רשות מקרקעי ישראל (רמ"י), בראשות המנכ"ל יעקב קוינט, מקדמת תוכנית לחיזוק ערי הדרום שנפגעו במלחמה בעזה בהיקף של כ־45 אלף יחידות דיור חדשות, כך נודע ל"ממון". מדובר בתוכניות בנייה שעתידות להרחיב את נתיבות, אופקים ושדרות, אשר יקודמו במוסדות התכנון, חלקן בוועדה לתכנון מתחמים מועדפים לדיור (הותמ"ל), שמטרתה לאשר תוכניות דיור רחבות היקף בהליך מזורז.
בשלוש השנים האחרונות שיווקה רמ"י קרקעות לבנייה של כ־30 אלף דירות בערים אלה, והן הציגו צמיחה מואצת ומאזן הגירה פנימי חיובי בשנה החולפת, כפי שפורסם לאחרונה ב"ממון", ואף הובילו את רשימת הערים המובילות במכירת דירות לפני 7 באוקטובר. בעקבות המלחמה הגדיר שר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף את המשך חיזוק יישובי הנגב המערבי כאחד היעדים של רמ"י בשנים הקרובות.

נתיבות: תוכניות ענק

במסגרת התוכנית לחיזוק ערי הדרום, בעיר נתיבות מקודמות שתי תוכניות: תוכנית נתיבות צפון כוללת כ־20 אלף יחידות דיור בתמהיל מגוון של צמודי קרקע ובנייה רוויה, לצד מבני ציבור ומסחר. בשבוע הבא צפוי להתקיים שולחן עגול עם נציגי רמ"י ומינהל התכנון, והתוכנית צפויה להיקלט בהותמ"ל לצורך דיון להפקדה להתנגדויות הציבור. תוכנית נוספת כוללת כ־10,000 יחידות דיור בשכונת רמת נתיבות, שנמצאת גם היא בחלקה הצפוני של העיר, ולגביה טרם החל התכנון.
נזכיר כי קידום תוכנית מועדפת לדיור כולל שלושה שלבים עיקריים: שלב ההכנה, שכולל הכרזה על מתחם מועדף לדיור ועוסק בגיבוש התוכנית; השלב הסטטוטורי, שכולל את קידום התוכנית במוסדות התכנון, הפקדתה להתנגדויות הציבור ועוד; והשלב שלאחר אישור התוכנית, הכולל מעקב אחר מימושה, לרבות מתן היתר בנייה. ברמ"י מעריכים כי לאחר תכנון התוכניות, פרסום המכרזים והשלמתם הבנייה עצמה תחל ב־2025 ואילך.

אופקים: ברחבי העיר

בעיר אופקים מקודמות 5 תוכניות להקמה של קרוב ל־18 אלף יח"ד חדשות. תוכנית הכוללת כ־10,000 יחידות דיור במתחם דרום מערב העיר, הוכרזה בשבוע שעבר על ידי ועדת השרים לענייני פנים, שירותים, תכנון ושלטון מקומי, בראשות שר הפנים משה ארבל והשר גולדקנופף, כמתחם מועדף לדיור.
התוכנית בדרום מערב אופקים, שנערכה על ידי משרד יסקי־מור־סיון אדריכלים בניהולו של אדריכל אבנר אקרמן, משתרעת על שטח של כ־7,347 דונם וכלולה בתחום השיפוט של המועצה האזורית מרחבים, מדרום ליישוב המתוכנן דניאל.
תוכנית נוספת שתקודם בותמ"ל ממוקמת בשכונת אפיקי נחל במזרח העיר, וכוללת כ־5,800 יח"ד על שטח של כ־1,750 דונם. התוכנית, שנערכה על ידי משרד פישר אלחנני אדריכלים, מהווה את שלב ב' לתוכנית שהוכרזה לפני שש שנים כמתחם מועדף לדיור.
בשכונת חורשת האקליפטוס, הממוקמת בחלק הדרום מערבי של פארק אופקים, מתוכננת תוכנית מגורים שתקודם בוועדה המחוזית, והיא כוללת 1,352 יח"ד על שטח של כ־470 דונם. על פי התוכנית, שנערכה על ידי משרד לרמן בן־שושן – עיר, אזור, נוף, כ־350 יחידות יוקצו לדיור מוגן ויוקמו 100 חדרי מלון.
בצפון מערב אופקים מתוכננת תוכנית עירוב שימושים, שתכלול שטחי תעסוקה, מסחר ומשרדים ושטחי מלונאות וכן 420 יחידות דיור קטנות ויחידות דיור להשכרה. כל זאת כאזור תומך בפעילות רפואית ופרא־רפואית המתפתחת באזור הסמוך לכפר השיקומי עדי נגב – נחלת ערן. ברמ"י מציינים כי התוכנית תהפוך את הכניסה הקיימת אל העיר מכיוון מערב לשער כניסה משמעותי. תוכנית התחדשות עירונית במתחם ישורון והגבעה במרכז העיר, שקודמה על ידי הוועדה המקומית ודורשת את אישור הוועדה המחוזית, כוללת 206 יחידות דיור.

שדרות: פינוי־בינוי

בשדרות מקדמת רמ"י תוכנית אב להתחדשות עירונית ב־5 מתחמים במרכז העיר, שתצריך את אישור הוועדה המקומית והמחוזית. במתחם ברית ערים/יהודה הלוי קיימות כיום 356 דירות ישנות במבני שיכון. התוכנית כוללת את הריסתן ובנייתן של 1,238 דירות חדשות.
במתחם נאות אביב, הכולל כיום 330 דירות ישנות במבני שיכון, מתוכננות 1,444 דירות חדשות. במתחם יהדות איטליה/שאר ישוב קיימות כיום 342 דירות ישנות במבני שיכון, שייהרסו לטובת 1,169 דירות. במתחם הנשיא/המייסדים, הכולל כיום 241 דירות במבני שיכון, יוקמו 1,943 דירות חדשות לצד שטח ציבורי בהיקף של כ־13 דונם על קרקע של כ־78 דונם. במתחם נאות הדקל/השוק, שבו קיימות כיום 156 דירות במבני שיכון ישנים, מתוכננות 1,014 יח"ד חדשות.