זה שהציבור מבולבל כבר לגמרי מההחלטות שיוצאות מלשכת שר האוצר ומתהפכות כעבור זמן קצר - ניחא. אבל זה שבמסדרונות משרד האוצר עובדים ותיקים, כמו גם בכירים, מגחכים, מתקשים לזכור מקרים שבהם החלטות של השר משתנות תוך ימים ספורים וממש לא יודעים כבר כיצד להגיב על החדשות שיוצאות מלשכת השר בצלאל סמוטריץ' חדשות לבקרים - זה כבר חסר תקדים.
באוצר התרגלו כבר לכך שסמוטריץ', שבשבוע הבא תמלא שנה לכהונתו, לא מצטיין בקבלת החלטות, בעיקר לא בזמן שמוקצב להן. "השר הססן, לא יודע לקבל החלטות, לא שומע כמעט בעצת בכירי המשרד וברוב הפעמים מקבל את ההחלטה הפחות טובה", אמר לנו בכיר באוצר לפני ימים אחדים.
כך קרה שוב ושוב בעניין קביעת מחירי הדלק, כאשר הצו המתין לא אחת לחתימת ידי השר סמוטריץ' עד דקות לפני "שעת האפס", כאשר במשרד האנרגיה ובתחנות הדלק ממתינים להחלטת שר האוצר.
אולם, מה שקרה אתמול פעמיים בתוך שעות ספורות הוא כמעט חסר תקדים.
תחילה הייתה זאת החלטה חתומה על ידי שר האוצר, שאמורה הייתה להידון בוועדת הכספים של הכנסת. לפי ההחלטה - התמוהה כשלעצמה בימי מלחמה - הונחה הצעת חוק על ידי שר האוצר לפיה ישללו תקנות חדשות כליל את המענק המגיע לעצמאים שגויסו למילואים.
הנימוק היה: התגמול על השירות כבר מפצה כיאות את הלוחמים, לכן אין כלל מקום לתשלום פיצוי נוסף על הפגיעה בעסק שלהם מההכנסות כתוצאה מהמלחמה ומהיעדרותם כבר שבועות ארוכים מבית העסק.
חברי כנסת, כולל מהקואליציה, הזדעקו. בכירים במשק, כמו נשיא המגזר העסקי דובי אמיתי ונשיא לשכת יועצי המס ירון גינדי, זעמו והתקשרו ללשכת שר האוצר ולבכירי המשרד. הכעס הגדול הביא במהרה לשינוי ההחלטה.
מילא שינוי, אבל באיזה נוסח: השר סמוטריץ' (שחתם על התקנות) קבע כי "לא אתן שיפגעו במילואימניקים. ההפך הוא הנכון". ומי בעצם פגע בהוראתו במילואימניקים? בין המנחשים יוגרל צו 8.
לא חלפו אלא שעות ספורות ולפתע התברר שהחלטה אחרת של סמוטריץ' הייתה בכלל "טעות".
רגע לפני כניסת השבת בשבוע האחרון הודיע שר האוצר כי החליט לבטל את הפטור ממס על משקאות ממותקים, שעליו הוא עצמו החליט לפני שנה. הייתה זאת החלטתו הראשונה כשר האוצר, שביטלה את החלטת קודמו, אביגדור ליברמן, להטיל מס גבוה על המשקאות הממותקים.
אתמול בצהריים, בכינוס מפלגתו בכנסת, הכריז סמוטריץ' כי מדובר בטעות וכי על כל מדיניות המסים של המשרד תבוא הודעה בבוא הזמן, עם גיבוש תקציב המדינה לשנת 2024. איך אמרו הגששים? "טעיתי, טעה, טעיתם, טועים, טעה, טעות".
אולם, לא נראה כל כך שהייתה כאן טעות, אלא על פי מקורות פוליטיים בעצם אי־אמירת אמת. אותם גורמים סיפרו כי השר סמוטריץ' השתמש בעצם בהטלת המס כבשוט שבו היכה את הרעיון לקיים את הבחירות לרשויות המקומיות כבר ב־30 בינואר. סמוטריץ', אולי די בצדק, היה סבור שאין זאת העת לקיים בחירות, כאשר מאות אלפי חיילים נלחמים בעזה ובגבול הצפון, מה עוד שרבים מהחיילים הם, לדעתו, פוטנציאל לבחור בנציגי מפלגת הציונות הדתית.
והנה, גם בעת מלחמה, העיסוק הפוליטי אינו ניטש על ידי שר האוצר, שלא ויתר על רוב הכספים הקואליציוניים לשרי ממשלתו ולקהילה החרדית. אמנם בלשכתו הכחישו נחרצות שמדובר בדיל עם המפלגות החרדית, שמבקשות לבטל את המס על המשקאות הממותקים, אולם אנחנו נעקוב אחרי מבחן התוצאה: אם הבחירות אכן יידחו לפתע, הרי שזה היה מקור סיפור "הטעות" של ביטול המס על המשקאות הממותקים.
והחמור מכל הוא שההחלטות המבולבלות האלה פוגעות באזרחים, בחיילי מילואים, ובמשק. כי הדבר החשוב מכל בכלכלה הוא שתהיה ודאות. החמור ביותר זהו מצב של אי־ודאות. וזה בדיוק למה ששר האוצר בהחלטות הזיג־זג שלו גרם אתמול.