הפנייה של תמר הראל: "בתי, טל, בת שלושה וחצי חודשים, סובלת מהפרעה בקצב הלב שאובחנה בשבועיים האחרונים להיריון. לאחר הלידה היא שוחררה מבית החולים עם מוניטור ביתי לדופק וסטורציה, וקיבלנו עבורה מרשם לתרופה שכלולה בסל למצבה הרפואי, אך אינה מגיעה מוכנה ומצריכה הכנה מיוחדת על ידי רוקח. היא אמורה לקבל את התרופה שלוש פעמים ביום, כשהמינון נקבע לפי משקל הגוף שלה. לאחר בירור מקיף שערכתי, הסתבר לי כי רוקחי הכללית לא מכינים את התרופה במינון הזה. לכן, הפנו אותי מהקופה לסופרפארם או לבית מרקחת פרטי שרוקח את התרופה, ועבור 100 מ"ל שילמתי מכיסי מדי חודש 190 שקל. התינוקת גדלה, ועכשיו היא זקוקה כבר לשני בקבוקי תרופה, שעלותם 380 שקל בחודש. הקרדיולוג שמטפל בה מעריך שלפחות עד גיל תשעה חודשים הבת שלי תזדקק לתרופה, מה שבפועל אומר שאשלם 380 שקל, ואחר כך 570 שקל, מדי חודש. בתי מבוטחת בכללית מושלם פלטינום, אך כשפניתי לקופה אמרו לי שהם אינם מחזירים את עלות הכנת התרופה. לא מובן לי למה אני צריכה לשלם באופן פרטי על תרופה רשומה בסל".
על מה התרגזנו? על הפקרת התינוקת המבוטחת, על התנערות הקופה ממנה ומאמא שלה, על היחס שמהווה דוגמה מופתית לביטוי הסלנגי "לכי חפשי את החברים שלך". עד כדי כך היה לכם חשוב לחלוב ממנה כסף? באמת נראה לכם הגיוני שמבוטחים ישלמו בנפרד על התרופות שהם מקבלים ועל עלות הכנתן? זה מודל עסקי חדש שלכם? עניין אתכם בכלל לבדוק אם יש אופציה לרקיחת התרופה באופן שיפטור את האם מתשלום מקומם ולא צודק?
למי פנינו? לכללית, משם נמסר: "אנו שמחים לעדכן כי הנושא טופל והוסדר ישירות מול האם. יצרנו עימה קשר ועידכנו אותה כי תקבל החזר כספי על הסכומים ששילמה. כמו כן, עידכנו אותה כי מעתה, רוקח ממרפאת הרצל יבצע עבורה את הזמנת התכשיר ויכין את התרופה בעצמו. אנחנו מאחלים לה בריאות ורפואה שלמה".
הערת המערכת:
לפני מספר חודשים פירסמנו בקשה נוגעת ללב של הורים מודאגים למצוא חונך לבנם שסובל מבעיות נפשיות, מסתגר בביתו ונמנע מקשרים. אחרי פרסום הבקשה פנו למערכת (מטעמים מובנים לא חשפנו את פרטי הפונים) מספר מועמדים שהביעו את רצונם לחנוך את הבחור. מאז, עם דגש על השבועות הראשונים של המלחמה, הוצפנו בבקשות דומות לעזור במציאת חונכים. לצערנו, הבנו כי לא נוכל לעזור בנושא רגיש ומורכב זה, מאחר שאין לנו את הידע, היכולת המקצועית וההסמכה המתאימה לסייע.