבית בקרוב, לאחר ששוב השאיר את שיעורה על כנו. המשך המלחמה והחלטה על גיוס מילואים נרחב עשויים גם הם להשפיע על בנק ישראל להפחית את הריבית, כפי שדורשים במגזר העסקי.
לגבי שוק הדירות (שאינו חלק ממדד המחירים לצרכן): מהשוואת מחירי העסקאות שבוצעו בחודשים ספטמבר־אוקטובר 2023, לעומת אוגוסט־ספטמבר, נמצא כי מחירי הדירות נותרו ללא שינוי, ובהשוואה שנתית נמצאה ירידה של 1.3%. מחירי הדירות החדשות ירדו ב־0.4%, ומדד מחירי הדירות החדשות השנתי צנח ב־3.6%.
הנתונים מעידים כי המדד השנתי ממשיך לרדת על רקע הקיפאון בשוק עוד לפני פרוץ המלחמה, ובמיוחד מאז פרצה באוקטובר. הירידה ניכרת בעיקר בקרב הדירות החדשות, לאחר שבאוקטובר נרשם שיא במספר הדירות החדשות שנותרו על המדף. בפילוח לפי מחוזות נרשמו שינויי המחירים הבאים: ירושלים (2.2%), צפון (מינוס 1.4%), חיפה (מינוס 0.3%), מרכז (0.1%), ת"א (מינוס 0.5% ) ודרום (1.5%).
בפילוח שנתי לפי מחוזות נמצאו ירידות מחירים במחוזות מרכז (2.9%), דרום (2.3%), ת"א (2.2%) וצפון (0.1%). לעומת זאת, עליות מחירים נמצאו במחזות ירושלים (3.3%) וחיפה (2.5%).
מכלל העסקאות של דירות חדשות, שיעור העסקאות במסגרת תמיכה ממשלתית (מחיר למשתכן) ירד מ־32.1% בתקופה הקודמת (אוגוסט־ספטמבר 2023) ל־20.2% בתקופה הנוכחית. בלמ"ס מציינים כי קיים קשר שלילי בין שיעור העסקאות בתמיכה ממשלתית ובין מדד מחירי דירות חדשות, כך שמדד מחירי הדירות החדשות בניכוי עסקאות בתמיכה ממשלתית ירד ב־0.1%.
בתוך כך, מדד שכר הדירה עלה ב־0.4%. עבור השוכרים אשר חידשו חוזה נרשמה עלייה של 3.2% ועבור השוכרים החדשים נצפתה עלייה של 4.8%.

נשארות על המדף

"כמו כל מדינת ישראל, גם ענף הנדל"ן נכנס להלם ב־7 באוקטובר. התגובה המיידית של אנשים לאירועים הייתה קודם כל לעצור ולראות מה יקרה, ולכן אנחנו רואים קיפאון במכירת דירות, שכמותו לא נראה בשוק הדיור מאז ימי הקורונה". כך אומר ל"ממון" טל קופל, מנכ"ל מדלן, בעקבות הנתונים שמצביעים על שפל של כמעט 20 שנה בהיקף העסקאות בחודשי אוקטובר.
לפי נתוני הלמ"ס, באוקטובר נמכרו 930 דירות חדשות בלבד. בעקבות זאת מלאי הדירות הלא־מכורות המשיך לטפס לשיא של מעל 62 אלף דירות. גם נתוני הכלכלן הראשי באוצר הצביעו על שפל בהיקף העסקאות של דירות חדשות ויד שנייה, לאחר שנמכרו יחד רק 2,300 יחידות דיור.
ניתוח שערך אתר מדלן עבור "ממון" בחן את היקף העסקאות באוקטובר לעומת ספטמבר, כדי לבדוק באילו ערים נרשמו ירידות חדות בהיקף העסקאות עם פרוץ הלחימה בעזה. במסגרת זאת נבדקו ערים שבהן בוצעו עד 10 עסקאות בלבד בחודש הלחימה, ודווחו לרשות המסים, כאשר בדרך כלל בימי שגרה, במדלן בוחנים מינימום 50 עסקאות בכל עיר כדי להציג תמונת מצב עדכנית של השוק. "מהממצאים עולה שבשדרות, למשל, לא נמכרה באוקטובר אפילו דירה אחת, כאשר בספטמבר בוצעו בה 41 עסקאות", אומר קופל, "אבל גם בערים שטילים לא הגיעו אליהן, כמו נתניה, מספר העסקאות נחתך בחצי".

ירידה של 70% ויותר

בבאר־יעקב חלה צניחה של 90% - עם 14 דירות שנמכרו באוקטובר לעומת 136 בספטמבר. באשקלון, שלפני המלחמה הובילה במכירת דירות, חלה צניחה של 88% - מ־259 בספטמבר ל־31 דירות באוקטובר. ירידות של 70% ויותר היו בטבריה, בירוחם, באשדוד, באופקים, בדימונה, בבת־ים, בכפר סבא, בבית־שמש וברעננה. ירידה של 60% ויותר היו בב"ש, לוד ור"ג, ת"א, פרדס־חנה כרכור, מגדל־העמק, קריית־אונו, עפולה, קריית־מלאכי, מודיעין־עלית, חדרה, זכרון־יעקב, נס־ציונה, קריית־גת, בני־ברק ונתיבות.