הרחבת הסכם הגג, הקצאת קרקעות במחיר אפס ומיגון מבני ציבור. אלה חלק מההצעות שהגיש שר הבינוי והשיכון, יצחק גולדקנופף, למינהלת תקומה במסגרת תוכנית לחיזוק ושיקום העיר שדרות, כך נודע ל"ממון". התוכנית מצריכה את אישור משרדי הממשלה, בראשם האוצר, ומקודמת במסגרת תוכנית ארצית של גולדקנופף לחיזוק יישובי עדיפות לאומית בעקבות מלחמת חרבות ברזל.
התוכנית לשחיזוק שדרות מבקשת לחזק את הכלכלה המקומית, לפתח את המרחב הציבורי, לשמור על האוכלוסייה הקיימת ולעודד הגעת אוכלוסייה חדשה וצעירה.
במכתב ששלח גולדקנופף למנהל מינהלת תקומה, משה אדרי, הוא מתייחס להסכם הגג שחתמה המדינה מול עיריית שדרות ב־2018, הכולל כ־6,000 דירות, ומציע להרחיב אותו ל־7,000 יחידות דיור. לדבריו, המטרה היא להתחיל את שיווק יחידות הדיור הנוספות כבר בשנה הבאה כדי למנוע הגירה שלילית בעקבות המלחמה.
נזכיר כי כפי שפורסם ב"ממון" בשבוע שעבר, שדרות ניצבת ברשימת הערים המובילות במאזן הגירה פנימי חיובי מתחילת 2023 ועד סוף אוקטובר.
על פי ההצעה, יגדל סבסוד הוצאות פיתוח התשתיות במכרזי מגורים מ־50% עד 100%. בחישוב מלוא יחידות הדיור הכלולות בהסכם נאמדת העלות בכ־400 מיליון שקל.
עוד מוצע שרמ"י תקצה קרקעות לצורך חיזוקה הכלכלי של שדרות בעלות קרקע אפס ליזמים, מהלך שמותנה באישור האוצר. מדובר, בין היתר, בתוכנית אזור תעסוקה מזרחי שמקדמת הרשות המקומית בעיר בהיקף 24 דונם עם זכויות בנייה בהיקף של כ־50 אלף מ"ר; בתוכנית מתחם הרכבת, שכוללת מגדל בן 15 קומות המשלב תעסוקה, חניון ומסחר, מבני מעונות בני 5 קומות ובניין עירייה; ובתוכנית לבניית 70 דירות בשכונת צמרות לקצינים בשירות קבע בשיתוף מינהלת מגורים של משרד הביטחון. עוד מוצע לתת מענק של כ־150 אלף שקל לזכאים שהם חסרי דיור וזכו בהגרלות - מותנה באישור האוצר.
ממנהלת תקומה נמסר: "נפגשנו עם ראשי הרשויות, בהם ראש העיר שדרות ונציגיו מספר פעמים, על מנת לגבש את התוכנית הטובה ביותר עבור המועצות האזוריות ושדרות. מנהלת תקומה תמשיך לעבוד בשיתוף פעולה עם משרדי הממשלה על מנת לעמוד במשימתה הלאומית".