כ־50% מכלל חברות הסטארט־אפ הישראליות סובלות מפגיעה משמעותית בגיוסי ההון בעקבות מלחמת חרבות ברזל – כך עולה מדוח שמפרסם הבוקר מכון המחקר והמדיניות SNPI הבוחן את השלכות המלחמה על הסטארטאפים הישראליים. חברות רבות מדווחות על הפסקת תהליכי השקעה כליל, הן על ידי משקיעים זרים והן על ידי מקומיים.
מדובר גם בחברות ותיקות, שקמו לפני 2017, וגם באלו שגייסו סכום משמעותי לפני המלחמה. אך במצב הקשה ביותר נמצאים סטארטאפים קטנים (עד 10 עובדים), שלפני המלחמה גייסו פחות מ־5 מיליון דולר. הדוח מבוסס על ניתוח בקשות של 600 חברות שהוגשו לאחת מקרנות הסיוע הפרטיות שקמו באחרונה.
חלק מהחברות מצביעות על פגיעה בפעילותן גם בשל גיוסי עובדי מפתח למילואים וגם בשל הפסקת טיסות חברות התעופה הזרות לישראל, שמשפיעה על הפעילות הבינלאומית. 70% מהדיווחים על פגיעה בשל גיוס למילואים מגיעים מסטארטאפים קטנים.
על פי הדוח, כ־20% מהחברות דיווחו שפעילותן בישראל נפגעה – בעיקר חברות המפתחות תוכנות ארגוניות וחברות העוסקות בבריאות דיגיטלית. במגזרי הסייבר, המסחר המקוון, המשחקים והאלקטרוניקה אף חברה לא דיווחה על פגיעה.
נתונים דומים עולים גם מסקר אחר של רשות החדשנות שפורסם אתמול, על ענף ההייטק בצל המלחמה. על פי סקר זה, שלושת האתגרים הבולטים של הענף כרגע הם השגת מימון, גיוס לקוחות, ואי־ודאות. עבור סטאטרטאפים בשלב מוקדם האתגר המוביל הוא מציאת מימון. על פי סקר זה, רוב החברות טענו כי הסבירות שלא יצליחו לגייס סבב נוסף גבוהה עד גבוהה מאוד.
עם זאת, מסקר הרשות עולה תסריט אופטימי יותר בנוגע לכלל חברות ההייטק – כלומר, כולל הוותיקות והמבוססות: כ־64% השיבו שהתרחיש הסביר ביותר עבורן לשנה הבאה הוא המשך צמיחה. רק 12% השיבו שהתרחיש הסביר עבורן הוא סגירת החברה או מכירה בהפסד.
כבר בחודש הראשון למלחמה פתחה רשות החדשנות ערוץ מהיר ומתוקצב של 400 מיליון שקל המיועד לסיוע לחברות סטארט־אפ בשלב פיתוח מוצר או תחילת מכירות שהן בעלות נכסים טכנולוגיים ועסקיים משמעותיים. מנכ"ל הרשות דרור בין אמר אתמול כי "נוסף לערוץ המהיר, נצא במהלך המלחמה ולאחריה עם חבילת מהלכים ופתרונות שייצרו תמריצי השקעה ויגדילו את היקפי ההשקעות במיזמים".
אורי גבאי, מנכ"ל SNPI: "אסור להזניח את החזית הכלכלית. סטארטאפים קטנים, החשובים לעתידה של ישראל, נמצאים בסכנה ממשית. על הממשלה לפעול באופן מיידי כדי להציל את תעשיית ההייטק ולהבטיח שביום שאחרי הכלכלה תישאר חזקה".